Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022 - epilog

af Niels Munch, 2/12 2022, 15:38 (740 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle, deltagere som læsere

Tak for, at I var med på spøgen. Som Ole-Jørn bemærkede, så er en manuelt betjent "englænder" som denne ikke hverdagskost. Den er da heller ikke placeret i togvejsspor, med på Østbanens værkstedsområde i Hårlev.

Da vi 1989-1991 byggede nyt togværksted, var det en forudsætning, at den gamle værkstedsbygning blev bibeholdt bl.a. med sit vestre spor, der skulle tjene som remise for en MX, mens resten af bygningen indgik i autoværkstedet. Afstanden mellem gammelt værksteds sydfacade og linien for nyt værksteds nordfacade var således på forhånd givet, og i dette "rum" skulle den fornødne sporvifte placeres, idet krumme spor gennem værkstedsporte ikke kunne accepteres. Det lykkedes den eminente sporingeniør Valdemar Petersen at løse opgaven ved bl.a. at putte vores "englænder" ind i sporplanen.

[image]

[image]
Hårlev, blikretning nord: Englænderen giver adgang til stationen hhv. remisen.

[image]
Hårlev, blikretning syd: Englænderen giver adgang til de 2 eftersynsspor i hovedhallen.

Brugen af remisesporet i den gamle bygning ophørte med salget i 2009 af datterselskabet Østtrafik a/s til DitoBus, som overtog bygningen (på lejet grund).

Billederne i denne julekalender er optaget på dagen for præsentationen af nye LINT-tog, nemlig den 13. juni 2009, af Niels Kroyer, Perth.

Tak til alle for deltagelse i kalendegætteriet og til NK for fotos.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak