Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Niels Munch, 5/12 2022, 08:11 (508 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Niels Munch, 5/12 2022, 08:27

Prøvelokomotivet, der kom til Finland, var vist i 1959. Herefter kom det til Ungarn for i 1960 at returnere til Skandinavien, hvor det endte som NSB Di3.623. (4 andre "rundnæser" tiltænkt Finland kom også til NSB).

Kalendertegningen viser - mener jeg - 1/2 dobbeltlokomotiv med centralkobling til sovjetisk bredspor, og som tidligere i tråden antydet tiltænkt godstogskørsel i USSR.

NOHAB havde jo succes i 1920'erne med 1.000 damplok til Sovjet, hvorfor ikke også diesel?

Jeg gætter på 1959 - samtidig med "finlandsforsøget". Men på dette tidspunkt var USSR vist ikke så motiveret for at handle med vesten (skønt Sveriges neutralitet), ligesom man efterhånden "kunne selv" med dobbeltlokomotiverne TE2 og TE3 fra egne fabrikker.

Det blev åbenbart kun ved forslaget.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak