Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Oversmeden, 5/12 2022, 13:52 (507 dage siden) @ Niels Munch

Da ungarerne ville supplere sine GM (M61), fik de den russiskbyggede M62 "stoppet ned i halsen". Det havde muligvis set anderledes ud, såfremt NOHAB havde indgået en licensaftale med Ganz-MÁVAG (som man havde gjort med Anglo-Franco-Belge's leverancer til SNCB og CFL).

Nohab (eller en af de andre associates for den sags skyld) kunne ikke uddele "underlicenser"....dermed kunne Nohab ikke lave en aftale med Ganz.
Kun General Motors kunne lave en "associate agreement".
Det var OK for GM at vognkasse og bogier blev lavet af andre end Nohab, - derfor ikke noget bølv i forhold til Frichs.
Ligeledes kunne banemotorer laves lokalt (men ikke i Ungarn - Nohab spurgte i forbindelse med forhandlinderne og fik et meget nølene svar, som kan opfattes som en afvisning).
Omvendt, handelsbetingelserne i Ungarn var iøvrigt elendige (temmelig meget af betalingen skulle falde i løbet af 5 år efter lokomotivets levering).
Dermed skulle der findes en temmelig god kredit og de koster, så samlet set det var næppe økonomisk attrakttivt for Nohab.

AFB havde ikke en underlicens fra Nohab; de var en associate ganske på linje med Nohab.
AFB købte et sæt tegninger af Nohab i forbindelse med leveringerne til SNCB og CFL. Dog er der intet om risikofordeling i den handel - ganske i modsætning til alle andre licensaftaler jeg kender til. Af samme grund anser jeg ikke dén handel for "licens-agtig".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak