Stockholms Spårvägsmuseum 2017

af HansA, 21/1 2023, 18:17 (459 dage siden)

God aften i forummet
Som nævnt i dette indlæg tilbragte jeg og et par interessefæller nogle dage i Stockholm og omegn i slutningen af maj 2017. Vi besøgte blandt andet byens sporvejsmuseum, som var beliggende i en tidligere sporvognsremise og busgarage, Söderhallen. I efteråret 2017 lukkede museet for at flytte, og i maj 2022 åbnede det i en tidligere gasværksbygning i bydelen Värtan. Jeg har endnu ikke besøgt det ’nye’ museum, men her er et par billeder fra d. 31.5.2017.
Link til museets hjemmeside.

[image]
Hestesporvogn nr. 12 fra Stockholms Nya Spårvägsbolag, bygget af Atlas i 1877. Vognen var i trafik til 1905. Da jeg første gang besøgte Stockholm i 1980, var den udstillet på T-banestationen Odenplan, hvor der dengang fandtes et lille sporvejsmuseum under perronen.

[image]
Åben hestesporvogn nr. 130 fra Stockholms Nya Spårvägsbolag, bygget af Atlas i 1890.

[image]
Elektrisk motorvogn nr. 102 fra Stockholms Nya Spårvägsbolag, bygget af ASEA i 1905. Vognen blev museumsvogn i 1927.

[image]
Elektrisk motorvogn nr. 14 fra Stockholms Södra Spårvägsbolag, bygget af ASEA i 1901. Vognen blev museumsvogn allerede i 1923.

[image]
Stockholm havde fra 1941 til 1964 et stort trolleybusnet. Stockholms Spårväger, trolleybus type F1 nr. 30505 (Scania Vabis / Hägglunds / ASEA 1940). Den var I drift fra 1941 til 1961.

[image]
Interiør af T-banevogn type C2 nr. 2417 (ASEA/ASJ 1960). Vognen var i trafik indtil 1990.

[image]
Udover køretøjer i fuld størrelse var der også udstillet en masse flotte modeller, blandt denne af en dampsporvogn på drejeskive. På Söder kørte der dampsporvogne på linien mellem Hornstull og Slussen, som var for stejl til hestesporvognsdrift, fra 1887 til 1901.

[image]
Museets udstillinger omfattede også by- og forstadstrafik med skib. Her er en model af Waxholmsbolagets damper Storskär, bygget af Lindholmens Varv i Göteborg i 1908.

[image]
Senere samme dag var vi en tur med sporvogn (Södra Lidingöbanan, linie 21) til Gåshaga, og derfra med skib til Waxholm, hvorfra vi returnerede til Stockholm med damperen Storskär.
Her ses linie 21 ved stoppestedet Baggeby, på vej til Gåshaga. Vogn 556, type A36, bygget af CAF i 2015.

[image]
Storskär i Waxholm

[image]
Maskinrummet på Storskär

v.h.
HansA


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak