Sabotage

af Chivas, 29/1 2023, 19:47 (443 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen Dresler.
Tak for dit særdeles gode svar om billederne og historien.
Jeg slog bynavnene op på Google Maps, og der er jo ikke ret langt mellem Orscha og Vitebsk. Det er nok samme Bw/driftsområde.
Men da lok. 57 2207 ret sikkert havde normal sporbredde, så må banen jo nok have været anlagt af tyskerne tidligt i krigen.
Området var dengang russisk og jeg gætter på, at deres baner var med den store sporvidde - også dengang.

Fra Wikipedia har jeg gaflet flg.:
Orscha ist ein Eisenbahnknotenpunkt mit Kreuzung der Haupteisenbahnstrecken Warschau – Minsk – Moskau und Sankt Petersburg – Schlobin (Homel/Kiew), wobei auch direkte Züge zwischen Sankt Petersburg und Minsk über Orscha verkehren.

Orscha har dermed altid været i jernbaneknudepunkt. Men jeg kan ikke lige lure, hvorfor 57 2207 kunne køre der, uden tyskerne selv har lagt normalspor der. Men det er muligt - jeg læste også at de påbegyndte et "førerhovedkvarter" i Orscha, men aldrig færdiggjorde det. Anlæggelsen af noget sådant, har sikkert haft det krav, at der kunne køres direkte med tyske normalsporede tog.

Mvh,
Chivas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak