Hvide Sande og Birger.

af Bent Hansen, 30/1 2023, 10:36 (451 dage siden) @ Bent Hansen

At billedet af Birger ikke var til at genfinde, kan skyldes, at det oprindeligt i arkivet optrådte som et enkeltbillede med et B-nummer. Senere blev det samlet med flere andre foto af samme skuffe i en serie. Her med et F-nummer.

Angående Niels’ ide om nærmere om Birgers virksomhed, så må jeg med skam meld, at det kan jeg ikke. Der er et hul i Kedeltilsynets angivelser mellem 1898 og 1909 i Holger Jørgensens gengivelse. Min kopi er 2, version. Måske Bjarne Johannesen har en nyere version fra Alfred Hansen?

Lokomotivet købtes 1892 af Fr. Johannsen, og brugtes allerede samme år ved frihavnsanlægget, selv om Holger først angav det købt 1895. Det arbejdede til 1898 for entreprenørsammenrendet Werner, Winkel, Glud, Johansen og Madsen.

Fra 1909 og til udrangeringen efter 1931 arbejdede det for hoffmændene.

Billeder af maskinen ses på https://bentsbane.dk/tidlige-flyttelige-industribaner-og-deres-lokomotiver/

Nu angiver Lokalhistorisk Arkiv for Holmsland imidlertid så, at Birger arbejdede i Hvide Sande ca. 1908. Da det skriver ca. 1908, er årstallet skønnet og har ikke stået bag på billedet. Der er ingen grund til at betvivle bestemmelsen, selv om jeg ikke kan se direkte, hvad der bygges på billedet. En gammel kran stående på et dige. Men hvor brugtes dige i Hvide Sande 1908?

Ringkjøbing Amts Dagblad 16. januar 1911 meddeler, at arbejdet med det, jeg kalder Den første Hvide Sande Kanal startede 3. oktober 1908, hvor Sandormen satte sugerøret i sandet ved Hvide Sande. Kanalen blev åbnet natten mellem d. 3. og 4. marts 1910.

Med brug af sandpumper, var det ikke nødvendigt med smalspor, og der var ingen efterretninger brugen af spor ved byggeriet. Man fjernede blot sand og byggede en træbro til færdslen.

Imidlertid gik der ikke en uge, inden den nygravede kanel begyndte at blive til en kilometerbred rivende strøm med en stump bro ståede ude i midten uden forbindelse til land.

En artikel om det mislykkede byggeri ses i Tipvognen i en artikel om Industibaner mellem Blåvand og Ringkøbing Fjord.

Avisen fortsætter: Efter naturens magtdemonstration blev det i 1912 besluttet at lukke kanalen. Planen var at lukke med en betondæmning med en åbning på 50 meter og en dybde på 5 meter, og man håbede at kunne bevare kanalen. Anlægget var på finansloven og måtte ikke overstige 900.000 kr. 1. juli startede arbejdet med at lukke kanalen. Til arbejdet var det indkøbt, en dampmuddermaskine, to slæbebåde, et lokomotiv med tilhørende tipvogne, remise og 4 km skinner. Jeg kan tilføje at fotos viser to kraner til udlægning af betonblokkene. Hvis billedernes bestemmelse holder.

Jeg ser billederne i F103 som værende fra dette arbejde, og det nævnte lokomotiv som værende Birger.

Heller ikke dette projekt gik som tænkt, men med indsat af yderligere materiel lykkedes det at afslutte projektet, selv om vi skal frem til først i 1930’erne, før det endeligt lykkedes sapiens at gøre sig til herre over naturen i Hvide Sande.

Nogle af lokomotiverne ved de efterfølgende og senere arbejder ses på https://bentsbane.dk/entreprenoerfirmaet-petersen-holm/ Dog ikke alle, nogle fra 1931 er ikke lagt ud endnu, men der er planer og vilje, men tiden mangler.

Der er bare lige et problem: Hvem ejede Birger? Selv om Hoffmann ejede lokomotivet i 1912, viser billedet, at det arbejdede i Hvide Sande 1912, måske for Hoffmann, måske lejet af VBV, der havde ingeniør Arvid Holm som leder i Hvide Sande. Her havde han absolut intet med entreprenørfirmaet Petersen & Holm at gøre.

Måske er billedet af Birger slet ikke fra dette arbejde:
1911 – 15 anlæg af Darum - Vedsted Diget for Hoffmann & Sønner & G. Løssl.
Enten kun lokomotivbilledet eller hele serien?

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak