Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Martin Wilde, 30/1 2023, 14:42 (423 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tyskland
Tager man syd for grænsen til Schleswig-Holstein, som landsdelen hedder med den officielle lokale sprogbrug, så er stationen i Tönning en i højeste grad levende rebroussementsstation. Her mødes en gang i timen regionaltogene mellem Husum og Bad St. Peter-Ording, hvor der både krydses og skiftes køreretning. Det hele i løbet af fem minutter.
I det østlige Holsten var både Neustadt (Holst.) og Heiligenhafen rebroussementsstationer. Neustadt var nok mere end endestation for flere strækninger, indtil der først i 1950'erne kom internationale tog til Grossenbrode Kai - tog som skulle videre med færgen til Gedser. Det medførte så også, at der ret hurtigt blev byget et direkte spor, så man kunne undgå rebroussementet. Det samme gjorde til gældende ved Lütjenbrode, nogle km øst for Heiligenhafen. Her kom er også ret hurtigt en "Umgehungskurve", så de nye internationale tog, der først i 1950'erne pludselig skulle befare denne tidligere privatbanestrækning, ikke behøvede tage turen ind om Heiligenhafen.

Sverige
I Sverige er den nye midlertidige persontogsstation i minebyen Kiruna også en rebroussementsstation. Her er man jo i færd med at flytte hele byen, så minen kan udvides, og det første, der blev flyttet for nogle år siden, var den tidligere personbanegård.
Andre har vist påpeget, at Tomelilla i det østlige Skåne i vore dage også er en rebroussementsstation. Det samme gælder Kristianstad C, hvor togene København - Karlskrona vender køreretning, men her er der "hul i sækken" i form af den ikke trafikkerede godsbane til Åhus.
Martin


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak