Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte
Nu er lige præcis Helsingør jo et dårligt eksempel, fordi havnebanen siden 1906 også har været forbindelse til og nu udgør en anden selvstændig jernbanelinie.
Kalundborg ville være et bedre eksempel.
Martin
Okay, hvis Helsingør ikke er en rebroussementsstation, så må den jo være en gennemkørselsstation ud fra den simple definition, at stationer, hvor togene kan køre ud i hver sin ende af stationen, kaldes gennemkørselsstationer.
Det er i øvrigt først fra 1990, at det blev muligt at gennemføre Hornbækbanens tog til Hillerød via Snekkersten i normal trafik. Indtil da holdt banens tog ude i gaden ved Toldkammeret og godspladsens spor lå i vejen for regelmæssig trafik den vej, selv om der da tidligere har været forsøg med direkte vogne fra København til Hornbæk.
Og nej, havnebaner betragtes af fagfolk ikke som "selvstændige jernbanelinjer" men som sidespor til stationer.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.