Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 16:08 (444 dage siden) @ Martin Wilde

Helsingør er ikke en rebroussementsstation, da der ikke er nogen tog fra Kystbanen, der rebrousserer og fortsætter ad Nordbanen - eller omvendt. Og det har vist heller aldrig været tilfældet.
I mine øjne er Helsingør i vore dage en endestation for tre selvstændige jernbanestrækninger.
Rebroussement betyder, at toget vender kørselsretning på sin vej fra udgangs- til endestation. Det sker ikke i Helsingør. Derfor må Helsingør "nøjes" med at være en sækstation - med et lille hul i sækken.

Tjah, sækstation er afledt af tysk "Sackbahnhof" mens rebroussementsstation er afledt af fransk:https://da.m.wikipedia.org/wiki/Rebroussementsstation
Men det er da rigtigt, at man ikke skal stole på, hvad der står i Wikipedia.

Og Den Store Danske bliver man ikke meget klogere af: https://denstoredanske.lex.dk/rebroussement

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailSvenska-lok
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak