Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Steffen Dresler, 31/1 2023, 16:50 (450 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære alle

Jeg ved godt at denne udlægning er den kedelige og absolut ikke akademiske tilgang til spørgsmålet om ”Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte”. Jeg har tilladt mig at beskrive det som Statsbanerne selv anvender af udtryk og definitionen herpå.

I både ”Vejledning i kendskab til banernes bygning og udstyrelse” (1920) side 80-81 og ”Banernes bygning og udstyrelse” (1965) side 121-123 findes udtrykket ”Rebroussemerntstationer” slet ikke! Udtrykket eksisterer altså overhovedet ikke i DSB egen terminologi. Her anvendes udtrykkene enten ”Endestation” eller ”Sækbanegård”!

I 1920 udgaven skrives: ”På banegårde, hvor hovedsporene ender blindt, (Fig. 80 Endestation) udgår perronerne som oftest fra en TVÆRPERRON for enden af sporene (Københavns Personbanegård (før Boulevardbanen), Helsingør).[/b]

I 1967 udgaven skrives om ”en her i landet ikke særlig hyppig forekommende form for endestation, er den på fig. 112 viste sækstation, hvor hovedbygningen er beliggende for enden af de blindt endende spor” etc. ”Eksempler på sådanne stationer her Helsingør, Kalundborg og Frederiksberg”.

Bemærk at der tales om ”Hovedsporene” ikke hverken havnespor eller andet i definitionen.

Der findes en privat Facebook gruppe der hedder ”Danske Jernbaner”, deri beskriver man i ”Dansk Jernbaneordbog” en ”Rebroussementsstation” således:
”En rebroussementsstation, som kommer af fransk: 'vende om', er en jernbanestationsplacering, hvor togene kun kan køre ind i den ene ende. Det betyder at togene skal forlade stationen i samme retning, som det kom ind – det rebrousserer. Rebroussementsstationer kaldes af og til populært også for sækbanegårde, idet de ligesom en sæk kun har et "hul".

Altså er her anvendt et udtryk der ikke anvendes/anvendtes i Statsbanernes sprogbrug.

Så definitionen må være jf. ovenstående henvisninger:
"at hvor HOVESPORENE ender i en tværperron eller sporstopper uden videreførsel, kaldes det enten en ”Sækbanegård” eller ”Endestation” og IKKE en Rebroussementsstation. Hvad der måtte være af sidespor eller havnespor eller private sidespor udenfor hovedsporene ændrer ikke på benævnelserne ”Endestation” eller ”Sækbanegård”.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak