Mere Vandbygningsvæsenet - Thyborøn
Her er en afskrift fra en officiel materieloversigt fra Thyborøn omkring 1926:
Lokomotiver:
Ingen.
Tipvogne, dræsiner, trollier:
10 stk. tipvogne, sporvidde 70 cm, rummål 1,0 m³ - 1 beskadiget.
4 stk. tipvogne, sporvidde 60 cm, rummål 1,0 m³
8 stk. tipvogne, sporvidde 50 cm, rummål 0,75 m³ - ) Til disse vogne er kun 5 kasser -
1 stk. tipvogne, sporvidde 60 cm, rummål 0,75 m³ - ) tildels dårlige.
5 stk. tipvogne, sporvidde 50 cm, rummål 0,5 m³ - med høje stativer, bruges som betonvogne.
4 stk. dræsiner - 1 meget dårlig
1 stk. normalsporet sejltrollie - til personbefordring.
6 stk. normalporet trollier - belastningsevne c. 7 ts.
3 stk. normalporet trollier - af ældre konstruktion med dårlige vanger og dæk
2 stk. normalporet trollier - med jernvanger - bruges til vandbeholdere
2 stk. trollier - 78 cm sporvidde - belastningsevne 1 à 3 ts.
Ovennævnte findes ved Langerhuse, ved Thyborøn og havnen.
Diverse:
6 normalsporede betonblokvogne
8 betontipvogne m. 2 hjul til plankespor - sporvidde 1,0 m - 0,60 m³
Men det udelukker jo ikke, at der har været private troljer i brug. Toggangen har vel ikke været større end 3-4 tog dagligt?
På Arkiv.dk kan man på de lokale arkiver finde billeder af adskillige andre køretøjer.
--
Peter Andersen