Mere Vandbygningsvæsenet - Agger

af Peter Andersen, Hedehusene, 2/2 2023, 09:44 (443 dage siden) @ Niels Munch

Også en delvis oversigt af materiel i Agger fra 1921:

Lokomotiver:
1 stk. normalsporet damplokomotiv "Meta", mrkt. nr. 1439, bygget i 1879 hos Georg Egestorff - Linden- Hannover. (Liste over reservedele og tilbehør)
1 stk. normalsporet benzollokomotiv nr. 6589 med 20 HK, magnetisk tænding, bygget i 1914 hos Motorfabrik Oberursel Akt.-Ges., Oberursel bei Frankfurt a. M. (Liste over reservedele og tilbehør)

Rullende materiel (ekskl. lokomotiver):
1 stk. normalsporet motordraisine . Motoren er mærket "Fafnir". (benzin) (Liste over reservedele og tilbehør)
5 stk. normalsporede hånddraisiner: (Liste over reservedele og tilbehør)
6 stk. store, normalsporede sejltroljer. (Liste over reservedele og tilbehør)
2 stk. små, normalsporede sejltroljer. (Liste over reservedele)
59 stk. stentroljer, normalsporede. (Liste over reservedele)
25 stk. vognkasser til grustransport.
3 stk. normalsporede troljer med maskinhuse påbygget.
2 stk. normalsporede troljer med skure påbygget.
11 stk. normalsporede endetippere (bruges ikke). (Liste over reservedele)
1 stk. normalsporet tanktrolje. (med blyant tilføjet Hvide Sande)
16 stk. undervogne til tipvogne (2 stk. m 50 cm sporvidde, resten 60 cm sporvidde). (Liste over tilbehør) (med blyant tilføjet kassable)
6 stk. tipvogne, sporvidde 500 mm, lastevne ½ m³, bruges ved blokstøbning.
2 stk. tipvogne, sporvidde 700 mm, lastevne 1 m³, bruges ikke. (Liste over reservedele)
2 stkr. normalsporede bloktransportvogne (bruges ikke). (Liste over tilbehør)

Hvis nogen undrer sig over de mange sporvidder, skyldes det sandsynligvis, at der i tidens løb har været forskellige entreprenører ved Vestkysten, og man så har overtaget materiel fra disse.

--
Peter Andersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak