Sabotage

af Niels Jensen, 2/2 2023, 20:34 (420 dage siden) @ Niels Munch

Jeg arbejder for tiden på en bog om den hemmelige sovjetiske kortlægning af Danmark i perioden 1949 til 1990. Som Steff skriver, så var - og er i dag - russiske militær logistik jernbanebaseret. Derfor interesserede de russiske efterretningsfolk(læs gerne: spioner) sig overordentligt meget for de danske jernbaner - dem alle - inklusive den lille grusbane på tværs af Røsnæs-halvøen i Nordvestsjælland og selvfølgelig roebanerne...
Danmark blev i den nævnte periode kortlagt af russerne i alle målestoksforhold fra 1:500.000 til 1:10.000( de store byer). En serie specialkort med benævelsen "Trasnsportkort" beskriver meget detaljeret de danske jernbaner, havne og veje.
På bagsiden af disse specielle "Transportkort" er der trykt tabellariske tekniske oplysninger om standarden af alle danske jernbanestrækninger.
Et eksempel på en kortfattet og præcis beskrivelse på et kortblad over Nordvestjylland:
"Hovedjernbanen Åbybro-Thisted-Holstebro. Hældninger(stigningsforhold) er for det meste 5-7%, minimal radius af kurver er 240 m. Skinner er 37 og 45 kg/m. Sveller er lavet af træ. Tilladt akseltryk er 16 - 20 tons. Længde af ankomst- og afgangsspor er 400 til 650 m. Trækkrafttype er - damplokomotiv og diesellokomotiv. Vandforsyningspunkter jfirndes der hver 20 - 40 km."
I tabellerne er angivet afstanden mellem svellerne i sporet.
Det er indlysende, at en del af kortenes oplysninger er indhentet ved hjælp af "boots on the ground".
Ja den hedengangne Warschawapagts og den nuværende russiske hærs logistik var/er jernbanebaseret.
Det ser vi også nu. Gennem de seneste måneder er der kommet store amerikanske forsyningsskibe til Esbjerg og Århus med tungt militært udstyr med henblik på videretransport til Polen. Videretransporterne fra Esbjerg og Århus sker med jernbane, idet er både er teknisk uforsvarligt og drriftsøkonomisk umuligt at viderebefordre disse køretøjer på egne hjul/bælter.
Det er derfor at jernbaneterminalen på Esbjerg havn skal udbygges til at tage lange godstog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak