HP C 8 ex HH B 22 (+ 2 fotos m. 50 år imellem)

af Niels Munch, 14/7 2012, 14:10 (4506 dage siden) @ UTJ

Godt billede. Har du også en indretningsskitse af vognen?

Desværre ikke, Ulrik; spørgsmålet er jo ganske relevant, idet litteraturen ikke synes helt éntydig. Man er dog enige om, at der på 3. klasse var 40 siddepl. (5 fag á 2 x (2+3) pladser).

Men på 2. klasse synes fotoet at udvise sidegang med én 2. kl. kupé (med 6 pladser) og et toilet (med ekstra tagventil og matteret rude).

Hjørring-Hørby Banen havde en overgang notorisk mangel på siddepladser, hvilket bl.a. førte til anskaffelsen af 2 gods- og bænkevogne (litra H) i 1916, så måske blev toilettet i B 22/B 12 til en kupé med 6 pladser således, som Tommy skriver i sin fortegnelse (12 pl. 2. kl. hhv. 40 pl. 3. kl.).

2. klasse blev inddraget i 1931 grundet ringe benyttelse.
I DSBs 1931-fortegnelse angives vognen at have 6 kupéer med i alt 52 3. kl. siddepladser og intet toilet.
I 1932-tillægget er vognen rettet til 2 kupéer med i alt 52 pl. på 3. kl., og "endeperronerne overbygget 1932". Intet toilet.

Endelig angiver Tommy, at vognen som C 8 havde 56 pl. på 3. kl., hvilket nu tyder på en midtgangsvogn med 6 fag, hvor 4 pladser kunne være inddraget til toilet eller tjenestekupé.

Men jeg så (også) gerne noget mere dokumentation ;-) .

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak