Program om Orientekspressen

af Steffen Dresler, 14/3 2023, 09:53 (401 dage siden) @ Claus E. Hansen

God henvisning til en absolut historisk korrekt omtale af opstarten til Orientekspressen i april 1883.

Orientekspressen huskes vel mest for sine beskrivelser i diverse bøger og film, som luksustoget for de rige omkring forrige, forrige århundredeskifte og senere 1920´ernes ”dekadente” rejsepublikum. Men det er nok langt fra sandheden, da toget mest af alt blev anvendt af forretningsrejsende og embedsmænd (og deres familier) for at komme hurtigt til Mellemøsten. Senere blev toget lidet flatterende benævnt som ”fremmedarbejdertoget”, da det især i slutningen af 1950´erne og begyndelsen af 1960´erne, var en af de rejse metoder, datiden tyrkiske arbejdere anvendte for at komme til Vesteuropa.

Det er jo selvfølgelig ikke hele historien om Georges Nagelmackers senere så store og udbredte ”Internationale Sove- og Spisevognsselskab” (Fr. CIWL) og hvor man fordel kan læse om de danske sove- og spisevognsforbindelser, både MITROPA/DSG og CIWL, i BB 2014 udgivelse ”De Blå tog” (ISBN 978-87-91 434-41-9). Kan stærkt anbefales.

Herunder et par illustrationer af den første spisevogn nr. 151 D og selve toget på premieredagen i april 1883. Begge illustrationer med tilladelse fra ”Patrimoine Wagon-Lits”.

[image]
[image]

Den nedenfor viste teaktræsspisevogn fik jeg foræret på CIWL hovedværksted i Ostende i 1998 i forbindelse med afhentningen af jernbanemuseets blå spisevogn. Der var dog ”den lille hage”, at jeg forpligtigede mig til at genopbygge og restaurere vognen fuldstændigt. Takkede nej, ville koste mange, mange millioner. Vognen var åbenbart i en sådan stand, at den blev opgivet og senere ophugget. Vogntypen som sådan, har kørt i Orientekspressen og herhjemme i de indenlandske spisevognsforbindelser.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak