Avatar

Hvorfor er førerhuset bagest?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/5 2023, 15:07 (334 dage siden) @ Krabsen

Er der nogen faglig begrundelse for, at førerhuset ved damplokomotiver er bagest i den primære køreretning, mens det ved diesel og el som regel er forrest? Det kan vel ikke andet end svække udsigten til signaler m.v.

Det sikrer naturligvis, at lokomotivføreren får mest muligt røg og damp i hovedet :-P

De kører jo ofte baglæns, hvis der ikke er drejeskiver til rådighed, så en teknisk begrundelse kan der vel ikke være.

Eller skyldes det et levn fra da trækkraften var heste og i øvrigt en konservativ branche...

Det er vel fordi, at det med førerhuset forrest ville være upraktisk for lokomotivfyrbøderen at skulle bevæge sig langs kedlen med skovlefulde af kul fra tenderen til fyret.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak