Sted og sporvidder?

af Bent Hansen, 8/6 2023, 09:33 (321 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak.

Det var så stedet og dermed entrepenrøren og tiden, de husserede her.

Skal jeg forstå det sådan, at du heller ikke tør gætte på sporvidderne. Da Sørensen & Bach havde 900 mm spor, kan det være dette, der ses til venstre. I udgravningen må så køre 785 mm med materialer til støbning af sider/afstivning? Bare ærgerligt, at maskinen på billedet ikke er den, Bach & Sørensen ejede. Men de må jo så have haft en maskine mere, der er forbigået Kedeltilsynets opmærksomhed?

Sporet til venstre kan være et normalspor? Et sådan må have passeret de tilstødende entreprenørers område, og det ses ikke på andre foto. Altså må det være 900 mm-sporet, som S&B brugte til jordtransporter?

Kan du begrunde en modsigelse, hører jeg gerne?

I følge Signalposten passerede 785 mm sporet med fyld fra Werner & Winkel gennem fodgængertunnelen, der går til Den gule By og derfra videre gennem Centralværkstedets område til Kalvebod Strand. Banen passerede også på hovedbanegården hvor S-togssporen nu ligger og førte langs Kvægtorvet/Kødbyen. Dette spor burde være fotograferet? Ved du, hvor et sådant billede/billeder findes i dag?

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak