Avatar

Sted og sporvidder?

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/6 2023, 10:00 (322 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak.

Det var så stedet og dermed entrepenrøren og tiden, de husserede her.

Skal jeg forstå det sådan, at du heller ikke tør gætte på sporvidderne. Da Sørensen & Bach havde 900 mm spor, kan det være dette, der ses til venstre. I udgravningen må så køre 785 mm med materialer til støbning af sider/afstivning? Bare ærgerligt, at maskinen på billedet ikke er den, Bach & Sørensen ejede. Men de må jo så have haft en maskine mere, der er forbigået Kedeltilsynets opmærksomhed?

Sporet til venstre kan være et normalspor? Et sådan må have passeret de tilstødende entreprenørers område, og det ses ikke på andre foto. Altså må det være 900 mm-sporet, som S&B brugte til jordtransporter?

Kan du begrunde en modsigelse, hører jeg gerne?

I følge Signalposten passerede 785 mm sporet med fyld fra Werner & Winkel gennem fodgængertunnelen, der går til Den gule By og derfra videre gennem Centralværkstedets område til Kalvebod Strand. Banen passerede også på hovedbanegården hvor S-togssporen nu ligger og førte langs Kvægtorvet/Kødbyen. Dette spor burde være fotograferet? Ved du, hvor et sådant billede/billeder findes i dag?

Mvh. BH.

Sporet til venstre er for smalt til at være normalspor.

Smalsporet gennem Hovedbanegårdens nærtrafikafdeling og langs Kvægtorvet og Vestre Gasværk er fotograferet. Det lå som 3. skinnestreng i 3. hovedspor Kh - Valby, gennem Valby station og fortsatte op mod Vanløse. Det benyttedes til at køre jord fra udgravningen af Boulevardbanen til anlægget af 'den høje bane' mellem Valby og Vanløse. Et postkort med trestrenget spor ved Hønsebroen i gennemskæringen af Valby Bakke er gengivet i bogen 'Byens baner' af John Poulsen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak