Avatar

Sted og sporvidder?

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/6 2023, 10:30 (321 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak Peter. Det var også min første tanke, men jeg vil helst ikke bygge på formodninger i mangel af facts. Jeg tror på, at sporvidden på Jernbanemuseets billede er 900 mm. Når jeg nu ikke er ubetinget glad, så er det, hvis Jernbanemuseets stedbestemmelse holder, så er vi mellem Werner & Winkels entreprise af Boulevardbanen mellem Vesterbrogade og Kalvebod Strand. Et 900 mm spor skulle så komme fra Sørensen & Bach, for W&W brugte eller snarere havde mig bekendt 750 mm, 785 mm og 900 mm materiel. De afleverede også jord ved Kalvebod Strand. I litteraturen er der andre udsagn og 900 mm mellem Boulevardbanen og Kalvebod Strand, men billederne fra W&W byggeface viser 785 mm materiel!

Jeg har også andre foto af trestrenget spor, men her er jeg ret sikker på, at det er Petersen & Holm, der bygger på de høje perroner på Den tredje Hovedbanegård. Dette byggeri foregik også flere år før boulevardbanebyggeriet.

Jernbanemuseets stedbestemmelse "holder", fsv. at sporbilledet indgik i en serie af lysbilleder taget på Kh umiddelbart efter et let snefald. Den eneste grund til, at der i billedteksten er stillet spørgsmålstegn ved stedet, er, at der ikke synes at være andre billeder, der - bortset fra snefaldet - bekræfter stedet: i teorien kan fotografen have bevæget sig over grænsen over på Gb's sporområde.

Der er mere grund til at stille spørgsmålstegn ved dateringen, men når der er skrevet "ca. 1912", så er det næppe helt forkert.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1424Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak