Nærtrafikremisen ved Dybbølsbro/Ingerslevgade.

af Steffen Dresler, 19/10 2023, 14:48 (361 dage siden) @ bl

Kære Bjarne

Det er lige netop det, der ved at ske på billedet, etableringen af køreledninger ud til Enghave S-togsdepot og derefter videre ud til Valby med Enghave station derimellem (nu Carlsberg og flyttet mod vest).

Billedet: Helt op til Ingerslevsgade kom det fra Kh udgående spor fra venstre mod vest (mod højre) til at løbe og perronen på den kommende Dybbølsbro S-togsstation kom til at forløbe med sin "bagkant" op imod træremisens side, du kan se helt ude til højre i billedet.

Om etableringen og udbygningen af S-banen netop her, er dette ganske udførligt beskrevet i : "S-banen 1934-2009", Banebøger (ISBN 978-87-91 434-204), skrevet af John Poulsen m. fl. siderne 70 ff, København H - Valby".

Ved etableringen af S-banen blev det lille Maskindepot overkomplet og helt sikkert fra 1934 ikke anvendt mere, hvornår helt fjernet ved jeg ikke!

Ad Lars bem: Ha-ha, der burde jo være kød nok på, men jeg mangler helt den administrative del samt en evt. turfordeling, har ikke disse docs. :-)

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak