Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 11/9 2024, 23:08 (88 dage siden) @ Rasmus Rohde

Ifølge SIR optræder to-lanterne SI-signaler først med rettelserne i 53 og de bortfalder med rettelserne i 61.
Så efter 61 kan der ikke have været SI-signaler med 2 lanterner.
To-lanterne SI-signalerne i 69-anlæg (og SU) var jo en midlertidig foranstaltning indtil HKT blev ibrugtaget. De famdtes kun i Valby , Kh og Østerport. Det er rigtigt at der burde have været et cirkulære om dem, da de ikke var i overenstemmelse med SIR/SR, men mig bekendt fandtes der ikke et sådant.
Men de burde have vist kør igennem, I-signalet ellers ville have vist forkert ved Kør igennem.
Det er et mysterie.

"Jernbanen" nr. 6/1972 om Østerports nye sikringsanlæg:

På Østerport station blev et nyt relæsikringsanlæg (type DSB 1969) for nærtrafiksporene (3, 4 og 13) taget i brug den 16.-17. september. Signalopstilingen på stationen er af midlertidig karakter, den ændres, når HKT-anlæg installeres om et par år. De ganske specielle SI-signaler med kun to signallanterner og uden hastighedsviser, der nu er opstillet (og som er en afvigelse fra "signalreglement"), forsvinder igen på samme tidspunkt (stationsbloksignaler for ind- hhv. udkørsel vil ikke blive anvendt på HKT-strækninger).

Men ellers ingen nærmere forklaring. Stod der slet ikke noget i S-baneinstruksen? Jeg har den desværre ikke.

/Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billederDSB MY1141

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak