Damplokomotivernes farver 1847 til 1970
Diesellokomotiver og deres farver er ikke spor nemmere end damplokomotiver.
I den vinrøde DSB tid, så finder du ikke noget fornuftigt i kontrakterne mellem DSB, Frichs, Nohab m.fl.
Ofte står der blot "vanlig DSB rød-brun"....og så kan man gætte på hvad det er.
Eller endnu bedre - i visse tilfælde med Nohab - "udvendig farve efter kundens valg".
Dette var en direkte "copy-paste" af hvad EMD havde i deres standard specification på lokomotiver.
Er du heldig, så kan du finde noget korrespondance mellem DSB og sælger
(= Frichs, Nohab m.fl) hvor der henvises til "DSB grå no. 7"....eller "Sadolin og Holmblad no. 4711" eller "Dyrup no. 664".
Men er der gemt nogle farveprøver i sagen?
Nej da......
Kan farverne købes den dag i dag?
Næppe........
Og så er vi lige vidt.
Visse modeljernbanetidsskrifter har muntret sig med at forsøge at finde farver, som matcher med DSBs angivelser.
Privatbaners diesellokomotiver kunne være mere farvestålende end DSBs.
Dog har privatbaner ikke min interesse og igen har visse modeljernbanetidsskrifter forsøgt sig med at finde farver.
Problemet med gamle farveprøver vil sandsynligvis være det samme som for DSB.
Det, som kontrakter på diesellokomotiver (og motorvogne for den sags skyld) ofte beskæftiger sig med, er korrosionsbeskyttelse.
Derfor står der ofte "en del" om hvordan det ønskes udfør.....for de tekniske typer (inc. mig selv) har en interesse i at undgå en dyr og langvarig omgang skift af stål pga. korrosion/rust.
Bevares, med mellemrum skal selv korrosionsbeskyttelsen repareres, men det er ikke den udvendige bemaling, som der ofres mest tid på i kontraktsammenhæng.