En Apfelpfeil-vogn og dens ophav m.v. (5 fotos)

af Niels Munch, 8/11 2024, 17:22 (29 dage siden)

Efter det tyske rejseforetagende IAO Apfelpfeil's konkurs i 1979 sattes boets ca. 70 overvejende 26,4 m jernbanevogne (hvori selskabet havde forkøbt sig) til salg. Her slog OHJ/HTJ til og sikrede sig et antal vogne, hvoraf 5 i renoveret/ombygget stand sattes i drift i privatbanernes loktrukne tog.

DSB fulgte trop og købte ind således, at etaten kunne idriftsætte 12 liggevogne litra Bcm. Da man desuden manglede såvel post- som rejsegodsvogne, indkøbtes et antal ex Deutsche Bundespost (DBP) vogne, hvoraf idriftsattes 10 stk. som Pm-postvogne, og 14 som Dm-rejsegodsvogne. Men kun 3 af disse Dm var kommet via - og havde været ejet af - Apfelpfeil, og én af dem var denne:

[image]
Ex Apfelpfeil rejsegodsvogn Dms 42 951, senere DSB Dm 44 042, Østerport 03.06.1982 (Foto: Jan Lundstrøm).

Og det er præcis denne, det drejer sig om. Den blev bygget af Uerdingen 1953 til DBP som "Probewagen mit Führerstand, PINT 52 201", altså en postvogn som styrevogn (litra Post 4mf-a/26 nr. 6000), og den - og én søstervogn ud af i alt 3 byggede - blev udstillet på Deutsche Verkehrsausstellung i München 1953:

[image]
DBP Post 4mf-a/26 nr. 6000 i München 01.07.1953 (foto: Helmut Ebert, www.bahnen-im-norden.de).

De tre 26,4 m postvogne - med førerrum i begge ender - var blevet udviklet af Posttechnische Zentralamt sammen med DB og togfabrikkerne Waggonfabrik Uerdingen, Waggonfabrik Gebrüder Credé og Hansa Waggonbau, der byggede hver sin.

Ideen var, at to post-styrevogne skulle kobles på hver sin ende af et V200-lokomotiv og således udgøre et flexibelt "Postschnellzug".

[image]
Ekspresposttoget ved dets præsentation på transportudstillingen i München, 08.1953. (Foto: Karl Wyrsch, Coll. D. Ammann - Eisenbahnstiftung Bildergalerie). Togets anden vogn på udstillingen var i øvrigt den, der var bygget af Hansa Waggonbau.

[image]
Post-styrevogn til Deutsche Bundespost på Waggonbau Hansa i Bremen, 1954. (Foto: Scheyhing - Eisenbahnstiftung Bildergalerie).

De 3 post-styrevogne var indrettet en anelse forskelligt, således var "vores vogn" primært indrettet til brevsortering og var derfor forsynet med et særligt system, der sugede støvet luft ud.

Der er ingen kendt brug af ekspresposttoget ud over dets præsentation på transportudstillingen, og vognene har givetvis været indsat i "normale" løb. I 1955 blev de så "normaliseret", fik fjernet førerrummene og fik litra POST m-b/26, vores med nummeret 13 600-4. Credé- og Hansa-vognene blev udrangeret i 1978, forinden var "vores vogn" i 1976 kommet til IAO Apfelpfeil som Dms 42 951-6, og derfra så i 1982 til DSB, i drift 1983 som DSB Dm 44 042-5 og udrangeret 1990 - 12 år efter sine 2 søskende.

Jeg har ingen billeder af netop denne vogn i rødlakeret DSB-udgave, så jeg må runde af med endnu et skud fra Østerport:

[image]
IAO Apfelpfeil Dms 42 951 på Østerport, 02.03.1982 (foto: JB-P).

Tak til Horst Ebert, Jan Lundstrøm og JB-P for billedmateriale.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1112
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak