En Apfelpfeil-vogn og dens ophav m.v. (+3 fotos mere)

af Niels Munch, 9/11 2024, 10:19 (29 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Mange tak for de pæne ord; jeg skriver lidt om, hvad jeg falder over og hvad, der falder mig ind. Det er der vist ikke megen struktur over :-| .

Også tak for dine Kk observationer; Bümk 901 blev jo til DSB Tjenestevogn 60 86 99-44 002-0; derimod synes Dms 952 blot indkøbt til reservedele.

Og så skal jeg lige have ombyttet datoen i Jan's Kk-billede til 06.03.1982 (der er endnu ikke løv på træerne).

Både de DBP-vogne, der fik karriere som Dm og Pm ved DSB og dem, der ikke blev noget særligt, var i perioder "oplagret" på ledige spor, som f.eks. her i Frederikssund:

[image]
Ex DBP-vogne i Frederikssund, 22.01.1984 (nm).

Numre fik jeg naturligvis ikke noteret. Også OHJ fik fingre i én, der forblev Chromoxidgrün (og beholdt sine tyske posthorn):

[image]
OHJ DP 248 i Holbæk, 18.04.1984 (nm).

Endelig fik jeg nappet et halvskidt billede af en ex DBP i sit fine, nye outfit:

[image]
DSB Dm 041, København H 15.01.1984 (nm).

Med garanti kan ingen af dem dog bryste sig over at have været styrevogne :-D .

Bedste weekendhilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak