Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af K564, 1/1 2025, 12:21 (16 dage siden) @ PeterA

Hej Keld!

Vi manglede billede 4 med Z4t lokomotoren med godstoget. Uden at være utilregnelig af en salig nytårsbrandert eller tømmermænd, tør jeg nu fastslå. at billedet er taget på Kvarnamåla Station. Toget er godstoget, der via Urshult kørte til Hönshylte - Norraryd - Ryd ad tværbanen.

Lokomotoren tilhørte gruppen, der var stationeret i Karlshamn og som stod for godskørselen på KVBJ og Hönshylte-Kvarnamåla indtil nedlæggelserne.

Af kendetegn ved stationen vil jeg nævne de dele der ses af stationsbygningen og dens tagdækning, udhuset i baggrunden i særlig grad, telegrafpælens placering og ikke mindst de solide cementstøbte perronforkanter på to fritliggende perroner, der sikrede gode omstigningsforhold for de rejsende på en station, hvor der i reglen mødtes tre tog, hver gang det var togtid. Det var en stor station i et lille samfund.

Bedste nytårshilsener!
/PeterA

Hej Peter

Der er mange ting, som ikke passer på Kvarnamåle. Stationsbygnings tag, Skorsten på udhuset og svingbukken på perronen. Se enden for.


[image]

Hilsner Keld


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak