Lidt søndags-luft - mod København H

af K564, 12/1 2025, 11:29 (32 dage siden) @ torben61

Ja, sommeren 1994 var den sidste, hvor der kunne opleves MY i persontog. DSB valgte først i 1994, at fjerne litra MY fra persontog. På Sjælland var der kun lige det antal ME/MZ, der skulle bruges i det daglige. Så med ganske få fejl på ME/MZ var den gal. DSB maskinleder havde så en liste over tog, hvor der måtte indsættes elvarme MY ved mangel. Det var nogle internationale tog, hvor MY måtte indsættes. Det var nogle svenskertog på Kystbanen, nogle tog til/fra Rødby formiddag/middag, samt Neptun og Østersøen til Gedser.

[image]
Her MY 1158 med Østersøen august 1994 ved Rødovre (kh)

Aftenen før havde MY 1158 kørt Østersøen til Gedser. Her fik den lidt at bestille, da den udover Østersøen havde værkstedsvogne med fra København til Nykøbing F. Toget var på 11 personvogne ved afgang fra København H. Det var en anden bane dengang.

Hilsner Keld


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB G107
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak