Hvornår blev La indført i Danmark
Det passer perfekt med
"Ifølge Distrikts-Cirkulære af 14. Maj 1936 skulde Tog 40 den 15. og 16. Maj i Hedehusene køre paa Spor III, hvortil Indkørselshastigheden er 30 km/T. Cirkulæret ankom til Korsør Maskindepot Kl. ca. 24 og blev ikke ophængt paa Opslagstavlen, men henlagt paa Bordet i Førerstuen, hvor det laa endnu, da Lokomotivpersonalet til Tog 40 mødte til Tjeneste den 15. Kl. 8,15. Lokomotivføreren læste Begyndelsen af det, men fik det af en eller anden Grund ikke læst fuldstændigt; Lokomotiv-fyrbøderen fik slet ikke Lejlighed til at se det. De vidste da ikke, at Toget skulde køre ad Spor III i
Hedehusene - hvor det normalt var gennemkørende paa Spor II - og ved Ankomsten dertil bemær-kede de ikke, at der kun var stillet Indkørselssignal, ikke Gennemkørselssignal, for Toget; de saa, at det fremskudte Signal viste - grønt Lys, og Føreren saa, at den øverste Signalarm stod skraat opad, men bemærkede eller opfattede ikke Stillingen af den nederste Arm, der først blev synlig noget se-nere; Fyrbøderen saa slet ikke Hovedsignalet, der fra hans Plads først kunde ses over en kort Stræk-ning nær inde paa Signalet."
Der var således ikke tale om en selvstændig hastighedsnedsættelse, der var blevet glemt eller overset, men om ændret sporbenyttelse og deraf følgende lavere indkørselshastighed.