Avatar

Danmarks Normalsporede Industribaner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/7 2012, 09:13 (4264 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 25/7 2012, 09:48

Guldvang skrev som bekendt "Danmarks Smalsporede Industribaner". Jeg har et eller andet sted set Guldvangs svar på spørgsmålet om, om der så også på et tidspunkt ville komme en "Danmarks Normalsporede Industribaner".

Jeg husker ikke svaret, men det var måske noget om, at opgaven ville være for stor i forhold til den tid, der måtte være tilbage. (Andre kan måske finde Guldvangs svar og citere det?)

Faktum er, at "Danmarks Normalsporede Industribaner" aldrig er blevet skrevet.

Jeg ved ikke, om nogen i skrivende stund sidder og skriver på et sådan værk? Skulle det være tilfældet, kunne det være interessant at vide. Og hvis man ikke ligefrem sidder og skriver på et sådan værk, kunne det være interessant at vide, om nogen overvejer et sådan projekt?

Jeg er ikke selv potentiel forfatter til et sådan værk. Men jeg kan da sagtens se sammenfaldet mellem normalsporede industribaner og nogle af mine egne interesseområder som f.eks. www.havnebaner.dk og www.sidesporpaafribane.dk, som begge i løbet af de næste (læs evt. "sidste") 20-30 år forhåbentligt vil blive fyldt med billeder, tekst, kort, sporplaner m.v.

Og det er netop her, at emnet begynder at blive interessant. For hvis man skulle skrive bogen "Danmarks Normalsporede Industribaner", blev man jo nødt til at definere, hvad en normalsporet industribane er.

F.eks. er et sidespor på fri bane ikke nødvendigvis en "normalsporet industribane". Men hvis sidesporet har eget rullende materiel, må der vel være tale om "en normalsporet industribane". Hvad mener du? Eksempler kunne være Valby Rangerstation eller Flyvestation Karup.

På ikke-fri-bane, dvs. på stationsområderne, kunne et eksempel være Københavns Frihavn.

Og så er der endelig de mere eller mindre "autonome" normalsporede indsutribaner. Et eksempel kunne være Valby Gasværk, som havde egen normalsporet jernbane fra Kalvebod til Valby.

(En del normalsporede industribaner er (heldigvis) allerede beskrevet i den trykte jernbanelitteratur.)

Så på baggrund af ovenstående kunne jeg godt tænke mig at starte to diskussioner:

1. Hvordan definerer vi en normalsporet industribane?
2. Hvilke baner kan på den baggrund gøre sig fortjent til at blive optaget på en bruttoliste over normalsporede industribaner? Jeg tillader mig at starte listen nedenfor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Bruttoliste over normalsporede industribaner (uanset om disse eventuelt tidligere er beskrevet i den trykte jernbanelitteratur):

Flyvestation Karup
Gørlev Sukkerfabrik
Københavns Befæstning
Københavns Frihavn
Valby Gasværk
Valby Rangerstation
Vandbygningsvæsenet
Østre Gasværk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak