OHJ vogne

af Børge Sundahl, 6/8 2012, 17:36 (4274 dage siden)

Hej

jeg har været ved at se lidt på OHJ's personvogne og i fortegnelsen står der at Bhs 291 i 1986 er solgt til MSF Helsingør.

Er det "Læger uden Grænser" eller hvad? Og hvad er vognen brugt til medmindre det kun er vognkassen.

Iøvrigt så vil jeg høre om en af Jer skulle have et foto af Bns 283?

M v h

Børge

OHJ vogne (1 foto)

af Niels Munch, 6/8 2012, 18:47 (4274 dage siden) @ Børge Sundahl

Iøvrigt så vil jeg høre om en af Jer skulle have et foto af Bns 283?

Kære Børge,

Mener du OHJ Bn 283, så er den her:

[image]
OHJ 39 - B 235 - Bn 283 som tog 18 i Nykøbing S, 22.10.1982 (nm).

Bedste hilsener
Niels

OHJ vogne (1 foto)

af Børge Sundahl, 6/8 2012, 18:50 (4274 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Jeg takker

M v h Børge

OHJ vogne

af Jens MO-Møller, 6/8 2012, 19:33 (4274 dage siden) @ Børge Sundahl

Bhs 823 blev i 1984 solgt til OHJ sammen med tre andre Bhs-vogne. Bhs 823 blev ved OHJ litreret Bhs 291 og omkring 1985 blev vognen lovligt graffitimalet af elever fra en skole i Odsherred. I 1986 blev vognen "byttet" med en dynamokardanaksel fra en tysk postvogn og vognen gik så til MSF, som var "Maskintjenestens selskabelige Forening" i Helsingør! Senere blev vognen og MO 1846 overdraget til "Støtteforeningen MO 1846". Så vidt jeg husker blev Bhs-vognen i 1987 eller 1988 udlånt til DSB i forb. med noget forsøgskørsel med MY 1126 og MX 1042, hvor man skulle teste noget fjernstyring af de to lokomotiver.

Vognen blev af DSB udstyret med den store GM-styreledning og stikdåser til det såkaldte "elefantkabel" og kørte i en periode omkring det gamle grønttorv som forsøg.

Efter afslutning af disse forsøg, blev vognen leveret tilbage til Helsingør, hvor den tilbragte nogle år i det fri. Herefter blev den omkring år 2000, ligesom MO 1846 var blevet nogle år tidligere, overtaget af DSB Museumstog og transporteret til cvk.Kh., hvor den stadig henstår som nærmest vrag. Vognen er totalt gennemtæret og fyldt med asbest, men hvad dens skæbne bliver, ved jeg ikke konkret noget om.

Venlig hilsen

Jens Møller

OHJ vogne

af Jens MO-Møller, 6/8 2012, 19:54 (4274 dage siden) @ Niels Munch

Pudsigt nok skulle Bhs 823 endnu engang opleve at blive lovligt graffitimalet, denne gang af DSB i forb. med indretning af vognen til forsøgskørsel sammen med de ligeledes graffitimalede MY 1126 og MX 1042. Bhs 823 nåede dog kun at tilbagelægge ca. 1800 km. som forsøgsvogn!

venlig hilsen

Jens Møller

OHJ vogne

af Børge Sundahl, 6/8 2012, 20:11 (4274 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja forkortelsen var jo lidt andet en "lægerne" og det kunne jeg heller ikke få til at stemme, så jeg takker for opklaringen

Børge

OHJ vogne

af Peter Linaa, 6/8 2012, 20:17 (4274 dage siden) @ Jens MO-Møller

Pudsigt nok skulle Bhs 823 endnu engang opleve at blive lovligt graffitimalet, denne gang af DSB i forb. med indretning af vognen til forsøgskørsel sammen med de ligeledes graffitimalede MY 1126 og MX 1042. Bhs 823 nåede dog kun at tilbagelægge ca. 1800 km. som forsøgsvogn!

venlig hilsen

Jens Møller

Ifølge Tommys oversigt over MX-ere, så var det IKKE MX 1042 men MX 1021, som var grafittimalet og med til de nævnte testkørsler.

M v h
Peter L J

OHJ vogne

af Jens MO-Møller, 6/8 2012, 20:41 (4274 dage siden) @ Peter Linaa

Du har selvfølgelig ret; jeg ved ikke hvorfra jeg har fået 1042 ind i hovedet, for selvfølgelig var det 1021, så jeg bøjer hovedet i dyb skam!

Venlig hilsen

Jens Møller

OHJ vogne

af Jens, 30 cm fra skærmen, 7/8 2012, 01:07 (4274 dage siden) @ Jens MO-Møller

Idag, eller egentlig for 1½ år siden så vognen sådan ud:
[image]

Med venlig hilsen
Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak