Mindst en million slutsignalholdere! Status VL 3929.

af Steffen Dresler, 6/8 2012, 18:11 (4271 dage siden)

At et sammenarbejde og ensretning på det internationale jernbaneområde m.h.t. vognmateriellets udrustning altid har været nødvendigt og senere gennemført, ses vel tydeligst på den efterhånden genskabte sovevogn nr. 3929, der p.t. står Centralværkstedet i København. Vognens udseende skal være som ved leveringen og idriftsættelsen herhjemme i 1949, når den er færdig, hvorfor bl.a. UIC regler mv. ikke var implimenteret.
På billedet ses en næsten færdig vognende (den varme hvor kedlen var anbragt). Derfor to lange opbevaringskasser til hhv. kul og koks.
På den nærmeste kasse er anbragt fra neden holdere for slutsignaler således (for enden af de hvide streger):

[image]

Nr. 1 fra neden: Svejts
Nr. 2 fra neden: Italien
Nr. 3 fra neden: Frankrig type I
På gavlen
Nr. 4 fra neden: Tyskland (sortmalet)
Nr. 5 fra neden: Frankrig type II

Desuden mangler den belgiske, der minder om de danske, der skal placeres på enden nederst af hver kasse samt de danske, der skal placeres ovenover. Yderligere skal der påsættes holdere ved dørene på vognsiden.
Vognen skulle have haft BÅDE vakuum- som trykluftslanger, i alt 4 stk. Nemlig en luftslange, en trykluftbremseslange samt to lodretstående vakuumbremseslanger. Dertil to til tre forskellige typer koblinger til dampvarmeledninger. Tror nu nok det bliver til kun trykluft.
Så der var rigeligt fyldt op på gavlene. Der skal jo også monteres overgangsplade samt harmonikaovergang, hængerne og affjedringen ses monterede. Nå, ja, der mangler jo også et trinbræt over harmonikaen. Dets holdere er monterede.
Elleres er undervognen nu renset af og malet, træk og stødaggregater monterede, trægulvene lavede. Bundpladerne i begge toiletter nyfremstillede, loftet i sidegangen på plads (ALT det elektriske over dørene mangler) og taget repareret og ventiler og påfyldninger samt dækplader monterede.
Det går fremad og det er et KÆMPEARBEJDE der ydes af alle de frivillige på projekterne. En stor hånd!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak