Avatar

Dårligt sidespor på fri bane = intet selvstændigt Danmark

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 10. august, 2012, 22:16 (3035 dage siden)

Indrømmet, jeg har forsøgt at gøre overskriftet på dette indlæg så dramatisk som muligt. Og havde der været plads til en bare lidt længere overskrift, skulle der have stået:

"Manglende vedligeholdelse af sidespor på fri bane kostede Danmark sin selvstændighed".

Så bliver det vel ikke mere dramatisk? Nå, men til sagen: Forestil jer, at vi i 1949 blev angrebet af Sovjetunionen og at vi ikke kunne forsvare os, fordi vores "Jett-jagere" ikke kunne komme på vingerne, fordi de på vej ud ad hangaren skulle passere en jernbaneoverkørsel i hvilken "overgangen" var rådnet væk og "Jett-jagerens" hjul kørte i "skudder-mudder" mellem skinner, sveller og overgang.

Man tror jo, at det er løgn! Men læs bare nedenfor. Og læg især mærke til oplysningen om, at ""Jett-jagerne" kan ventes til Karup Flyveplads hvad øjeblik det skal være". Det er noget af en "cliffhanger".

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

(Og jo: Historien er strammet. DSB var jo kun ansvarlig for sidesporet og overleveringssporet. Resten havde Forsvaret ansvaret for, herunder de rådne overkørsler, som "Jett-jagerne" skulle passere. Mon ikke det i øvrigt er det eneste sted i Danmark, hvor en overkørsel har skullet betjene sådanne "vejfarende"?)

[image]

[image]
Brev af 3. november 1949 fra 11. banesektion i Viborg til 2. distrikt i Aarhus. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-488/Thomas Boberg Nielsen.


Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.


 Læs artiklen 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen