"jernbanefærger fra Hundested?"

af gamle ole, mandag 13. august, 2012, 15:13 (2994 dage siden)

Vi har jo haft en tråd om evt. jernbanefærger fra Nakskov til Spodsbjerg (LJ-LB), hvor der jo blot manglede spor på færklapperne.
Nu har der jo snart sagt været planer om anlæg af baner "hvorsomhelst", men monder også har været planer om jernbanefærgefart mellem Hundested Havn (hvor der jo var havnebane) til henholdsvis Grenå (hvor der også var havnebane) og til Rørvig (hvor der dog ikke var bane men en sådan kunne jo være en forlængelse af OHJ fra Nykøbing S.
Der var jo bilfærgeforbindelse i forvejen til begge destinationer.


Hilsen Ole

"jernbanefærger fra Hundested?"

af Peter Andersen @, Hedehusene, mandag 13. august, 2012, 18:04 (2994 dage siden) @ gamle ole

Har du prøvet at spørge Dansk Færgehistorisk Selskab: www.dfhs.dk
Det må være det rigtige sted.

--
Peter Andersen

Avatar

"jernbanefærger fra Hundested?"

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 13. august, 2012, 20:13 (2994 dage siden) @ gamle ole

Der skal jo ligesom være et behov for søtranport af jernbanegods over forbindelsen og så jernbane i begge ender (det sidste er du opmærksom på).

Hver gang du har en jernbanefærge aktiverer du jernbanens akileshæl med hensyn til godstransport. Godset stopper op og afventer "et eller andet". Tager vi Hundested Rørvig vil der næppe være gods til at man skulle fragte godsvogn(e) over ved hver overgang. Rangering tager tid, og det ville skulle indregnes i fartplanen også selv om der ikke vil være fragt. Det dur ikke, så der ville man lave en sidste overfart hvor der udvekles jernbane gods. Mens godset har stået og ventet (det skal der så være plads til hvilket der vel også var i Hundested) ville det formentlig mageligt have kunnet gå sønden om fjordene.

Så derfor har der næppe været realistiske planer om jernbanefærge imellem Hundested og Rørvig.

Noget lignende kunne sikkert siges om Hundested Grenå (jeg kender ikke forholdene i Grenå).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

"jernbanefærger fra Hundested?"

af Niels Munch @, mandag 13. august, 2012, 20:28 (2994 dage siden) @ Michael Deichmann

Noget lignende kunne sikkert siges om Hundested Grenå (jeg kender ikke forholdene i Grenå).

Sikkert. Dertil kommer, at Grenå-Hundested færgeruten blev oprettet af en kreds af rutebilejere under Landsforeningen Danmarks Bilruter (LDB), og de havde bestemt ikke tradition for at være jernbanerne venligt stemt.

Anbefalet litteratur desangående: "Med færgen fra Grenaa til Hundested" af Jan Vinther Christensen (Forlaget Nautilus 2008, ISBN 978-87-90924-36-2).

M.v.h.
Niels

Avatar

"Planer" om jernbanefærger Grenaa-Hundested

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 13. august, 2012, 20:49 (2994 dage siden) @ gamle ole

men monder også har været planer om jernbanefærgefart mellem Hundested Havn (hvor der jo var havnebane) til henholdsvis Grenå (hvor der også var havnebane) og til Rørvig

Nu er ordet "planer" jo sådan et dejligt elastikord. Det kan jo spænde fra en enkelt lokalpolitikers våde pubertetsdrøm over et færdig projekt udarbejdet af ingeniører i (dengang) DSB til en vedtagen anlægslov med anvist finansiering. I dette kontinuum (læs: mellem disse to yderpoler) kan tænkes alle afarter af "planer": Idéer, overvejelser, forslag, undersøgelser, ønsker, læserbreve, kronikker, håb, beslutningsforslag, ministersamråd, lovforslag, drømme, taler, skitser, betænkninger, analyser osv. osv.

Jeg har aldrig set en "konkret plan" (betyd selv ordene efter eget ønske) om jernbanefærger Grenaa-Hundested.

Men jeg kan da bidrage med lidt konkret information om den "hurtigforbindelse", som DSB, HFHJ og Grenaa-Hundested færgefart søsatte i sommeren 1952.

Jeg har ikke fulgt op på hurtigforbindelsens videre skæbne.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Vingehjulet 9. årgang nr. 9, 10. februar 1952. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

"Planer" om jernbanefærger Grenaa-Hundested - postkort

af Niels Munch @, mandag 13. august, 2012, 22:15 (2994 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, mandag 13. august, 2012, 22:41

I 1949 etablerede rutebilejer Niels Søndergaard "Jyllandsbussen" Fjerritslev-København (med endestation ved Hans Knudsens Plads). Det var vel den første egentlige fjernbusrute i Danmark, og den benyttede (selvfølgelig) Grenaa-Hundested overfarten mellem Jylland og Sjælland.

[image]
Grenaa-Hundested færgen "Marsk Stig" i Grenaa (udateret postkort).

Det var denne form for fjernbustrafik, DSBs og HFHJs "hurtigforbindelse" skulle konkurrere med.

Den store rutebil har en bemaling, der leder tanken hen på Søndergaards busser (gul/rød). Så mon ikke billedet er fra 1949 ("Marsk Stig" indsattes på G-H efter krigen i 1947). Rutebilen t.h. må være en DSB Triangel.

M.v.h.
Niels

"Planer" om jernbanefærger Grenaa-Hundested - postkort

af gamle ole, torsdag 16. august, 2012, 15:54 (2991 dage siden) @ Niels Munch

Jaa og det var vist den første rutebil med toilet bagerst (hvilket var heldigt da jeb blev køresyg på ruten midt i 50erne).
Men der har da åbenbart været tænkt over mulighederne


Ole

"Planer" om jernbanefærger Grenaa-Hundested

af Georg Schmidt, mandag 13. august, 2012, 23:23 (2994 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Iltoget Aalborg-Grenå havn og tilbage løb kun i sommerkøreplansperioden 1952 og 1953 med MO-CQM.
Mvh
Georg

"Planer" om jernbanefærger Grenaa-Hundested

af Asger Christiansen, onsdag 15. august, 2012, 09:34 (2992 dage siden) @ Georg Schmidt

Der kørte også persontog til Grenaa havn efter 1953 (om det var iltog ved jeg ikke):

Grenaa Folketidende, 4. juni 1956: "Grenaa-expressen ruller nu igen. Søndag middag kørte den nye hurtige forbindelse København-Aalborg over Grenaa-Hundested for første gang samtidig med køreplansskiftet, Og selvom tilslutningen ikke var overvældende den første dag, så skal den hurtige og billige forbindelse nok slå an, efterhånden som sæsonen skrider frem."

I hvert fald vinteren 1956/57 var der persontog til Hundestedfærgen, Grenaa havn. En ny færgehavn uden sporforbindelse blev taget i brug i 1958.

"Planer" om jernbanefærger Grenaa-Hundested

af Georg Schmidt, onsdag 15. august, 2012, 10:24 (2992 dage siden) @ Asger Christiansen

Ja, man har sandelig prøvet igen nu kun til Randers. Forbindelsen ses første gang fra sommerkøreplanen 1956 og sidste gang med tog i vinter 57-58.
[image]
Sommer 1956.
[image]
Sommer 1958 nu med bus.
Mvh
Georg

"Planer" om jernbanefærger Grenaa-Hundested

af Asger Christiansen, onsdag 15. august, 2012, 11:48 (2992 dage siden) @ Georg Schmidt

Det første iltog fra Grenaa havn, 18. maj 1952 - færgen var "Marsk Stig"

[image]

"jernbanefærger fra Hundested?"

af Asger Christiansen, torsdag 16. august, 2012, 20:45 (2991 dage siden) @ gamle ole

Grenaa-Hundested overfarten åbnedes i 1934 med færgen "Djursland". Allerede året efter anskaffede man endnu en færge - "Isefjord". På agterdækket havde den et 12,5 m langt jernbanespor (som det ses nedenfor), men det har nok aldrig været i brug, da færgeklapperne i Grenaa og Hundested ikke havde hverken spor eller sporforbindelse.

[image]

Avatar

Grenaa-Hundested, færgen Djursland, 1935

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 03. december, 2012, 09:28 (2882 dage siden) @ Asger Christiansen

Grenaa-Hundested overfarten åbnedes i 1934 med færgen "Djursland"

Nedenstående postkort er p.t. til salg på QXL.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/skibe/hundested-faergen-djursland-1935/v/an6960... postgået 1935, C. Jensens Boghandel, Hundested. No. 3424 ROK

Avatar

"jernbanefærger fra Hundested?"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 17. august, 2012, 19:09 (2990 dage siden) @ gamle ole

Og pudsigt nok, er denne i dag kommet til salg på QXL. Buddene starter ved kr. 10,-.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

"jernbanefærger fra Hundested?"

af Asger Christiansen, tirsdag 21. august, 2012, 12:14 (2986 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I går var jeg på jagt i gamle Grenaa-aviser efter stof om RGGJ. Og jeg stødte da på nedenstående, der forklarer det korte jernbanespor på færgen "Isefjord".
ASGER

4/1-1935 avis Djursland: bestyrelsesmøde i går i Grenaa-Hundested selskabet. En ny færge er under bygning. På mødet drøftedes mulighederne for at få lagt jernbanespor på den nye færge, og man vil undersøge, hvad det koster. Der har nemlig vist sig en praktisk mulighed for at overføre gods i hele vognladninger. Visse produkter fra Djursland, f.eks. kalk, kan dårligt tåle at omlades og kan derfor med fordel overføres i jernbanevogne. Ligeledes kan der være tale om sjællandske produkter, som heller ikke godt tåler omladning på turen til Jylland.

"jernbanefærger fra Hundested?"

af gamle ole, tirsdag 21. august, 2012, 15:58 (2986 dage siden) @ Asger Christiansen

Interessant. Ideen var vel heller ikke helt tosset.


Ole

"jernbanefærger fra Hundested?"

af gamle ole, søndag 02. september, 2012, 16:28 (2974 dage siden) @ gamle ole

Har iøvrigt lige idag hørt at gamle OHJ-folk snakkede om det såkaldte Rørvigspor, som var et langt spor der løb øst over ud af Nykøbing St og var tænkt som en bane til Rørvig, hørte jeg.


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen