Dengang da jeg kom forsent (meget) RGGJ

af Thyge, Rønnede, 11/6 2012, 12:24 (4309 dage siden)

Hej!
Jeg syntes der er noget langt imellem indlæggene i det nye forum!!
Synd og skam, der er meget at skrive om! og masser af billeder!
Jeg forsøger mig med lidt om RGGJ!
RGGJ har altid stået for mig som noget særligt! men desværre kom
jeg ikke til at opleve den idrift!
Sommeren 1962 var jeg som sædvanlig på tur i det Jyske, jeg var kørt fra Randers
om morgenen via en nedlagt tørvefabrik ( ikke Pindstrup ) og ETJ til Grenå!
Næste dag skulle det gå via Grenå- Hundested til Mern!
om aftenen fulgte jeg det tidligere RGGj spor fra Havnen til Lokalbanegården,
[image]
Remissen på Grenå lokal
[image]
Grenå lokal
[image]
C? opstillet i Balle på ETJ
[image]
G 54 scandia 1916 opstillet i Balle
[image]
G51 og 52 opstillet ved det tidligere forbindelsesspor til havnen i Grenå
[image]
G52 de var iøvrigt bygget af Scandia 1911
Den gamle M1 der var blevet til E 1 var opstillet ved et gartneri
udenfor Grenå jeg har kun et meget meget dårligt billede af den,
det bringes ikke!
[image]
men her er lidt af M5 der kørte på Langeland med originale
påskrifter til 1963!
mvh
Thyge

Dengang da jeg kom forsent (meget) RGGJ

af UTJ, 11/6 2012, 14:26 (4309 dage siden) @ Thyge

Hej!
Jeg syntes der er noget langt imellem indlæggene i det nye forum!!
Synd og skam, der er meget at skrive om! og masser af billeder!

[image]

C? opstillet i Balle på ETJ

Ballekassen er nu i Randers. Det er fhv RGGJ C 2. Det kribler i fingrene hos nogle af os at få den på hjul, da RGGJ C 3 og 5 jo er kommet ud at køre igen. Men hvad skete der med pakvognene og A 1 og C 4? Havnede de som kasser i krattet, eller blev de blot hugget op?

Og dette forum skal nok finde sin melodi og takten er vist ved at være der :-D

Dengang da jeg kom forsent (meget) RGGJ

af Ole M. Nielsen ⌂, 11/6 2012, 15:28 (4309 dage siden) @ Thyge

Ifølge Signalposten 1978/1 var det i Grenå at vognkassen fra RGGJ C 2 var placeret (sammen med vognkassen fra G 53).

I Balle på ETJ var det vognkassen fra RGGJ B 1 der blev brugt af den lokale brevdue-forening.

Dengang da jeg kom forsent (meget) RGGJ

af Filip Gram, 11/6 2012, 16:14 (4309 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Ifølge Signalposten 1978/1 var det i Grenå at vognkassen fra RGGJ C 2 var placeret (sammen med vognkassen fra G 53).

I Balle på ETJ var det vognkassen fra RGGJ B 1 der blev brugt af den lokale brevdue-forening.

Databasen her underbygger ovenstående udsagn, men i så fald må billedet være taget i Grenå, da der tydeligvis, som UTJ påpeger, er tale om C 2.

[image]
C 2: http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=122&vognid=1704
B 1: http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=122&vognid=368

Thyges billede af G 54 tyder dog på at stedbetegnelsen er rigtig nok (eller at begge billeder har forkert stedangivelse) og så er det jo databasen her og signalposten der er forkert på den.

Dengang da jeg kom forsent (meget) RGGJ

af Thyge, Rønnede, 11/6 2012, 17:25 (4309 dage siden) @ Filip Gram

Hej!
Efter at have set min gamle smalfilm fra 1962, med tilhørende noter, igennem
har jeg fgl. berigtigelse::-|
C2 er fotograferet på DSB Grenå st.
den G vogn der stod ved siden af, er noteret som G51! bygget 1911!
De to G vogne der er fotograferet ved forbindelsessporet, er noteret
som G 52 og 54! bemærk at fabrikspladen på G54 siger byggeår 1916
Ikke 1917!:-)
Alle G vogne havde kun gavldøre i den ene ende!:-D
I øvrigt leverede jeg div. oplysninger til Alkjær til artiklen i Signalposten!
Beklager forvirringen skal nok dobbelt tjekke i fremtiden!:-(
mvh
Thyge
[image]

Dengang da jeg kom forsent (meget) RGGJ

af Asger Christiansen, 19/6 2012, 22:14 (4301 dage siden) @ Thyge

Ryomgård-Gjerrild Banen blev åbnet i december 1911, og forlængelsen Gjerrild-Grenaa fulgte i juni 1917. Man skulle have åbnet banen langt tidligere, men der var mangel på materialer og mandskab til anlægsarbejderne. Med forlængelsen skulle det rullende materiel suppleres med flere enheder.
De nye vogne blev leveret af Scandia allerede i august-september 1916. Derfor stod der ikke 1917 på fabrikspladen, som Thyge så i 1962

Mit næste bogprojekt er iøvrigt en bog om Gjerrildbanen. Frits K. Sørensen skrev en meget glimrende, lille bog om banen i 1977, og Signalposten har haft artikler om RGGJ.
Nu er tiden kommet til en RGGJ-bog i moderne regi.

Asger Christiansen

Dengang da jeg kom forsent (meget) RGGJ

af Asger Christiansen, 19/6 2012, 22:31 (4301 dage siden) @ Thyge

M 1 blev ganske rigtigt bygget om, men ikke med litra E 1 som nævnt - den blev til B 2. Efter banens nedlæggelse i 1956 endte vognkassen på et gartneri i Grenaa, hvor den stod i mange år.
Dette foto tog jeg i 1974.

[image]


Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak