Blokpost 362 (mange fotos)

af Per Bjørn Pedersen, 27/12 2013, 16:14 (3745 dage siden)

I december måned for 50 år siden, gik min farfar på pension, efter 43 års tro tjeneste ved DSB. Han gjorde tjeneste som ledvogter ved blokpost 362, i Helleholm på Kystbanen mellem Rungsted Kyst og Vedbæk. Ledvogteren måtte dengang sikre en sikker samhørighed vejtrafikken og Kystbanen imellem. Et job som skulle udføres, og med skinnecyklen som transportmiddel mellem hjemmet i Rungsted og tjenestestedet i Helleholm, en strækning på ca. 2 km., igennem mørk skov og i al slags vejr regn, slud og sne. Udover at betjene bommene, var der også 4 signaler der skulle betjenes. Jeg har fundet en del billeder, fra dengang da verden endnu ikke var gået helt af lave. Blokposten blev nedlagt i 1972 og erstattet af en tunnelgennemføring.

Og så et spørgsmål til de kyndige, jeg har ingen viden om det selv. På foto 1 er der 3 kasser placeret til venstre på jorden ud for remisen i Rungsted, er der nogen der ved hvilken funktion de havde?

PBP

[image]
På vej til blokposten, 1959. Foto: Helge Pedersen

[image]
Så er vi nået halvvejs, 1951. Foto: Helge Pedersen

[image]
Frembrusende S maskine tv. og signalapparatet af mærket Siemens, 1951. Foto: Helge Pedersen

[image]
1951. Foto: Helge Pedersen

[image]
Der var også tid til at passe et stykke nyttehave. 1941. Foto: Helge Pedersen

[image]
1966

[image]
1966

[image]
1966

[image]
1971

[image]
1971

[image]
1971

[image]
Den nye bro, overskæringens aføser, 1972. Foto Per Bjørn Pedersen

[image]
Overskæringens aføser, 1972. Foto Per Bjørn Pedersen

Blokpost 362 (mange fotos)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/12 2013, 17:48 (3745 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

Fantastiske billeder/dokumentation. Tak, tak. Jeg afløste i flere måneder i Vedbæk midt i 1960-erne, så det er en kær reminder om en fantastisk tid, én af de bedste i min tid som afløser. Der var en "hidsig" toggang, men alligevel var der en ro over tjenesten selv med linieringning og mekanisk sikringsanlæg, så der var noget at se til hele tiden. Indukteren fra Vedbæk til linieringningen fik jeg tag i da linieringningen blev afskaffet, så man kan jo altid flygte tilbage til fortiden og dreje på håndtaget og drømme om dengang!!

Rigtig godt nytår.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Blokpost 362 (mange fotos)

af Svend, Storkøbenhavn, 27/12 2013, 18:43 (3745 dage siden) @ Holger Sørensen

Indukteren fra Vedbæk til linieringningen fik jeg tag i da linieringningen blev afskaffet, så man kan jo altid flygte tilbage til fortiden og dreje på håndtaget og drømme om dengang .....

.... og få et rap over fingrene hvis man kommer til at drømme for meget, mens man betjener "uhyret" :-D ;-)

Blokpost 362 (mange fotos)

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 27/12 2013, 23:10 (3745 dage siden) @ Holger Sørensen

Er der nogen som kan svare på, om det håndbetjente bomanlæg, evt. skulle være fremstillet i Sønderborg ?

Blokpost 362 (mange fotos)

af Allan Testrup, 27/12 2013, 23:12 (3745 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger.
Også jeg afløste i Vedbæk i maj 64 og synes ligesom dig, at det var en god station at være på. Der var travlt med signalgivning, blokering og deblokering samt linieringning i signalhuset især i myldretiden. Og husker du, at man også skulle sælge billetter gennem en luge i døren ud mod perronen om aftenen, hvor toggangen dog ikke var så tæt. Godt nytår fra Allan.
Også godt nytår til alle I andre her på siden.

Blokpost 362 (mange fotos)

af Peter H, 27/12 2013, 23:03 (3745 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

Godaften

Er det Folehavevej der bliver ført under banen?

Mvh
Peter H

Avatar

Blokpost 362 (mange fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/12 2013, 23:48 (3745 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

Blokposten stammede fra Kystbanens åbning i 1897 og hed de sidste mange år Helleholm Mellemblokpost. Den havde siden 1949 stednavneforkortelsen: Hlm (påtænkt forkortelse: Hem). Oprindeligt omtales posten i de skriftlige kilder vistnok som "Hørsholm" og "Hørsholmvej", der så må være Folehavevejs gamle navn (vejen fører fra Strandvejen til Hørsholm).
Posten lå ved vogterhus nr. 44, der lå 1,6 km syd for Rungsted Kyst Station. Ved etableringen af automatisk linjeblok mellem Skodsborg og Rungsted Kyst var Helleholm kortvarigt togfølgestation 4.12.-7.12.1972 og nedlagdes derefter. Helleholm var sammen med Frydenlund Mellemblokpost (Fym) ved vogterhus 41 (mellem Skodsborg og Vedbæk) de sidste mellemblokposter i Danmark med semafor.
Betegnelsen "Blokpost 362" må sigte til postens beliggenhed i anlægsstation 362. En anlægsstation er et internt benyttet mål til inddelingen af strækningen; en gammel anlægsstation var = 62,77 m (= 200 fod) og en ny fra 1.1.1907 = 100 m. Kystbanens anlægsstationer må dermed være beregnet efter gamle mål, men 62,77 x 362 giver 22,72274 km, og det giver umiddelbart ingen mening i relation til, hvor afstandsberegningen tog sit udgangspunkt. Rungsted Kyst station lå 25,3 km fra Københavns gamle hovedbanegård, men i så fald må de 22,7 km referere til den sydligste signalplacering på Helleholm M. og ikke til signalhyttens placering. Kan nogen be- eller afkræfte?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Blokpost 362 (mange fotos)

af re20000, 28/12 2013, 02:50 (3745 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak, tak for dejlige billeder! Jeg var kun 14 dengang og boede i Holte men cyklede meget omkring Skodsborg, Vedbæk og især Frydenlund mellempost. Jeg fik snakket mig til den ene signalvinge fra De sydlige SUer i Rungsted. Den var tung at have med hjem på cyklen! Senere gav jeg den til NsJK. Der skulle vel ikke findes lignende billeder fra Frydenlund udover dem, EVP allerede har lagt op. Der var også en tråd herinde om Helleholm for et par år siden med dejlige billeder.

Nold

Blokpost 362 (mange fotos)

af UTJ, 28/12 2013, 09:23 (3744 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mon ikke at Kystbanens anlægsstationer begyndte med 0 på Østbanegården, alias Østerport?

Blokpost 362 (mange fotos)

af Jens H. Bondesen, 28/12 2013, 10:27 (3744 dage siden) @ UTJ

Mon ikke at Kystbanens anlægsstationer begyndte med 0 på Østbanegården, alias Østerport?

I mine ører lyder det som et rigtig godt bud.
Imidlertid foresvæver det mig, at der har forekommet "fejlkilometrering" også i forbindelse med anlægsstationer, ligesom ved de senere kilometreringer af jernbanenettet. Derfor ville det være rart at kende anlægsstationen for Rungsted Kyst.
Fra luftfoto får jeg afstanden fra Folehavevej til stationsbygningen i Rungsted Kyst til ca. 1,7 km.

Avatar

Blokpost 362 (mange fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/12 2013, 12:08 (3744 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Ja, ca. 1,7 km passer meget godt isoleret set. Jeg tror, at de 1,6 km, jeg tidligere nævnte, opstår, når man beregner afstanden fra et fjernere udgangspunkt syd for Helleholm og runder af. En afrunding af 500 meter kan godt give en difference på 0,1 km.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Blokpost 362 (mange fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/12 2013, 12:00 (3744 dage siden) @ UTJ

Jo, men Østerbro-Hellerup + Klampenborg-Helleholm/Rungsted er = 15,9/17,5 km, mens Østerbro-Helleholm/Rungsted direkte er = 21,4/23,0 km. Men Klampenborgbanen var jo en eksisterende strækning, der ikke som sådan indgik i Kystbanens anlæg. Tager vi den fra nord, så er Helsingør/Snekkersten-Rungsted/Helleholm 3,5 + 16,6 + 1,6 km = 21,7 km. Her var Helsingør-Snekkersten en eksisterende strækning, der ikke som sådan indgik i Kystbanens anlæg.

Ingen af ovennævnte passer med anlægsstation 362 = 22,72274 km. Måske skal løsningen findes i, at kilometeringen for en banestrækning og dens mellemstationer blev beregnet fra midten af stationsbygningerne (undtagen i tilfælde som f.eks. Helsingør), mens der for blokposternes vedkommende regnes med signalplaceringen?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Blokpost 362 (mange fotos)

af UTJ, 28/12 2013, 12:26 (3744 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jo, men Østerbro-Hellerup + Klampenborg-Helleholm/Rungsted er = 15,9/17,5 km, mens Østerbro-Helleholm/Rungsted direkte er = 21,4/23,0 km. Men Klampenborgbanen var jo en eksisterende strækning, der ikke som sådan indgik i Kystbanens anlæg. Tager vi den fra nord, så er Helsingør/Snekkersten-Rungsted/Helleholm 3,5 + 16,6 + 1,6 km = 21,7 km. Her var Helsingør-Snekkersten en eksisterende strækning, der ikke som sådan indgik i Kystbanens anlæg.

Ingen af ovennævnte passer med anlægsstation 362 = 22,72274 km. Måske skal løsningen findes i, at kilometeringen for en banestrækning og dens mellemstationer blev beregnet fra midten af stationsbygningerne (undtagen i tilfælde som f.eks. Helsingør), mens der for blokposternes vedkommende regnes med signalplaceringen

Du har jo regnet det ud ved at påvise at det er regnet fra Østerport. Nok fra Østerports stationsbygning som var banens startpunkt.
Station 1 må være fra 0,0 til 62,77 m frem.....

Avatar

Blokpost 362

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/12 2013, 18:18 (3744 dage siden) @ UTJ

Jeg har kigget lidt på to tidligere indlæg:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=14822 og
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=14823

Anlægsstation 362 er en forkortelse af 36.200 fod. Omregnet befinder vi os i

Edit: 36.200/100 x 0,031385 = km 11,36137 nord for Klampenborg, der ligger i km 13,3. Det vil sige, at blokpost 362 har ligget i km 24,66137. Giver det mening?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 29/12 2013, 09:30 (3743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Anlægsstation 362 er en forkortelse af 36.200 fod. Omregnet befinder vi os i

Edit: 36.200/100 x 0,031385 = km 11,36137 nord for Klampenborg, der ligger i km 13,3. Det vil sige, at blokpost 362 har ligget i km 24,66137. Giver det mening?

Hej Thomas og Morten m.fl.

Det passer rimelig godt :-).
Rungsted Kyst ligger jo i km 26,1 (midte af stationsbygning iflg. TIB). Dermed skulle der være 1,5 km fra Helleholm til Rungsted Kyst, hvor Morten og jeg har "målt" det til 1,6 hhv. 1,7 km.

På trådens femte billede ses en faldviser, hvor et fald på 3,33 promille begynder. Iflg. et gammelt længdeprofil stod den i km 24,230 (ovk 43 Folehavevej er også markeret med 7,5 m Bom men uden km). Mon der virkelig er over 400 m til overkørslen?
En grim tanke om at Thomas' beregningsmåde er rigtig, men at der skal regnes med engelske fod kører i mit hoved - det giver en forskel på godt 300 m på de 36200 fod. en engelsk fod (0,3048 m) er lidt kortere end en dansk (0,31385 m).

Morten. Hvorfor skulle der gælde særlige regler for kilometrering af Helsingør station? Stationsbygningen ligger jo for enden af sporene og så vidt jeg husker passer det med km 46,2 som er kilometreringen fro Hg iflg. TIB ;-) .

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/12 2013, 14:27 (3743 dage siden) @ Jens H. Bondesen

En grim tanke om at Thomas' beregningsmåde er rigtig, men at der skal regnes med engelske fod kører i mit hoved - det giver en forskel på godt 300 m på de 36200 fod. en engelsk fod (0,3048 m) er lidt kortere end en dansk (0,31385 m).

Ved anlægs- og bygningsarbejder i Danmark anvendtes danske tommer, fod og alen. Ved maskinbygning anvendtes engelske tommer og fod.

Avatar

Blokpost 362

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2013, 14:36 (3743 dage siden) @ Erik Olsen

Ved anlægs- og bygningsarbejder i Danmark anvendtes danske tommer, fod og alen

Kære Erik

Ved du, om det også gjaldt de jernbaner, der anlagdes i Danmark frem til 1869 og som jo blev anlagt af englændere?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/12 2013, 14:49 (3743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ved du, om det også gjaldt de jernbaner, der anlagdes i Danmark frem til 1869 og som jo blev anlagt af englændere?

Det tør jeg ikke sige med bestemthed, men da banerne anlagdes efter danske forskrifter, vil jeg tro at det var tilfældet. Man skal nok have fat i anlægstegninger eller anlægsforskrifter fra den tid for at verificere at mål var i "fod dansk mål" eller lignende.

De danske lærebøger jeg har læst om bygge- og anlægsarbejder, antyder ikke at man på noget tidspunkt før 1907 *) har anvendte andet en tommer, fod og alen dansk mål.

Jeg har konstateret at tegninger af jernbanevogne fra den tid derimod ofte bar påskriften "tommer engelsk (mål)" hvis teksten var på dansk.

*) "Metersystemet blev indført i Danmark ved lov den 4. maj 1907 og med ikrafttrædelsesdato 1. april 1912." http://da.wikipedia.org/wiki/Meter

Avatar

Fod, tommer, alen længdeprofil Farris - Fredericia ..OT

af T. Rithmester @, Struer, 29/12 2013, 17:44 (3743 dage siden) @ Erik Olsen

Ved du, om det også gjaldt de jernbaner, der anlagdes i Danmark frem til 1869 og som jo blev anlagt af englændere?


Det tør jeg ikke sige med bestemthed, men da banerne anlagdes efter danske forskrifter, vil jeg tro at det var tilfældet. Man skal nok have fat i anlægstegninger eller anlægsforskrifter fra den tid for at verificere at mål var i "fod dansk mål" eller lignende.

De danske lærebøger jeg har læst om bygge- og anlægsarbejder, antyder ikke at man på noget tidspunkt før 1907 *) har anvendte andet en tommer, fod og alen dansk mål.

Nu ved jeg ikke om det kan være til nogen hjælp, men jeg har en længdeprofil fra 1884.
Måske den kan bibringe noget klarhed ?
Længdeprofil J. F. J. Farris - Fredericia 1884

Fod, tommer, alen længdeprofil Farris - Fredericia ..OT

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/12 2013, 18:16 (3743 dage siden) @ T. Rithmester

Nu ved jeg ikke om det kan være til nogen hjælp, men jeg har en længdeprofil fra 1884.
Måske den kan bibringe noget klarhed ?
Længdeprofil J. F. J. Farris - Fredericia 1884

Benævnte mål er mil (M), fod (') og tommer ("), men jeg kan ikke se yderligere oplysninger om målsætningen. Hvis de findes, står de nok i de ledsagende anlægstekstdokumenter.

Husk at et længdeprofil aldrig står alene.

Fod, tommer, alen længdeprofil Farris - Fredericia ..OT

af esni, Frederikssund, 29/12 2013, 19:06 (3743 dage siden) @ Erik Olsen

Nu ved jeg ikke om det kan være til nogen hjælp, men jeg har en længdeprofil fra 1884.
Måske den kan bibringe noget klarhed ?
Længdeprofil J. F. J. Farris - Fredericia 1884


Benævnte mål er mil (M), fod (') og tommer ("), men jeg kan ikke se yderligere oplysninger om målsætningen. Hvis de findes, står de nok i de ledsagende anlægstekstdokumenter.

Husk at et længdeprofil aldrig står alene.

Med ca 0,8 Mil imellem Eltang og Taulov, så er længderne i hvert fald angivet i danske enheder.

Avatar

Omnummerering af vogterhuse Eltang-Farris 1878

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/4 2019, 13:36 (1800 dage siden) @ T. Rithmester

Længdeprofil J. F. J. Farris - Fredericia 1884

Kære Thomas

Kan du lokkes til at ajourføre linket?

Jep, er oppe igen på samme link/sti.


Kære Thomas

Tak for det. I går stødte jeg på nedenstående, der viser, at vogterhusene blev omnummererede seks år tidligere. Kunne muligvis være interessant for de, der forsker i vogterhuse på dén strækning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

[image]

[image]

Blokpost 362

af esni, Frederikssund, 29/12 2013, 14:38 (3743 dage siden) @ Erik Olsen

En grim tanke om at Thomas' beregningsmåde er rigtig, men at der skal regnes med engelske fod kører i mit hoved - det giver en forskel på godt 300 m på de 36200 fod. en engelsk fod (0,3048 m) er lidt kortere end en dansk (0,31385 m).


Ved anlægs- og bygningsarbejder i Danmark anvendtes danske tommer, fod og alen. Ved maskinbygning anvendtes engelske tommer og fod.

SUK

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/12 2013, 14:51 (3743 dage siden) @ esni

Ved anlægs- og bygningsarbejder i Danmark anvendtes danske tommer, fod og alen. Ved maskinbygning anvendtes engelske tommer og fod.


SUK

Hvorfor suk?

Blokpost 362

af esni, Frederikssund, 29/12 2013, 17:11 (3743 dage siden) @ Erik Olsen

SUK fordi 2 nært beslægtede og formodentlig interagerende fagområder brugte hver sin måleenhed, men næsten samme betegnelse for den.

Men selvfølgelig var man vel vant til den slags i tiden før 1907?

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/12 2013, 18:05 (3743 dage siden) @ esni

SUK fordi 2 nært beslægtede og formodentlig interagerende fagområder brugte hver sin måleenhed, men næsten samme betegnelse for den.

Men selvfølgelig var man vel vant til den slags i tiden før 1907?

Ja, det var man vant til, og nej, det var intet problem.

Pointen er netop at anvendelse af de to målsystemer var knyttet til forskellige fag, så det var yderst sjældent at en og samme person kom til at arbejde med begge målsystemer. Selv en gruppe som polyteknikerne var så specialiserede at det sjældent skete for dem.

Også indførelsen af metersystemet kunne i en overgangsperiode give problemer. Der går en historie om at et sæt tegninger til en kirke (vistnok i Finland) var målsat i meter uden at dette var entydigt angivet. Bygmesteren funderede over problemet og kom frem tl det resultat at der måtte være tale om favne. Kirken blev således opført 1,88 gange større (lineær skala) end det var hensigten.

Blokpost 362

af esni, Frederikssund, 29/12 2013, 14:33 (3743 dage siden) @ Jens H. Bondesen

En grim tanke om at Thomas' beregningsmåde er rigtig, men at der skal regnes med engelske fod kører i mit hoved - det giver en forskel på godt 300 m på de 36200 fod. en engelsk fod (0,3048 m) er lidt kortere end en dansk (0,31385 m).

Da kystbanen blev projekteret var den danske fod det officielle længdemål, og samhandelen med England lille. Evt hensyntagen til udenlandske entreprenører ville betyde brug meter som mål (indført 1868 i Tyskland, 1879 i Sverige)

Ole Rømers danske fod var altså stadig den gældende

Avatar

Blokpost 362

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2013, 17:14 (3743 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hej Jens (og I andre gode mennesker),

Når det drejer sig om Blokpost 362 må du tage udgangspunkt i den kilometering af Kystbanen, som var gældende, da banen og blokposten anlagdes, og ikke i den nuværende kilometering. At Rungsted Kyst i dag ligger i km 26,1 giver en fejlmulighed, i og med at banen kan være blevet ommålt siden 1897 (og det er den formentlig). Derfor er de 1,5 km fra Helleholm til Rungsted Kyst næppe korrekt. Så vidt jeg husker, har jeg hentet afstanden 1,6 km fra anlægskortet over Kystbanen, som befinder sig på Jernbanemuseet (af samme årsag har jeg ikke nogen kopi af kortet, blot et notat). Jeg mener at huske, at omregningen til danske fod kunne udledes af kortet (hvilket Erik Olsen jo også bekræfter), men jeg kan naturligvis huske fejl, da det er mere end 20 år siden, jeg havde fat i kortet, mens museets arkiv stadig lå på 5. sal i Sølvgade.

Der gælder ifølge DSB's ældre foreskrifter om kilometering den særlige regel for Helsingør m.fl. stationer, der ligger for enden af sporene, at kilometeringen ikke beregnes fra midten af stationens hovedbygning, men fra bygningens facade ud mod sporene. Dette kan snildt give nogle meters forskel, som igen kan "tippe" den officielle kilometerangivelse, der jo normalt kun angives med én decimal.

vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/12 2013, 18:34 (3743 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der gælder ifølge DSB's ældre foreskrifter om kilometering den særlige regel for Helsingør m.fl. stationer, der ligger for enden af sporene, at kilometeringen ikke beregnes fra midten af stationens hovedbygning, men fra bygningens facade ud mod sporene. Dette kan snildt give nogle meters forskel, som igen kan "tippe" den officielle kilometerangivelse, der jo normalt kun angives med én decimal.

Ydermere bør man regne med yderligere en fejlmulighed, nemlig faktoren brugt ved omregningen fra fod til meter. De talangivelser jeg har set i tråden, har ikke været helt korrekte. Det bør de være hvis man omregner til en nøjagtighed på 1 m eller mindre.

Morten angiver 200' = 62,77 m eller 1' = 0,31385 m. Jeg har set angivelsen 1' = 0,3138535 m, og jeg mener ikke det er præcist, men dog indenfor målenøjagtigheden når målet afsættes med båndmål.

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 29/12 2013, 21:46 (3743 dage siden) @ Erik Olsen

Godaften Morten og Erik m.fl.

Tak for nedskydningen af min grimme tanke om engelske mål :-)

Morten, jeg mener at være sluppet udenom problemer i forbindelse med ændring af udgangspunktet for kilometreringen af Kystbanen (jeg benytter nuværende TIB-kilometrering):
Som Thomas redegjorde for med udgangspunkt i at Klampenborg ligger i km 13,3 (også iht. TIB) og formodedes at være sammenfaldende med Kystbanens stationering 0, hvilket med tillæg af 36.200 fod skulle placere Helleholm i km 24,66 (nuværende km).
Afstanden fra Helleholm til Rungsted Kyst på omkring 1,7 km har jeg fra målefunktionen på luftfotoet her map.krak.dk. Helleholms placering lidt syd for den nuværende viadukt for Folehavevej er synlig, ligesom Stationsbygningen for Rungsted Kyst er det.
Rungsted Kyst ligger i km 26,1.
Idet den oprindelige krydsning med Folehavevej (ved Helleholm) fortsat er identificerbar skulle det være enkelt at finde ud af om den km passer - enten ved et besøg på stedet eller hvis Henning har en banetjenesteplan.
Hvis den ikke ligger i km 24,66 kunne man fristes til at gætte på at Stationering 0 ikke er/var sammenfaldende med km 13,3.

Morten, tak for info om at det er facaden mod spor, der angiver km for stationer som Helsingør.:-)

Erik, her er en kilde, der understøtter dine ekstra to decimaler for en dansk fod :-) :
Salmonsens Konversationsleksikon, bind XVI, 2. udgave Rentrykt 23/6 1923, side 1080 under "metrisk Maal":
Forbindelsen mellem det ældre danske System og det metriske System er bestemt ved at
1 Meter = 3,1862000 Fod
1 Fod = 0,3138535 Meter
1 Kilogram = 2 Pund

Blokpost 362

af Svend, Storkøbenhavn, 29/12 2013, 21:54 (3743 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hvis den ikke ligger i km 24,66 kunne man fristes til at gætte på at Stationering 0 ikke er/var sammenfaldende med km 13,3.

Hvis jeg ikke husker meget forkert, befinder punktet "Anlægsstation 0" sig i sydenden af Klampenborg station, der hvor den (dengang) nye Kystbane (Klampenborg-Snekkersten) grenede af fra Klampenborgbanen.

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 29/12 2013, 22:10 (3743 dage siden) @ Svend

Tak Svend :-)

Avatar

Blokpost 362

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2013, 10:10 (3742 dage siden) @ Svend

Det lyder særdeles plausibelt, Svend. Tak! :-) :-) :-)

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 30/12 2013, 17:55 (3742 dage siden) @ Svend

Hvis den ikke ligger i km 24,66 kunne man fristes til at gætte på at Stationering 0 ikke er/var sammenfaldende med km 13,3.


Hvis jeg ikke husker meget forkert, befinder punktet "Anlægsstation 0" sig i sydenden af Klampenborg station, der hvor den (dengang) nye Kystbane (Klampenborg-Snekkersten) grenede af fra Klampenborgbanen.

Fandt i dag på min arbejdsplads et længdeprofil fra 1967, hvor Stationering 0 var vist lidt syd for nuværende km 13,0. Desværre uden mere præcis omregning.
Dermed har Svend helt ret i at det er syd for stationsbygningen i Klampenborg :-)

Avatar

Blokpost 362

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2013, 18:02 (3742 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Glimrende! Så fik vi det på plads. Det "nulpunkt" må jo siges at være lidt af en specialitet; Kystbanens nordlige del var jo dermed ikke en "forlængelse af Klampenborgbanen", men snarere en "knopskydning på Klampenborgbanen". ;-) :-P :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/12 2013, 18:19 (3742 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kystbanens nordlige del var jo dermed ikke en "forlængelse af Klampenborgbanen", men snarere en "knopskydning på Klampenborgbanen".

Det er indlysende at anlægget af Kystbanestrækningen Klampenborg-Snekkersten omfattede ombygning af Klampenborg og Snekkersten stationer. Man valgte vel at bibeholde dele af den daværende Klampenborg station som lokalstation pga. den store lokaltrafik.

Derfor synes jeg det er en tilsnigelse at tale om "knopskydning". Bevares, begrebet har også været anvendt om de mange tilbygninger til den daværende København station selvom der snarere var tale om ombygninger.

Avatar

Blokpost 362

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2013, 18:45 (3742 dage siden) @ Erik Olsen

Mnjaa, både og, synes jeg. Nærtrafikken fik jo først i 1928 et nyt selvstændigt dobbeltspor på vestsiden af det gamle dobbeltspor, som derefter forbeholdtes Kystbanetogene. Kystbanen havde frem til da ikke eget dobbeltspor Hl-Kl men benyttede de eksisterende lokaltrafikspor frem til nulpunktet syd for "lokalstationen" (i.e. den nuværende S-bane-del af stationen), hvorfra banen så afgrenede til den nye linjeføring mod nord gennem en helt nyanlagt stationsdel med en særskilt østre stationsbygning etc. Man anlagde således ikke bare Kystbanen på traditionel vis i direkte forlængelse af den gamle station, men så at sige ved siden af den gamle station. Derfor min - indrømemt - lidt poppede formulering "knopskydning", meget analogt med forholdene på Københavns gamle banegård. Kender vi andre baneanlæg i Danmark, hvor man har benyttet samme fremgangsmåde? Thybanen i Struer og Gamle Skive H er vel ikke direkte sammenlignelige?

Venlig hilsen
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Blokpost 362

af UTJ, 30/12 2013, 19:48 (3742 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan vi ikke forene jer ved at kalde Kystbanen for en podekvist på Klampenborgbanen, der senere voksede sig tyk og kraftig. Kvisten blev jo påviseligt okuleret på bakkebanen syd for endestationen.

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/12 2013, 20:01 (3742 dage siden) @ UTJ

Kan vi ikke forene jer ved at kalde Kystbanen for en podekvist på Klampenborgbanen, der senere voksede sig tyk og kraftig. Kvisten blev jo påviseligt okuleret på bakkebanen syd for endestationen.

Det har jeg vist udtalt mig om.

Blokpost 362

af Georg Schmidt, 30/12 2013, 21:29 (3742 dage siden) @ Jens H. Bondesen
redigeret af Georg Schmidt, 30/12 2013, 21:45

Her et udsnit af Klampenborg i forbindelse med S-banen.

[image]

[image]

Kan de 133 ud for hovedbygningen må være km 13,3.
Mvh
Georg

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 31/12 2013, 09:22 (3741 dage siden) @ Georg Schmidt

Det kan der vist ikke herske tvivl om :-)
Er der mon et årstal på din sporplan?

Blokpost 362

af Georg Schmidt, 31/12 2013, 12:05 (3741 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hej Jens

Desværre ingen årstal, men jeg mener det er i forbindelse med S-banens tilkomst. Der står sporændringer i Klampenborg. En "løs" tegning i en kasse (Rigsarkivet) vedr. især damplokomotiver, det jeg kalder en "tillægsgevinst".:-)

Lidt mere fra tegningen.

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

Blokpost 362

af henning h087 ⌂, Græsted, 31/12 2013, 12:34 (3741 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

jeg har 2 sporplaner af Klampenborg

1941
[image]

[image]

[image]


1962
[image]

[image]

[image]

desværre i meget dårlig kvalitet - så de er meget svære at læse i forstørrelse - men skal prøve at arbejde lidt med dem

men sammenlignet med Georgs tegning - så er der forskelle

og desværre har jeg kun fundet en længdeprofil København - Klampenborg 1936

mvh
henning h087

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 1/1 2014, 11:22 (3740 dage siden) @ henning h087

Hej Georg og Henning.
Tak for sporplanerne. Det var transversalen mellem spor V og VI (nuværende spor 6 og 7) nord for hovedbygningen på Georgs sporplan, der især gjorde mig nysgerring efter en datering. Transversalen er ikke med på Hennings 1941 sporplan så den er formentlig fjernet i forbindelse med/umiddelbart efter elktrificeringen.

Godt nytår til Alle :-)

Blokpost 362

af Georg Schmidt, 1/1 2014, 12:41 (3740 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Fra Klampenborg 1972.
[image]

Godt nytår

Georg

Blokpost 362 vs Klampenborg

af henning h087 ⌂, Græsted, 1/1 2014, 21:02 (3740 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af henning h087, 1/1 2014, 21:29

:-) :-)

fik så fundet noget mere fra Klampenborg

sporplan 1933 - bemærk ingen transversal som på Georgs plan
[image]

[image]

fra denne mappe RBG Klampenborg
[image]

som indeholder dette om/fra Klampenborg
[image]

[image]

og en af bygningstegningerne derfra
[image]

som er ved at blive scannet ( 126 + sider )
og som vil blive lagt på www.Rundremisen.dk
i arkivet
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=28.0
betinger at man er registreret som bruger på rundremisen for at åbne arkivet og downloade.

her ligger der pt følgende RBG mapper
Helsingør, København L, Nivå, Silkeborg, Skanderborg, Skørping, Vejen og Østerbro/Østerport
og der haves til scanning flg mapper
en forløbig liste hvad der haves af RBG stationstegninger og omtale
der skulle været lavet ( 45 stk ) hvoraf jeg indtil nu har fået/anskaffet/fundet de 31 - så kommer tid - kommer........

De scannede stationsmapper vil blive markeret med fed, og link til RBG tråden hvor den pågældende station ligger og andet materiale

Birkerød

Charlottenlund

Espergærde

Helsingør
a RBG mappe : Helsingør

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=807.0

Hillerød

Holstebro

Humlebæk

Klampenborg

Kokkedal

København L (Løgten)
a RBG mappe : København L ( Løgten )

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=873.0

Nivå
a RBG mappe : Nivå
Sporplaner : Nivå station

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=819.0

Nordhavn

Ordrup

Ringe

Rungsted Kyst

Ry

Silkeborg
a RBG mappe : Silkeborg
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=869.0
Sporplaner : Silkeborg 1930 - 1944
Sporplaner : Silkeborg 1952 + Silkeborg havnebane 1944

Skanderborg
a RBG mappe : Skanderborg

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=815.0

Skjern

Skodsborg

Skælskør

Skørping
a RBG mappe : Skørping

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=808.0

Slagelse

Snekkersten

Stenløse

Svendborg

Tommerup

Varde

Vedbæk

Vejen
a RBG mappe : Vejen

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=818.0

Østerbro / Østerport
a RBG mappe : Østrbro / Østerport
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=833.0

en oversigt hvad der pt med mere er på rundremisen kan ses her uden indlog
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=47.0

mvh
henning h087

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af UTJ, 1/1 2014, 21:33 (3740 dage siden) @ henning h087

Hvornår forsvandt transversalen over på Kystbanen på Klampenborg Station?

Avatar

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/1 2014, 21:46 (3740 dage siden) @ UTJ

Vognladningstrafikken på stationen ophørte fra 28.5.1967. Indtil da har en transversal vel været praktisk at have liggende, så godstrafikken ikke var bundet til S-bane-sporene. Mon ikke den først er fjernet ved en sporombygning i nyere tid?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af henning h087 ⌂, Græsted, 1/1 2014, 21:52 (3740 dage siden) @ UTJ

:-)

uha da - der gisses

har sporplan fra 1962 - hvor der stadig er transversal mellem S banen og Kystbanen -
på en 1986 sporplan er den der ikke - og mener at at have læst/hørt/set man regulerede kurveforholdene og anlage nye depotspor i slutningen af 60erne/starten af 70erne ( man snakkede / der var planer om det ) - så mon ikke omkring ved denne tid
godsekspedition blev vist nedlagt 1967.

mvh
henning h087

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/1 2014, 22:55 (3740 dage siden) @ henning h087

Både Klampenborg nær og fjern fik nye sikringsanlæg i 1985, så transversalen er fjernet da eller tidligere.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af gamle ole, 2/1 2014, 10:45 (3739 dage siden) @ UTJ

-og et tillægsspørgsmål:
Da der kørte lokaltog mellem Klampenborg og Rungsted,må der have været mulighed for at det sydgående tog i det vestre spor skulle give mulighed for at komme over i det østre spor når toget skulle returnere mod nord-altså fra yderste vestre spor til ditto østlige perronspor. Hvornår forsvandt denne mulighed EVT, eller er den der endnu?

Ole

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/1 2014, 11:55 (3739 dage siden) @ gamle ole

hej ole
og godt nytår

på sporplan 1986 og 1994 er den nordlige ( mod Rungsted ) transversal der stadigvæk
hvorimod at den sydlige ( mod København ) ikke er der.
hvordan det er nu - ingen aning :-)

mvh
henning h087

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/1 2014, 12:15 (3739 dage siden) @ henning h087

på sporplan 1986 og 1994 er den nordlige ( mod Rungsted ) transversal der stadigvæk

I stationens nordende er udover den oprindelige transversal fra venstre til højre spor før og under viadukten for Peter Lieps Vej i retning nordover indlagt en nordligere transversal fra højre til venstre spor mellem viadukterne for Peter Lieps Vej og Dyrehavevej senest da stationen fik nyt sikringsanlæg i 1985.

Jeg har ingen erindring om det nøjagtige tidspunkt hvor de blev indlagt, men de to sporskifter i den nordligste transversal ligger begge i krumt spor, og er af samme grund af typen UIC60 1:12. Det er en nyere type vistnok fra 1970'erne med krum krydsning.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/1 2014, 13:14 (3739 dage siden) @ Erik Olsen

:-)

tak til Erik

og her udsnit fra Klampenborg sporplan 1994 med transversalerne som Erik omtaler
trukket i bredden
[image]

skal pudse brillerne lidt oftere ;-)

mvh
henning h087

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/1 2014, 15:47 (3739 dage siden) @ henning h087

[image]

Tak for tegningen, Henning.

Jeg kommer lige i tanker om at udkørselssignalet mod nord blev flyttet før ibrugtagning af det nye sikringsanlæg i 1985. Det stod tidligere til højre for sporet efter viadukten for Peter Lieps Vej, og sidder nu til venstre for sporet (dvs. mellem de to spor) på et nedhæng under viadukten for Dyrehavevej, fastgjort til selve betonkonstruktionen.

Så den nye transversal er altså ibrugtaget sammen med sikringsanlægget i 1985.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Jens H. Bondesen, 2/1 2014, 16:16 (3739 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik,

- og du havde måske en finger med i ophænget for U-signalet ;-) ?

Det er nok ikke det rigtige sted i tråden, men da jeg er sent ude, kommer det her:

I forbindelse med fjernbaneelektrificeringen var det ikke ønskeligt med flere forbindelser mellem S-bane og fjernbane end højst nødvendigt. Derfor fjernedes transversalen i blandt andet Klampenborg, og mon ikke også forbindelserne i Valby og Glostrup forsvandt ved den lejlighed?
Årsagen var et ønske om ikke at blande returstrømssystemerne for S-bane og fjernbane mere end højst nødvendigt.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/1 2014, 16:43 (3739 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hej Erik,

- og du havde måske en finger med i ophænget for U-signalet ;-) ?

Ja, det havde jeg.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Jens H. Bondesen, 2/1 2014, 17:41 (3739 dage siden) @ Erik Olsen

Det tænkte jeg nok:-)

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/1 2014, 16:17 (3739 dage siden) @ Erik Olsen

:-)

og mange tak Erik for årsangivelserne

Usignalplacering 1941 mod nord ( desværre svært at se )
[image]

Usignalplacering 1962 mod nord
[image]

desværre ikke indtegnet signaler på sporplanskitsen 1986

Usignalplacering 1994 mod nord
[image]

og her udsnit med begge broer 1994
[image]

mvh
henning h087

så må vi jo prøve at se om der kan findes nogle foto/billeder af det.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Jens H. Bondesen, 2/1 2014, 17:40 (3739 dage siden) @ henning h087

Placeringen af U-signalet på 1962 planen er formentlig først gældende fra 1972, hvor der etableredes automatisk linieblok Klampenborg-Rungsted Kyst; det er jo et 3 lanterne U-signal.

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Svend, Storkøbenhavn, 2/1 2014, 19:17 (3739 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Placeringen af U-signalet på 1962 planen er formentlig først gældende fra 1972, hvor der etableredes automatisk linieblok Klampenborg-Rungsted Kyst; det er jo et 3 lanterne U-signal.

Automatisk linieblokanlæg Klampenborg-Skodsborg blev etableret helt tilbage i 1930. I 50´erne blev det gamle automatiske linieblokanlæg erstattet af et mere tidssvarende (med forsignalering med to grønne som kendes på fjernbanen i øvrigt)

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Jens H. Bondesen, 3/1 2014, 01:30 (3739 dage siden) @ Svend

Tak for korrektionen, Svend :-)

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af henning h087 ⌂, Græsted, 3/1 2014, 01:42 (3739 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hej

fra Holger Sørensens omfangsrige fotosamling har jeg fundet foto fra Klampenborg 1975, hvor det ses at der arbejdes i området med ballast - så mon ikke det er deromkring - vil jeg tro - at den sydlige transversal er fjernet.

foto Holger B D Sørensen
Klampenborg 1975

[image]

[image]

[image]

mvh
henning h087

Klampenborg - transversal til Kystbanen

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/1 2014, 08:24 (3738 dage siden) @ henning h087

[image]

[image]

Fotografierne viser også de kontraskinner som lå i hovedsporenes kurver (R250 m iflg. sporplanerne). Kontraskinner var ikke ualmindelige tidligere i sådanne kurver, men er i reglen fjernet ved sporfornyelser.

Kender nogen den egentlige årsag til at man anvendte kontraskinner bl. a. her? Gav det mindre skinneslid? Sikkerhedsmæssigt har det næppe haft den store betydning når man efterfølgende fjernede dem.

Blokpost 362

af Georg Schmidt, 2/1 2014, 18:12 (3739 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Måske tegningen jeg havde fat i var et udkast eller viste en midlertidig transversal mellem V og VI så man kunne løbe om med en O eller S-maskine indtil elektrisk drift.

[image]

[image]

[image]
Også interessant med det lille sving sporet nærmest hovedbygningen tog inden stopperen.

[image]
Måske derfor denne store monitor, der ses her ved MM 783 i 1976, blev opsat.

[image]
Depotspor sydende 1971.

Mvh
Georg

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 3/1 2014, 01:42 (3739 dage siden) @ Georg Schmidt

Det lyder i mine ører sandsynligt, at transversalen er fra før S-banen. Kan den have afløst en drejeskive for enden af sporene?
Svinget i spor VI kunne måske være rester af en kurve i spor VI mod en drejeskive?
Undskyld at jeg nu er ude i rene gætteriers.

Blokpost 362

af henning h087 ⌂, Græsted, 3/1 2014, 02:08 (3739 dage siden) @ Jens H. Bondesen

:-)

ja - der var drejeskive før

sporplan 1897, rev 1899, 1913
[image]

sporplan øverst 1897, rev 1899, 1913
sporplan nederst 1933
[image]

og udsnit af samme
til venstre 1897, rev 1899, 1913
til højre 1933
[image]

mvh
henning h087

Blokpost 362

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/1 2014, 08:32 (3738 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Det lyder i mine ører sandsynligt, at transversalen er fra før S-banen. Kan den have afløst en drejeskive for enden af sporene?

Ja, der lå oprindeligt en drejeskive for enden af togvejssporene i Klampenborg (nær).

Svinget i spor VI kunne måske være rester af en kurve i spor VI mod en drejeskive?
Undskyld at jeg nu er ude i rene gætteriers.

Sporene har formentlig oprindeligt ligget med samme afstand som ved sporstopperne. Da man havde brug for at anbringe en eller flere køreledningsmast(er) mellem sporene, har man simpelthen sidetrukket det ene spor for at få den fornødne plads.

Blokpost 362

af Jens H. Bondesen, 5/1 2014, 11:22 (3736 dage siden) @ Erik Olsen

Sporene har formentlig oprindeligt ligget med samme afstand som ved sporstopperne. Da man havde brug for at anbringe en eller flere køreledningsmast(er) mellem sporene, har man simpelthen sidetrukket det ene spor for at få den fornødne plads.

Den konklusion tilslutter jeg mig :-)

Blokpost 362

af UTJ, 5/1 2014, 12:34 (3736 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Sporene har formentlig oprindeligt ligget med samme afstand som ved sporstopperne. Da man havde brug for at anbringe en eller flere køreledningsmast(er) mellem sporene, har man simpelthen sidetrukket det ene spor for at få den fornødne plads.


Den konklusion tilslutter jeg mig :-)

Nemlig - de høje perroner og ombygningerne er før S-banen var færdigprojekteret. Nørrebro station er fx bygget før elektrificeringen og noget lignende kunne være tilfældet med nærafdelingen på Klampenborg, der jo nok skal ses i sammenhæng med 3. og 4. spor mellem Hellerup og Klampenborg i slutningen af 20'erne.

Blokpost 362 (mange fotos)

af Svend, Storkøbenhavn, 28/12 2013, 09:48 (3744 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Oprindeligt omtales posten i de skriftlige kilder vistnok som "Hørsholm" og "Hørsholmvej",

Korrekt: Posten blev (bl a i 1915) benævnt "Posten ved Hørsholmsvej, St. 362"

Blokpost 362 (mange fotos)

af Per Bjørn Pedersen, 2/1 2014, 17:32 (3739 dage siden) @ Svend

Kan det virkelig passe at ingen af de kvalificerede medlemmer af logen, ikke ved hvilken funktion de 3 kasser på jorden på billedet havde??

PBP


[image]

Blokpost 362 (mange fotos)

af henho, Ringkøbing, 2/1 2014, 17:53 (3739 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

Noget så simpelt som rottefælder ?

MVH

Henrik

Blokpost 362 (mange fotos)

af Per Bjørn Pedersen, 2/1 2014, 18:02 (3739 dage siden) @ henho

Det giver ingen mening at sætte rottefælder op her, da stedet var ret afsides!
Så det er det ikke.

PBP

Avatar

Blokpost 362 (mange fotos)

af Ralph Hørberg, 2/1 2014, 20:15 (3739 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

På en eller anden måde virker de små kasser bekendt. Jeg tror jeg for en del år siden har set nogle tilsvarende i Aarhus. Måske Georg kan bekræfte det på billeder?

De to bagerste kasser er tæt ved den gamle telefonkasse, man ser fra siden. For mine indre øjne ser jeg, hvis man tager låget af, en stor rund samleskinne eller -boks til ledninger.
At der er tre kasser så tæt på hinanden kan dog virke lidt underligt.

Avatar

Anlægsstationer, alen og fod

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/2 2019, 16:43 (1871 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En anlægsstation er et internt benyttet mål til inddelingen af strækningen; en gammel anlægsstation var = 62,77 m (= 200 fod)


Kære Morten

I følge side 32 her:

http://www.jernbanearkivalier.dk/laereboeger/elementaer-jernbanelaere-1957.pdf

var en anlægsstation 200 alen, altså 400 fod.

Bedste hilsner

Thomas

PS: På de originale 1869-ejendomskort for strækningen Randers-Aalborg var en anlægsstation noget helt tredje, nemlig 50 alen = 100 fod = 31,385 meter

Anlægsstationer, alen og fod

af Sydfyn, 13/2 2019, 17:25 (1871 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Morten og Thomas
En "anlægsstation" kunne defineres efter forgodtbefindende, men ved de baneanlæg (stats- og privatbaner) som Statsbaneanlægene projekterede inden metersystemets indførelse i 1907, var en anlægsstation 100 danske fod eller 31,375 m.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Avatar

Anlægsstationer, alen og fod

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2019, 19:22 (1871 dage siden) @ Sydfyn

Kære Morten og Thomas
En "anlægsstation" kunne defineres efter forgodtbefindende, men ved de baneanlæg (stats- og privatbaner) som Statsbaneanlægene projekterede inden metersystemets indførelse i 1907, var en anlægsstation 100 danske fod eller 31,375 m.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Tak, Lars og Thomas,

Jeres oplysninger vil blive tilføjet på rette sted i det materiale, som jeg pt. sidder og arbejder med.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Avatar

Anlægsstationer, alen og fod

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2019, 19:16 (1871 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En anlægsstation er et internt benyttet mål til inddelingen af strækningen; en gammel anlægsstation var = 62,77 m (= 200 fod)

Kære Morten

I følge side 32 her:

http://www.jernbanearkivalier.dk/laereboeger/elementaer-jernbanelaere-1957.pdf

var en anlægsstation 200 alen, altså 400 fod.

Bedste hilsner

Thomas

PS: På de originale 1869-ejendomskort for strækningen Randers-Aalborg var en anlægsstation noget helt tredje, nemlig 50 alen = 100 fod = 31,385 meter


Kære Thomas,

Ja, en gammel anlægsstation var = 62,77 m (= 200 fod) og en ny ditto fra 1. jan. 1907 = 100 m.

Den tredje kendte jeg ikke.

Takker mange gange! :-) :-) :-)

M:-Drten

Blokpost 362 (mange fotos)

af gamle ole, 2/1 2014, 17:23 (3739 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

Hvis jeg husker rigtigt var det den sidste af slagsen i H-området både i almindeligheg og på Kystbanen i særdeleshed.
Men der var da vist også en "fætter" ved Trepilelågen -(ex Springforbi) der også holdt længe med mindre det kun var bomanlægget.
Og var der noget længere nordpå ved Skt Georgsvej og ved humlebækområdet?

Ole

Blokpost 362 (mange fotos)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/1 2014, 17:29 (3739 dage siden) @ gamle ole

Forklar lidt nærmere hvad Du egentlig mener og refererer til - vi er jo ikke alle lige kvikke i opfattelsen, eller er det en gættekonkurrence?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Blokpost 362 (mange fotos)

af gamle ole, 2/1 2014, 20:23 (3739 dage siden) @ gamle ole

Det hedder iøvrigt Kong Georgsvej (ved Rungsted) og ikke Skt. Georgsvej.:-(

Ole

Blokpost 362 (mange fotos)

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/1 2014, 22:34 (3739 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

:-)

tak for herlige billeder

med hensyn til "kasserne" giver sporplanerne fra 1941 og 1986, 2001 heller ikke noget

her 1941 plan udsnit
[image]

mvh
henning h087

Blokpost 362 (mange fotos) ("kasserne")

af henning h087 ⌂, Græsted, 3/1 2014, 01:31 (3739 dage siden) @ henning h087

Hej

ang "kasserne" skulle jeg have fået at vide - og så må jeg håbe at det er skrevet forståentlig

det skulle være beskyttelseskasser for gammeltype kabeldåser i forbindelse med sikring ( signaler, sporskifter og lign )
ved granskning af foto fra stationsområder - ja så ses de mange steder rundt omkring

mvh
henning h087

Blokpost 362 (mange fotos)

af Torben Jensen, 7/1 2014, 19:53 (3734 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

[image]

Helleholm blokpost i sit sidste leveår 1972.
Der er lukket for vejtrafikken. men endnu ikke slukket for
signalerne.
Mindes stadig lyden fra meldeklokkerne, når jeg går tur i
Folehave skoven

[image]

Samme sted idag 7-1-2014

Med venlig hilsen
Torben Jensen

Avatar

Blokpost 362 (mange fotos)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/4 2019, 01:29 (1800 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen


[image]
1951. Foto: Helge Pedersen

Skulle nogen få lyst til at dyrke det flotte motiv i en noget mindre skala, så er Auhagen leveringsdygtig i noget, der tilnærmelsesvis ligner:

[image]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak