Avatar

Historisk udstilling om jernbanen i Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/2 2014, 21:45 (3717 dage siden)

Jeg har modtaget følgende, som jeg iler med at videretelegrafere. Den tidligere omtalte korrespondance refererer til denne tråd.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

"Vi har tidligere talt sammen omkring jernbane og Filskov Station (et par
år siden) og da aftalte vi, at hvis der kom noget omkring jernbane og
udstilling skulle jeg give dig et praj.

I anledning af at jernbanen kom her til lokalområdet for 100 år siden,
afholder Billund Kommunes Arkivsamvirke en Fællesudstilling omkring
dette emne - Udstillingen åbner d. 25 februar 2014 kl. 14.00 i Billund Centret,
7190 Billund (Udstillingen vil være åben i 3-4 uger - kan pt ikke helt finde
tidspunktet )

I 2017 er det 100 året for at Filskov fik jernbane - i den anledning afholder
Filskov Lokalhistoriske arkiv en udstilling - nærmere herom senere.

Med venlig hilsen

Verner Søvang Pedersen
Filskov Lokalhistoriske Arkiv.
tel 75348343 /53668343"

Historisk udstilling om jernbanen i Billund

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/2 2014, 22:11 (3717 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis ikke andre træder i karakter har jeg et par s/h fotos fra 1960-erne af Filskov st. til behagelig afbenyttelse. Hvis interesse skriv hvilken opløsning der ønskes.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Genopståede stationer

af Søndenfjords, 14/2 2014, 08:23 (3717 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ud over Billund, hvad findes der så af tidligere stationer og stationsbyer, der har fået eller vil få deres nedlagte jernbane igen?
Umiddelbart kan jeg komme i tanke om Amagerbro og Kastrup.

Genopståede stationer

af Fysikeren, 14/2 2014, 09:49 (3717 dage siden) @ Søndenfjords

Kender ikke lige til andre, men Galten kan være på vej, hvis den foreslåede bane fra Aarhus til Silkeborg bliver realiseret.

Genopståede stationer

af re20000, 17/2 2014, 00:30 (3714 dage siden) @ Fysikeren

Langeskov?

Nold

Avatar

Genopståede stationer

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2014, 02:18 (3714 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af Morten Flindt Larsen, 17/2 2014, 02:52

Der er mange: Valby, Øresundsvej (Øresund), Italiensvej (Amager Strand), Lufthavnen, Emdrup, Hareskov, Hedensted, Kliplev, Nørre-Hostrup, Hellevad, Klovtoft, Bedsted Løgum, Alslev Kro, Forlev, Vejle Nord (Vejle Sygehus), Sundsmark, Spang-Ulkebøl (Spang), Vollerup, Kirke-Hørup, Majbøl, Neder-Tandslet, Lille-Mommark, Sarup, Lille Linde, Varpelev, Strandskov, Hørning, Nørresundby (Lindholm), Svenstrup Jylland, Støvring, Salonen, Nordre Strandvej, Fortevej, Grenaavej, Hjortshøj, Skødstrup, Løgten, Lilleheden, Oddesund Syd, Strib og sikkert nogle flere, som jeg ikke lige kan komme i tanke om.

Vh
Morten

Avatar

Genopståede stationer

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2014, 23:04 (3713 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Det er også en fejl, ØV! I modsætning til Emdrup genopstod Hareskov ikke men kan følges i "lige linje". Beklager. :-( Men de øvrige skulle vist være gode nok, selv om nogle af dem kun var nedlagt nogle få måneder, inden de genopstod i en anden "skikkelse". Andre var nedlagt i årevis, inden "genopstandelsen" (det lyder helt religiøst). :-)

Vh
Morten

Genopståede stationer

af Niels Munch, 17/2 2014, 23:15 (3713 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

..... og da du nu havde både Varpelev og Ll. Linde med, undrer det mig, at du oversprang Tokkerup!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Genopståede stationer

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2014, 04:05 (3713 dage siden) @ Niels Munch

Hm, ja, Tokkerup falder ind under "sikkert nogle flere, som jeg ikke lige kan komme i tanke om", må jeg hermed konkludere. ;-)

De bedste hilsner
Morten

Avatar

Genopståede stationer - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2014, 07:35 (3713 dage siden) @ Søndenfjords

Ud over Billund, hvad findes der så af tidligere stationer og stationsbyer, der har fået eller vil få deres nedlagte jernbane igen?
Umiddelbart kan jeg komme i tanke om Amagerbro og Kastrup.

Hvis vi skal kigge på opgaven i snæver forstand (jf. formuleringen "nedlagt jernbane" ovenfor), bliver vi nødt til at holde genåbnede stationer, på strækninger som ikke har været nedlagt, udenfor.

Når Billund bliver genåbnet, vil den være ret speciel, idet den jo ligger på en nedlagt strækning. Spørgsmålet er så, om der er andre af de allerede oplistede stationer, der på tilsvarende vis ligger på strækninger, der har været nedlagt og efterfølgende genåbnet.

Hvilket så igen bringer os til næste spørgsmål: Hvornår kan man tale om, at en strækning er nedlagt? At en strækning lukker i månedsvis under en ombygning, er jo ikke nødvendigvis det samme som, at strækningen er nedlagt. Mommarkbanen var vist(?) helt lukket under ombygningen og hvordan var det nu, det var med Løgumkloster-banen?

Jeg vil tillade mig at nævne Valby, som er nævnt i et tidligere indlæg (edit). Så vidt jeg husker (jeg er ikke i nærheden af mit arkiv), var den og dens strækning helt nedlagt, inden såvel strækning som station blev genåbnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Genopståede stationer - edit

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/2 2014, 10:19 (3713 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ud over Billund, hvad findes der så af tidligere stationer og stationsbyer, der har fået eller vil få deres nedlagte jernbane igen?
Umiddelbart kan jeg komme i tanke om Amagerbro og Kastrup.


Hvis vi skal kigge på opgaven i snæver forstand (jf. formuleringen "nedlagt jernbane" ovenfor), bliver vi nødt til at holde genåbnede stationer, på strækninger som ikke har været nedlagt, udenfor.

Når Billund bliver genåbnet, vil den være ret speciel, idet den jo ligger på en nedlagt strækning. Spørgsmålet er så, om der er andre af de allerede oplistede stationer, der på tilsvarende vis ligger på strækninger, der har været nedlagt og efterfølgende genåbnet.

Hvilket så igen bringer os til næste spørgsmål: Hvornår kan man tale om, at en strækning er nedlagt? At en strækning lukker i månedsvis under en ombygning, er jo ikke nødvendigvis det samme som, at strækningen er nedlagt. Mommarkbanen var vist(?) helt lukket under ombygningen og hvordan var det nu, det var med Løgumkloster-banen?

Jeg vil tillade mig at nævne Valby, som er nævnt i et tidligere indlæg (edit). Så vidt jeg husker (jeg er ikke i nærheden af mit arkiv), var den og dens strækning helt nedlagt, inden såvel strækning som station blev genåbnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

----------------

Ja, --det er jo netop det. Hvor længe skal en bane være ude af drift, for at en station betragtes som genopstanden, f. eks. Værløse og Farum, hvor gl. Værløse blev nedlagt og der blev åbnet en ny station ca. 500 m fra den gamle, og . . .

[image]
Broen over Mølleåen - set mod Farum. -- August 1973.

. . . Farum, der var busbetjent i nogle måneder, og da man åbnede igen var det en helt ny station på samme sted (+/- nogle få meter afhængig af detaljeringsgraden).


Hvad med Godsforbindelsesbanen -stationerne der på-, der var mere eller mindre sporløs i lange tider i forbindelse med overgang til S-tog.

Er der ikke så mange forskellige former og tidslængder, særtilfælde, at det er en lidt håbløs opgave, man er ved at kaste sig ud i ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hareskov---farum

[image]

.

Avatar

Genopståede stationer - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2014, 15:16 (3712 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"Er der ikke så mange forskellige former og tidslængder, særtilfælde, at det er en lidt håbløs opgave, man er ved at kaste sig ud i ???"

Jo da, det er det. Men nu spurgte jeg jo heller ikke, jeg svarede blot i samme ånd, som der blev spurgt. ;-)

"Venligst"
Morten :-P :-D

Genopståede stationer - edit

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/2 2014, 15:32 (3712 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Er der ikke så mange forskellige former og tidslængder, særtilfælde, at det er en lidt håbløs opgave, man er ved at kaste sig ud i ???"

Jo da, det er det. Men nu spurgte jeg jo heller ikke, jeg svarede blot i samme ånd, som der blev spurgt. ;-)

"Venligst"
Morten :-P :-D

----------------

Ak, ja. Når man slår ned i et kobbel hunde, så hyler den man har ramt ! ! !

Min bemærkning var ellers mere til Thomas B.N. ! ! !

Venligst (u. " ")
Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Avatar

Genopståede stationer - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2014, 22:19 (3712 dage siden) @ Erik V. Pedersen

:-P :-P :-P :-D :-D :-D ;-)

Avatar

Genopståede stationer - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2014, 00:16 (3712 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas m.fl. (også EVP),

"Hvis vi skal kigge på opgaven i snæver forstand (jf. formuleringen "nedlagt jernbane" ovenfor), bliver vi nødt til at holde genåbnede stationer, på strækninger som ikke har været nedlagt, udenfor."

Det bliver vi efter min mening ikke ifølge "Søndenfjords", der skrev: Ud over Billund, hvad findes der så af tidligere stationer og stationsbyer, der har fået eller vil få deres nedlagte jernbane igen?

tidligere stationer og stationsbyer er jernbanen vel som udgangspunkt altid nedlagt, mens jernbanestrækningen ikke nødvendigvis er det. Der er forskel på "jernbane" og "jernbanestrækning", og du skriver jo også netop selv "på (jernbane)strækninger som ikke har været nedlagt". Ordet "jernbane" sigter ikke entydigt til jernbanestrækningerne men er et bredt anvendt begreb (jf. f.eks. "jernbanen.dk"). Tidligere kunne man da også høre ordene: "banen", "banegården", "jernbanen", "toget" osv. anvendt om en station (og det endda uanset, om der var tale om en station, et billetsalgssted, et trinbræt etc). Så når "Søndenfjords" bruger den brede betegnelse "nedlagte jernbane", kan det for mig at se lige så godt henvise til, at jernbanestrækningen består, men at der blot ikke længere standser tog på den nedlagte (jernbane)station eller i stationsbyen. Når "Søndenfjords" ydermere skriver "tidligere stationer og stationsbyer", så indikerer det, at byer, hvor der ikke længere standser tog, ikke betragtes som stationsbyer (de er jo angiveligt "tidligere"), når blot stationen er nedlagt. Her kan jeg dog godt være lidt uenig, idet jeg betragter en stationsby som noget blivende, uanset om stationen og jernbanestrækningen, som stationsbyen ligger ved, er nedlagt eller ej.

Når "Søndenfjords" ikke specifikt skriver "jernbanestrækninger", så synes jeg, at det alene er formuleringen "tidligere stationer og stationsbyer", der definerer opgaven. Når der genåbner en station i stationsbyen ved jernbanestrækningen, får byen sin nedlagte "jernbane" tilbage.

Og hvad er så en "station"? I dag benyttes betegnelsen "station" jo næsten om ethvert sted, hvor der standser tog, uanset ekspeditionsomfanget (station, billetsalgssted, trinbræt etc.). Og så er spørgsmålet: Hvilke tog? Persontog? Godstog? Rangertræk? Eksempelvis standsede der tog i Strib efter 1935, man kunne sende vognladningsgods til Strib, men ekspeditionen af dette blev foretaget af en anden station (Middelfart), og Strib var at betragte som et sidespor (godsbane) udgående fra Middelfart Station. Fra 1943 til 1947 var der så atter persontrafik til Strib, hvor der etableredes et trinbræt. Men er et trinbræt = en station? Ja, i dag ville det i manges øjne være det. Derfor har jeg i mit input betraget Strib som en "genåbnet station" alene på beggrund af persontrafikken 1943-1947, hvilket naturligvis er diskutabelt. Ligeledes betragter jeg trinbrætter som "stationer".

Et andet eksempel på et grænsetilfælde er de driftstekniske stationer, som eksempelvis den nedlagte Kværkeby Station i den tidligere Kværkeby Stationsby (hedder nu: Fjællebro). Selv om persontrafikken ophørte i 1974, er her fortsat station, og plan- og særtogene (men ikke rangertræk som i Strib) drøner igennem stationen adskillige gange i timen. Da Kværkeby stadigvæk er "station", om end af den driftstekniske slags, har jeg ikke har medtaget den i mit input.

Der findes flere grænsetilfælde: Eksempelvis var Bogense efter OMB's og NFJ's nedlæggelse station i DSB's godstransport system, og der kunne til langt op i tiden (1980'erne?) ekspederes godsvogne pr. vognbjørn til sporene på Bogense Havn. Hvornår nedlagdes Bogense Station så egentlig?

"Når Billund bliver genåbnet, vil den være ret speciel, idet den jo ligger på en nedlagt strækning."

Nej, Billund (Station, for det er jo ikke byen, der sigtes til) genåbner ikke nødvendigvis på den nedlagte strækning, men på en ny strækning, der kan ligge et helt andet sted i Billund end den gamle VVGJ-strækning. Det samme gælder Amagerbro i mit input (men ikke Øresundsvej og Italiensvej).

"Hvilket så igen bringer os til næste spørgsmål: Hvornår kan man tale om, at en strækning er nedlagt? At en strækning lukker i månedsvis under en ombygning, er jo ikke nødvendigvis det samme som, at strækningen er nedlagt. Mommarkbanen var vist(?) helt lukket under ombygningen og hvordan var det nu, det var med Løgumkloster-banen?"

Nej, at en strækning lukker i månedsvis under en ombygning, er ikke nødvendigvis det samme som, at strækningen er nedlagt. Det ser vi på bla. S-banen og Godsforbindelsesbanen. Men både Mommarkbanen (ABA) og Klosterbanen (AaAJ) blev officielt nedlagt og erstattedes (delvist) af nybyggede DSB-strækninger. De gamle baneselskaber og deres strækninger nedlagdes, og et nyt baneselskab byggede en ny banestrækning (med en anden sporvidde), som kun delvis genanvendte traceen fra den nedlagte banestrækning.

"Jeg vil tillade mig at nævne Valby, som er nævnt i et tidligere indlæg (edit). Så vidt jeg husker (jeg er ikke i nærheden af mit arkiv), var den og dens strækning helt nedlagt, inden såvel strækning som station blev genåbnet?"

Valby og den private jernbanestrækning (SJS), som stationen lå ved 1847-1864, nedlagdes ligesom Mommarkbanen (ABA) og (delvist) Klosterbanen (AaAJ) totalt, og et ny selskab (DSB) anlagde en ny jernbanestrækning, til dels i den gamle banestræknings trace. Sporvidden var den samme og der forløb ved banen gennem Valby Bakke lang tid mellem den gamle stræknings nedlæggelse (1864) og den nye stræknings åbning (1901), men ellers skulle jeg mene, at de tre strækninger er sammenlignelige. At Mommarkbanen og Klosterbanen var planlagt erstattet af normalsporede strækninger allerede inden privatbanernes nedlæggelse, ændrer ikke ved dette, da der var tale om helt nybyggede normalsporede strækninger, som endda kun delvist forløb som de gamle smalsporede do.

Genopståede stationer - edit

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/2 2014, 02:03 (3712 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Thomas m.fl. (også EVP),

"Hvis vi skal kigge på opgaven i snæver forstand (jf. formuleringen "nedlagt jernbane" ovenfor), bliver vi nødt til at holde genåbnede stationer, på strækninger som ikke har været nedlagt, udenfor."

(...)

--------------

Hej Morten (cc Thomas Boberg Nielsen).

Jeg kan blive helt flov, ved tanken om det lange indlæg, Du her præsenterer og har brugt tid og tanker på. Min tanke var vel netop, at emnet var (er) alt for stort (læs: håbløst) at give sig i kast med.

Lad os finde en anden "overskrift" / anledning til omtale -evt. fotos- af de pågældende stationer.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

[image]

.

Avatar

Genopstandne manifestationer - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2014, 02:17 (3712 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Ingen grund til flovhed. Jeg skriver, fordi jeg vil det, også selv om det - tidspunktet taget i betragtning - ser dybt godnat ud.

De venligste hilsner
Morten :-)


Billige jernbane T-shirts

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak