Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Holger Sørensen @, Hedehusene, torsdag 20. februar, 2014, 17:58 (2803 dage siden)

En hurtig status...

Sidste uge rundede vi to år med Torsdagsbilleder - små 850 s/h billeder er det blevet til.
Der er stadig nok at ta´ af, men I må nok løbe risikoen at der også, fra tid til anden,
vil begynde at komme farver på...
Det vil være bredt favnende med fotos fra 70´erne til slutningen af 90´erne.
Også udlandsbilleder og lidt af Morten´s (det bli´r i familien).
Nedenfor lidt fra en station, der nok vil dukke op fra tid til anden (af naturlige årsager).

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)





Hedehusene torsdag 13/3-75
Ardelt 106 arbejder sig op mod Solhøjvej med dagens første tur til Tåstrup.
(G 9660 - Ardelt 75, Hh 9:16 - Tå 9:32)
[image]


Hedehusene onsdag 30/4-75
og Ardelt 106 som afgår mod Tåstrup med G 9660. Kun en vogn tilbage på læssevejen
[image]


Samme dag som ovenfor, men nu om eftermiddagen.
Vejret er skiftet og der er dukket vogne op til læsning på læssevejen - formodentlig tomme fra Tåstrup
som Ardelttraktoren har haft med retur. 2xMO i tog 3065 Kh-Ro passerer 16:20 uden stop
[image]


Hedehusene onsdag 28/5-75
2xMO i tog 5159 Kh-Kj-Næ passerer uden stop - det var en god foto- og entusiastbro
[image]

Alle fotos HBDS 1975

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Søren fra KM ⌂, torsdag 20. februar, 2014, 21:36 (2803 dage siden) @ Holger Sørensen

Interessante billeder...
Stykgodsvogne i trækkene til og fra Hh var vel flest, men hvad er det for en tankvogn...? Hvem var kunden der?
-S

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Svend @, Storkøbenhavn, lørdag 22. februar, 2014, 17:17 (2801 dage siden) @ Søren fra KM

Stykgodsvogne i trækkene til og fra Hh var vel flest, men hvad er det for en tankvogn...?

De lukkede vogne er efter al sandsynlighed vogne med møbler til IKEA i Tåstrup, Vognene blev kørt til IKEA på vognbjørn. IKEA havde i øvrigt flere spor til rådighed; gad vide om der er nogen der har fotograferet?
Tankvognen er sikkert en tankvogn med vin til et lokalt aftapningsfirma (som vist også blev kørt ud med vognbjørn).

--
Svend

[image]

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Søren fra KM ⌂, lørdag 22. februar, 2014, 22:25 (2801 dage siden) @ Svend

Vinvogn måske....
Franske vinvogne var ikke så lave og kompakte, den ser nærmest svensk ud, kunne ligne en af Sojakagens 15 m3. Havde Kommunekemi en samlestation i Hh?
-S

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Holger Sørensen @, Hedehusene, tirsdag 25. februar, 2014, 16:27 (2798 dage siden) @ Søren fra KM

Tankvognen er meget sandsynligt en vintankvogn (DANZAS) til Taastrup.
Disse tankvogne fandtes i alle mulige udgaver, men denne her ses også her i Svendborg
Kommunekemi i Nyborg.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Carsten, Valby, søndag 23. februar, 2014, 00:38 (2801 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Jeg boede i Tåstrup i de dage og så tit vognbjørnen med vogne til IKEA i på læssepladsen i Tåstrup, kørte de også fra Hedehusene?

En meget stor vognladningskunde i Hedehusene var Rockwool, vognmanden Gunnar Henriksens biler kørte nærmest i pendulfart mellem læssepladsen og fabrikken.

Med hensyn til tankvognen, så kunne Lyma Lim måske være kunden, jeg kan ikke huske hvornår de lukkede deres produktion i Hedehusene.

Med venlig hilsen

Carsten

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Erik Olsen ⌂ @, Ishøj, søndag 23. februar, 2014, 10:16 (2800 dage siden) @ Carsten

En meget stor vognladningskunde i Hedehusene var Rockwool, vognmanden Gunnar Henriksens biler kørte nærmest i pendulfart mellem læssepladsen og fabrikken.

Senere gik Rockwool helt over til lastbiltransport. Jeg var ansat i Rockwool Internationals "Hot end engineering" (beliggende på den anden side hovedvejen) 1991-93 og kom ofte på fabrikken mens der stadig var god gang i produktionen. Det var en spændende proces.

Man skulle tro at den type produktion var oplagt til jernbanetransport i det mindste for råmaterialerne, men desværre nej. Rockwool overtog kort efter Wiedervereinigung en ældre mineraluldsfabrik i Flechtingen nær Magdeburg i Tyskland og ombyggede den. Jeg deltog i ombygningen af fabrikken som bl. a. omfattede to elektroovne der dengang var noget helt nyt for Rockwool som ellers udelukkende havde anvendt kupolovne på sine fabrikker.

Hørende til fabrikken hørte en mindre godsbanegård med faciliteter for aflæsning og opbevaring af råmaterialer, men den blev slet ikke anvendt efter overtagelsen. I stedet kørte man med lastbiler som helt smadrede de skrøbelige og dårligt vedligeholdte veje i området.

Torsdagsbilleder - Årgang 3 - Vognbjørn

af Holger Sørensen @, Hedehusene, søndag 23. februar, 2014, 19:38 (2800 dage siden) @ Carsten

En meget stor vognladningskunde i Hedehusene var Rockwool, vognmanden Gunnar Henriksens biler kørte nærmest i pendulfart mellem læssepladsen og fabrikken.

og senere - frit fra hukommelsen omkring 1987 til 1991 - var der omfattende
vognbjørntransporter via den nye læssevej til/fra Rockwool (ordre til Østeuropa - Polen?)

[image]

scanning fra papirbillede - Hedehusene omkring sommeren 1987

Torsdagsbilleder - Årgang 3 - Vognbjørn

af Steen Nielsen, søndag 23. februar, 2014, 23:05 (2800 dage siden) @ Holger Sørensen

Satte man så læssede vogne på sporet til venstre, eller skulle de tomme vogne flyttes, før man satte læssede. Nej jeg kan ikke forestille mig en masse tomkørsel, så de må være sat til venstre, så Vognbjørnen hele tiden kørte med vogne ?

Torsdagsbilleder - Årgang 3 - Vognbjørn (+ ekstra foto)

af Holger Sørensen @, Hedehusene, mandag 24. februar, 2014, 11:52 (2799 dage siden) @ Steen Nielsen

Satte man så læssede vogne på sporet til venstre, eller skulle de tomme vogne flyttes, før man satte læssede. Nej jeg kan ikke forestille mig en masse tomkørsel, så de må være sat til venstre, så Vognbjørnen hele tiden kørte med vogne ?


Tomme vogne til højre og de læssede fra Rockwool til venstre.
Ude hos Rockwool var der 4-5 spor (ingen fotos desværre - dengang lukket område)

[image]


Aflæsning - der bygges i øvrigt stadig på det nye posthus i baggrunden,
så billederne er fra sommeren 1986 (og ikke 1987 som tidligere nævnt)

[image]


Hilsen fra Holger og Morten:-)

Torsdagsbilleder - Årgang 3 - Vognbjørn (+ ekstra foto)

af Steen Nielsen, mandag 24. februar, 2014, 16:47 (2799 dage siden) @ Holger Sørensen

Så havde de tænkt over "logistikken" ;-) Tak for svar !

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af Svend Mikkelsen, lørdag 22. februar, 2014, 12:17 (2801 dage siden) @ Holger Sørensen

Altid gode billeder om torsdagen :-)
Underligt bæltekøretøj i midten.

Svend.

Torsdagsbilleder - Årgang 3

af henning h087 ⌂ @, Græsted, lørdag 22. februar, 2014, 12:35 (2801 dage siden) @ Svend Mikkelsen

:-)

Hej

i stor forstørrelse, men meget grynet ligner det en gravko på en DB SSy 45 vogn

foto : Holger B D Sørensen

[image]

mvh
henning h087

--
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk, ex Rundremisen-ex arkivet for jernbaner - Mjkf-h087

Torsdagsbilleder - Årgang 3 - TKØ´en 74/75

af Holger Sørensen @, Hedehusene, søndag 23. februar, 2014, 08:45 (2801 dage siden) @ Holger Sørensen

Klip fra TKØ´en 26.5.74 - 31.5.75 der viser hvordan man kørte på Hedehusene og Tåstrup.
Et mønster man fulgte til midt i 80´erne.

Hilsen fra Holger og Morten:-)




Vogne til/fra Hedehusene og Tåstrup kom med morgen- og aftengodstoget til/fra Køge

[image]




Roskilde´s MH var også en tur i Hedehusene - formodentlig med vogne fra Jylland/Fyn

[image]



Ardelttraktoren´s formiddagstur til Tåstrup

[image]


og eftermiddagsturen

[image]

Torsdagsbilleder - Årgang 3 - TKØ´en 74/75

af Børge Sundahl, lørdag 22. marts, 2014, 16:17 (2773 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej

Havde Rockwool og IKEA m fl vognbjørnsspor?

Mvh Børge

Torsdagsbilleder - Årgang 3 - TKØ´en 74/75

af Holger Sørensen @, Hedehusene, lørdag 22. marts, 2014, 21:08 (2773 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja - de havde hver 4-5 spor. IKEA havde også læsseperroner i forb. med sporene.

Hilsen fra Holger

Indsend billederDSB K563

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen