Avatar

Ukendt privat normalsporet industribanelokomotiv på BDK-net

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/8 2012, 21:41 (4257 dage siden)

Ja, ja, indrømmet: Overskriften er lavet i bedste Ekstra-Bladet stil - udelukkende for at sælge billetter. Men nogen dækning er der nu alligevel for overskriften.

Jeg har erhvervet 20 årgange af det glimrende blad "Tipvognen" og heri er jo mange spændende artikler. Og fra tid til anden er også afbilledet mere eller mindre hjemmelavede "lokomotiver".

Under læsningen kom jeg i tanke om, at jeg tilbage i 2008 stødte på et absolut hjemmelavet "lokomotiv" lidt øst for Sandbjerg station på strækningen Slagelse-Næstved ved km 25,4 syd for Tyrholm på kanten af Kohave skov.

Jeg kender intet til ejerforhold, anvendelse eller tekniske data. Men måske kan jernbanehistorisk forum komme "lokomotivet" lidt nærmere? Mit eget gæt er, at der udelukkende er tale om et "lokomotiv" lavet for sjov.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]
Ukendt normalsporet "industribanelokomotiv" øst for Sandved station km 25,4. 20. maj 2008 kl 11.26-11.27. Klik på billederne for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Ukendt privat normalsporet industribanelokomotiv på BDK-net

af Carsten, Valby, 29/8 2012, 22:14 (4257 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Tillykke med det smalsporede læsestof!
Et køretøj med en dejlig servicevenlig drivlinje:
8 HK Honda benzinmotor og hydraulisk transmission (hydrostatisk),
ingen generende afskærmninger, det fremmer evt. fejlfinding...

[image]
Her ses et smalsporet køretøj med samme teknik, men udsat for "industrielt design" en Grimstrup trolje med 600 mm sporvidde.


Med venlig hilsen

Carsten

Ukendt privat normalsporet industribanelokomotiv på BDK-net

af KimC, 1/9 2012, 07:35 (4255 dage siden) @ Carsten

Hej Thomas

Tillykke med det smalsporede læsestof!
Et køretøj med en dejlig servicevenlig drivlinje:
8 HK Honda benzinmotor og hydraulisk transmission (hydrostatisk),
ingen generende afskærmninger, det fremmer evt. fejlfinding...

Jeg kunne ikke lade være med at regne lidt på det der køretøj. En hydraulikmotor som den man ser, kører ca 150 omdr/min. Jeg gætter på at remskiven er ca 50 cm i diameter, og at remskiven nede på hjulet omtrent svarer til hjulets diameter, derfor kan man tillempe køretøjets maks hastighed til den store remskives periferihastighed. Det bliver ca 15 km/t.
Der er tilsyneladende intet spor af bremser.

Ukendt privat normalsporet industribanelokomotiv på BDK-net

af Niels Munch, 29/8 2012, 22:22 (4257 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Under læsningen kom jeg i tanke om, at jeg tilbage i 2008 stødte på et absolut hjemmelavet "lokomotiv" lidt øst for Sandbjerg station på strækningen Slagelse-Næstved ved km 25,4 syd for Tyrholm på kanten af Kohave skov.

"Nej, nu be'r jeg Dem, fru Heilbunth!"

[image]

Avatar

Ukendt privat normalsporet industribanelokomotiv på BDK-net

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2012, 08:36 (4257 dage siden) @ Niels Munch

Under læsningen kom jeg i tanke om, at jeg tilbage i 2008 stødte på et absolut hjemmelavet "lokomotiv" lidt øst for Sandbjerg station på strækningen Slagelse-Næstved ved km 25,4 syd for Tyrholm på kanten af Kohave skov.


"Nej, nu be'r jeg Dem, fru Heilbunth!"

[image]

Så for pokker. I stand corrected. Sandved, for pokker. Sandved, Sandved, Sandved.

Tak Niels!

Bedste hilsner

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak