Kære Georg Schmidt
Interessant liste, som umiddelbart giver den relative prisforskel på vogne, men som også giver mig lyst til at stille nogle spørgsmål:
Hvem har opstillet listen og foretaget rettelserne? Hvorfor er den lavet? Hvem er modtageren? Er der tale om et udkast eller en endelig udgave? Skal den måske bruges i forbindelse med budgetlægning eller en eller anden regnskabsmæssig kalkyle?
Hvis der ikke var tale om en DSB-liste, kunne man tro, at den var opstillet med henblik på at at forsikre vognmateriellet. Men staten er mig bekendt selvforsikrende, så den forklaring holder næppe.
Jeg håber, at du kan fortælle noget mere.
Staten har ikke altid været "selvforsikret". Jeg har rodet i en del arkivalier, hvoraf bl.a. fremgår, at der førtes detaljerede opgørelser over de enkelte bygningers brandforsikringssummer. Hvornår DSB gik over fra at være "almindeligt" forsikret til at være "selvforsikret", har jeg endnu ikke set noget om.
Men det er muligt, at den liste, Georg viser, skal bruges i brandforsikringsmæssig sammenhæng.
Nå, men Georg kan jo selv berette, om hans liste indgår i en sådan sammenhæng.
Edit: Som et kuriosum kan nævnes, at da man begyndte at bygge den slags signalhuse, som bl.a. er kendt fra Viborg (vest) og Skjern, glasforsikrede man ruderne separat. Jeg ved ikke hvorfor; men måske skyldtes det, at man for første gang anvendte relativt "store" glaspartier sammenlignet med tidligere (se f.eks. eksisterende Viborg øst, der har "små" ruder).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort