KBE V17 = Østbanen M10

af Thyge, Rønnede, 5/9 2012, 19:08 (4250 dage siden)

Hej"
Ja overskriften burde faktisk være fra Skrot til Slot og retur!!
Vinteren 1979 lånte Østbanen KBE V17 dvs noget af den var faktisk V13!
Banens egne dieselloko var kørt i smadder, pga. den hårde vinter dette år!
V17 nåede dog først frem i marts måned, og da var det værste overstået!
1980 fik banen lov til at købe den! og den blev døbt M10 men der stod
stadig KBE på den!
Året efter malede man den i Østbane design!
Det foregik i ringremisen i Hårlev! diskret udført af en malermester
fra Karise! ( Miljøhensyn??)
M10 var i starten ikke særlig stabil! Motorblok og Topstk. passede ikke
sammen! En planslibning løste dog problemet!
M10 blev sendt på pension da banen købte MX!
1993 købte vognmand Svend Rasmussen ( også kendt fra IBK ) den! herefter
stod den meget af tiden udendørs i Køge.
2008 blev den atter solgt,til Railservice, der påbegyndte en revision og
opmaling, dette foregik i en Hal i Rødekro.
Arbejdet blev såvidt, jeg er orienteret aldrig fuldført!
I dag står den nærmest som vrag i Padborg!
[image]
V17 i Hårlev 1979
[image]
Hårlev 1979 med David i baggrunden
[image]
M10 i Fakse Ladeplads 1980
[image]
Fakse Ladeplads 1982
[image]
[image]
M10 i Rødekro 2009 ( foto Lasse Toylsbjerg-Petersen)

mvh
Thyge

KBE V17 = Østbanen M10

af Lars Henning Jensen, 5/9 2012, 19:39 (4250 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Se evt. også:
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1402358&lang=1&id=10563&action=po...

ØSJS M 10's MaKker(!) HP 13 kan til gengæld nyde sit otium hos DJK:
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1402358&lang=1&id=10566&action=po...
Er den efter 4 år i Marslev eventuelt mere køreklar end ØSJS M 10 ?.
Hvad er den aktuelle status for begge MaK'erne ?.

HP 13 kom til DJK i køreklar stand, og det er den vel principielt stadig omend jo nok udløbet af revision. Men maskinen har stået trygt og godt inden døre lige siden overtagelsen - først nogle år i Hjørring, indtil NJ selv skulle bruge pladsen, siden i Marslev.
Mvh
LHJ

KBE V17 = Østbanen M10

af Lars Henning Jensen, 5/9 2012, 19:36 (4250 dage siden) @ Thyge

Hej"

2008 blev den atter solgt,til Railservice, der påbegyndte en revision og

opmaling, dette foregik i en Hal i Rødekro.
Arbejdet blev såvidt, jeg er orienteret aldrig fuldført!
I dag står den nærmest som vrag i Padborg!

[image]

M10 i Rødekro 2009 ( foto Lasse Toylsbjerg-Petersen)

mvh
Thyge

God aften Thyge (m.fl.)!
Jeg holder rigtig meget af dine historiske beretninger om udflugter, oplevelser og tildragelser - ikke mindst fra de tidlige år, i slutningen af 50'erne og op gennem 60'erne, hvor jeg selv (63'er ...) endnu ikke kunne være med.
Jeg håber imidlertid på, at din langtidshukommelse er bedre end din korttidshukommelse, for ovenstående beretning om KBE V17 er ikke helt korrekt ...
M 10 blev ganske vist købt af Svend, men han forestod selv den pågyndte renovering (bl.a. i Roskilde), herunder opmaling med een eller anden rødbrunlig grunder.
I Sdr.Jylland har lokomotivet ganske vist stået gennem nogle år, men der er mig bekendt ikke lavet noget ved det - og da slet ikke i den hal, som er vist på billedet, som netop heller ikke viser M 10, men derimod HP 13.
Nå, det er sikkert Lasse, der har sjusket med sine noter og bundet dig historien på ærmet, men sådan er det med de unge mennesker ...;-)
Mvh
LHJ

KBE V17 = Østbanen M10

af UTJ, 5/9 2012, 19:55 (4250 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Og hvis den ene eller den anden skulle ud at køre ville jeg se over Øresund efter brugbare dele - for der eksisterer fortsat adskillige T21'ere, der i mange og meget er af samme støbning (dog 800hk-modellen).

KBE V17 = Østbanen M10

af Thyge, Rønnede, 6/9 2012, 10:11 (4249 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej!
Nej, det er ikke Lasse der har sjusket! men mig der tog fejl af nogle billeder!
Sidste billede er ganske rigtigt HP M13 i vognhallen i Marslev!
Beklager fejltagelsen!
Jeg skal lige have gennemgået nogle film, så kommer det rigtige formentlig!
Mvh
Thyge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak