Mandagsbilleder fra 60 ´erne (Assensbanen - del 1).

af Poul Andersen, 15/9 2014, 12:46 (3676 dage siden)

Assensbanen passerede ca. 1 km. fra mit barndomshjem ved det tidligere Koppenbjerg T, og togene kunne trods afstanden ses ganske tydelig fra vores gård og tilstødende marker.
Banen må gives skylden for min interesse for jernbaner, der senere blev min beskæftigelse i næsten 43 år.
Desværre havde jeg ikke mulighed for at tage billeder mens der stadig kørte persontog banen, og det eneste billede jeg har af et plantog, stammer fra det sidste persontog i maj 1966, taget med et lånt kamera.
Til gengæld blev det til flere billeder i godsbanetiden fra 1967 og til 1970, hvor jeg flyttede til Varde.

Det bliver således de sidste "mandagsbilleder fra 60´erne", men sendt i 3 dele.

[image]

Sidste persontog fra Assens d. 21. maj, 1966, Mo 1885 + Cps, taget ca. en time før afgang. Jeg var med på turen, hvor både tog og stationer på strækningen var godt besøgt af folk der skulle overvære sidste persontog på Assensbanen.

[image]

Rangértræk, som godstogene på godsbanen blev benævnt, fremført af MT mellem Ebberup og Flemløse i 1967.

[image]

Samme tog mellem Flemløse og Glamsbjerg.

[image]

Rangéring i Glamsbjerg i 1967.

[image]

Godsmængderne fra Glamsbjerg var på den tid ganske betydelige, idet Krengerup Gods læssede mange vogne med kævler til Køge.

[image]

MH med godstog mellem Flemløse og Glamsbjerg i 1968

Desværre var de orginale FRICHS motorer i MT-lokomotiverne ikke ret driftssikre, og den stærke stigning op fra Assens, tog ofte livet af MT´eren. Derfor blev der ofte indsat MH-lokomotiver til erstatning for MT, som først planmæssig vendte tilbage igen efter mortorombygning med nye Mercedes-Maybach motorer.

Mvh.
Poul.

Mandagsbilleder fra 60 ´erne (Assensbanen - del 1).

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 16/9 2014, 17:21 (3675 dage siden) @ Poul Andersen

Når nu det ikke kunne være anderledes med afviklingen, kan jeg godt tillade mig at sige til Dig ; hvor heldig kan man være og få lov at køre med på sidste tur ;-)
Man bliver lidt misundelig. Jeg regner voldsomt stærkt med at vi ikke bliver snydt for nogle godstog fra roesæsonen :-)

Mandagsbilleder fra 60 ´erne (Assensbanen - del 1).

af Poul Andersen, 16/9 2014, 19:12 (3675 dage siden) @ Steen Nielsen

Selv om det var sidste chanche for at køre med persontog d. 21. maj 1966, blev banen, modsat de mange nedlagte privatbaner, ikke fjernet, og derfor følte man ikke rigtigt at banen blev "nedlagt".
På Assensbanen kørte der også kun fem dobbeltture om dagen, mens der på busruten mellem Odense og Assens kørtes op til 14 dobbeltture, og normalt med DSB´s nyeste busser.
Endvidere var banens sikrings- og signalanlæg meget gammeldags, ligesom der var hele 9 overkørsler der krævede betjening af bomanlæggene fra lokal ledvogter eller tilstødende station. Det krævede 9 ansatte på stationer og ledvogter for at køre et tog på Assensbanen !.

Desværre kørte de omtalte tog med sukker i den mørke tid, og jeg må desværre meddele, at jeg derfor ikke har billeder af disse tog. Først langt senere kørte disse tog med sukkerbeholdervogne i både det ordinære godstog, men også i særtog om eftermiddagen og om natten.
Derudover skete der også andre ting på banen, og dem ser vi på de næste to mandage.

Mvh.
Poul.

Mandagsbilleder fra 60 ´erne (Assensbanen - del 1).

af KimC, 17/9 2014, 15:03 (3674 dage siden) @ Poul Andersen

Det er ganske anstændige godstransporter for så lille en bane, ikke mindst når roerne ikke er med på billederne.
Jeg var med Triangeltoget ved Glamsbjergs byjubilæum engang i 1980'erne mener jeg det var, der kørtes med to Triangler mellem Assens og Glamsbjerg. De havde ingen mellemvogn, og måtte begge knokle bravt for at komme fra Assens op til Glamsbjerg. Så kan jeg foretille mig hvad MH og MT har måttet yde med de træk der ses her.

Mandagsbilleder fra 60 ´erne (Assensbanen - del 1).

af Plovgaard, 18/9 2014, 10:47 (3673 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul

Kan jeg få dig til at kontakte mig på telefon 6545 5276 eller 2043 6083.
Det drejer sig om brug af et af dine fotos fra Assensbanen i forbindelse med en artikelserie i Fyens Stiftstidende.

Med venlig
Søren Plovgaard
Fyens Stiftstidende/Assens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak