Dampvarmekedlerne i MO-vognene var fra leveringen også forsynet med en Nalco-feeder, men de blev gradvist fjernet i tredserne i forb. med ombygning af kedlerne med den fra Danfoss leverede aut. vandstandskontrol VRT 121 (G 15).
Venlig hilsen
Jens Møller
Jamen "Nalco" er faktisk også navnet på et amerikansk kemikaliefirma så det giver mening. Nalco Men jeg fandt faktisk tilfældigt et spor mere.
Jeg har lige (i går) lånt Holger F. Sørensens bog "45 år med damp og diesel" (Jernbaneliv IV) og i den skriver han om udvaskning af kedlerne: "Det sluttede med at kedlerne blev påfyldt vand, hvorefter der blev tilsat et mål af en tyk tjæreagtig substans kaldet Reffo"..... "Reffoen blev kort tid efter erstattet af Nalco der var et Amerikansk produkt som her i 1. distrikt blev tilsat kedelvandet i selve vandforsyningsanlæggene".
Så mon ikke "Reffo" er det der blandt andet blev fremstillet i Struer i den fabrik der altid hed "Reffo Huset".