"sorte" contra røde-Frisch-lyntog

af gamle ole, 9/11 2014, 17:33 (3428 dage siden)

Er det korrekt forstået at der aldrig har været røde lyntog på bådtoget "Englænderen"?
Og på de sønderjydske "lyntog", der dog havde et navn.

Hilsen Ole

"sorte" contra røde-Frisch-lyntog

af Holger Cordtz, 9/11 2014, 20:49 (3428 dage siden) @ gamle ole

Er det korrekt forstået at der aldrig har været røde lyntog på bådtoget "Englænderen"?

Indtil 1947 kørte der røde lyntog (MS og MB) på "Englænderen",
Her efter med MO vogne. Fra 1951 MK/FK+vogne+MO.
Fra 1961, lokomotivfremført (MY,MX m.v.)

Og på de sønderjydske "lyntog", der dog havde et navn.

Og ja der har aldrig kørt røde MS og MB lyntog i Sønderjydland
her brugte man også MO vogne. indtil 1966 hvor MA lyntoget blev sat ind,
hvor der så kom røde lyntog til Sønderborg som "Kongeåen" og "Sydvestjyden"
(indtil den blev "sølvpil" i 1984)

Mvh
Holger Cordtz

"sorte" contra røde-Frisch-lyntog

af gamle ole, 9/11 2014, 22:04 (3428 dage siden) @ Holger Cordtz

Tak. Og Jernbanens HHH-min første bibel- anfører jo bagerst 8 lyntog, herunder Englænderen og Sønderjyden som om de er "røde" på linie med de øvrige 6 omtalte.
Hilsen Ole

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/11 2014, 22:41 (3428 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Lars Møller Jensen, 9/11 2014, 22:57

Hej Ole,
ak ja allerede dengang en stor kilde til undren når man talte antal FRICHS-lyntog og så antal lyntogsløb! og derfter prøvede at forstille sig et delt firevognstog på vej hver sin vej ud af Tinglev!

Det er som allerede nævnt Sønderjyden har aldrig været et rødt lyntog, men Englænderen har været og tænk den blev det igen med MR.
Skal gå på jagt efter et billede af MR-Englænder, der ligger et par og venter på scanning.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af cm, 10/11 2014, 07:29 (3427 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Ole,
ak ja allerede dengang en stor kilde til undren når man talte antal FRICHS-lyntog og så antal lyntogsløb! og derfter prøvede at forstille sig et delt firevognstog på vej hver sin vej ud af Tinglev!

Det er som allerede nævnt Sønderjyden har aldrig været et rødt lyntog, men Englænderen har været og tænk den blev det igen med MR.
Skal gå på jagt efter et billede af MR-Englænder, der ligger et par og venter på scanning.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Den er vist englænder her: MR 4098 m. 1.kl i den lille kupé...

mvh
Chr

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af gamle ole, 10/11 2014, 11:56 (3427 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak. Ja ikke? Den ligning er aldrig rigtig gået op, ej heller når man læser nyere kilder..


Ole

Englænder-MR

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 10/11 2014, 13:28 (3427 dage siden) @ gamle ole

Hej,

så har jeg været i kasserne under sengen og her er dagens resultat:

[image]

her afgår "Englænderen fra København H den 12.august 1990 skiltet således:

[image]

med venlig hilsen

Lars Møller Jensen

Englænder-MR

af henrik nielsen, 11/11 2014, 11:42 (3426 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars, hvor mange sæt MR/MRD? Venligst Henrik

Englænder-MR

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/11 2014, 11:03 (3425 dage siden) @ henrik nielsen

Hej Henrik,

umiddelbart vil jeg ud fra hukommelsen have svaret 2 sæt, men så så jeg igen på billedet og der er da kun et. Jeg ledte efter maskinløbsplaner og den da aktuelle er "blevet væk ved flytning", men jeg fandt da min togtursbog og der står under 12/8:
"En Fa-MR med 1.kl kom igennem fra Hgl og fotograferedes, vi kører nu forbi IC3hallen og resterne af Østersøekspres Bvogn og Mitropasovevogn på hver sit spor."
Det var altså et tomt Mr sæt til Englænderen jeg har vist.:-(

Men jeg ledte videre og fandt Arbejdsplan for Kh-Kk-Hgl::-)

K87S lørdag siger: 443 af 12.10 3 MR Forreste MR aflåst.
51184 8.14-8.17 fra Hgl mat 2 MR til 443. Det må være det jeg har fotograferet men nogle år efter.
Det ankommende 442 an 18.59 spor 3 har 2 MR gløb + 1 MR som afkobles, olieforsynes og opstilles i spor 30. De 2 forreste MR kører til Hgl som 50913 kl 19.42 ank Hgl 19.50.

Ellers siger planerne K87-88 2 MR i 442-443 Englænderen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Englænder-MR

af henning h087 ⌂, Græsted, 12/11 2014, 11:06 (3425 dage siden) @ Lars Møller Jensen

:-)

mener også at der var 3 eller 4 sæt.

og de kørte også på lille syd i et løb

mvh
henning h087

Englænder-MR

af Georg Schmidt, 12/11 2014, 11:56 (3425 dage siden) @ henning h087

MR-løb Englænderen.
[image]
Her Englænderen i K 86V en tirsdag, normalt to sæt men om lørdagen var der tre sæt over strækningen Fa-Kh, og det tredje kunne se ud til at være et udvekslingssæt til lille syd.
Sættene kørte så en tur til Nykøbing F og Næstved aften/morgen under opholdet på Sjælland inden turen tilbage til Esbjerg.

Mvh
Georg

Englænder-MR

af Poul Andersen, 12/11 2014, 12:37 (3425 dage siden) @ Georg Schmidt

Der var ombygget 6 sæt (93 - 98) til brug i "Englænderen".

Mvh.
Poul.

Frichs-lyntog

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 10/11 2014, 16:16 (3427 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole
her nogle af de ubekendte i ligningen, god regnelyst.

[image]


bag lyntogsremisen Helgoland 1970 taget i forbifarten fra kystbanetoget.
Måske kan man skrabe en sønderjyde sammen, englænderen er der ihvertfald.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Frichs-lyntog

af gamle ole, 11/11 2014, 15:48 (3426 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak. Ja og forvirringen mht antal/definition af lyntog blev jo ikke lettere med tiden. og de mange variationer over temaet.

Ole

Avatar

Frichs-lyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/11 2014, 11:29 (3425 dage siden) @ gamle ole

"forvirringen mht antal/definition af lyntog blev jo ikke lettere med tiden"

Jo da, definitionen af, hvilke tog der er Lyntog, står klart og tydeligt at læse i køreplanerne år efter år, så det har været lige let altid. Man skal bare forstå, at et Lyntog - ligesom f.eks. et InterCity tog, EuroCity tog, Regionaltog eller godstog - er en togart, der kan oprangeres af mange forskellige typer materiel, og ikke er betegnelsen på en bestemt materieltyppe. Der har f.eks. været kørt tog med MS-tog tog (eller var det nu MB?) på både Kystbanen og til Nakskov, uden at der af den grund var tale om Lyntog. De forskellige typer af rullende materiel har litra og bogstaver, så man kan holde styr på defintioner og antal ad typerne ad den vej. Det er et meget smart system.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Frichs-lyntog

af gamle ole, 12/11 2014, 15:25 (3425 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, men udgangspunktet her er J-HHH fra 59 og de 8 omtalte (underforståede) Frisch lyntog.
Ligningen her går stadig ikke op.
4 af de 8 kører 2x2 på samme strækninger. 2 af de 8 kører på hver sin strækning, og 2 er "sorte". Hvad med de sidste 2 røde?

Ole

Frichs-lyntog (oprang og forbrug i 1960 )

af henning h087 ⌂, Græsted, 12/11 2014, 15:55 (3425 dage siden) @ gamle ole
redigeret af henning h087, 12/11 2014, 16:12

:-)

hej gl ole ;-)

oprangeringsplanen den ene vej - ganske vist i 1960 - men det har nok også været sådan i 1959 og andre år

[image]
[image]

og så skal vi da hjem igen

så den anden vej

[image]
[image]

og de "manglende" - de er reserve eller evt eftersyn/værksted

der var også reservestammer til englænderen og sønderjyden

bemærk at englænderen i 1960 er rubiceret som lyntog og ikke som bådtog

mvh
henning h087

Frichs-lyntog (oprang og forbrug i 1960 )

af gamle ole, 12/11 2014, 17:04 (3425 dage siden) @ henning h087

Tak igen, Henning. Ja nu tegner der sig et mønster. Som sagt har jeg altid undret mig over omtalen i J-HHH.

Hilsen Ole

Avatar

Frichs-lyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/11 2014, 13:36 (3424 dage siden) @ gamle ole

Ja, men udgangspunktet her er J-HHH fra 59 og de 8 omtalte (underforståede) Frisch lyntog. Ligningen her går stadig ikke op. 4 af de 8 kører 2x2 på samme strækninger. 2 af de 8 kører på hver sin strækning, og 2 er "sorte"."

I ligninger opererer man ikke med "underforståede", men med "ubekendte".

"Hvad med de sidste 2 røde?"

Ved jernbanerne opererer man med driftsreserver og løbende værkstedsophold og eftersyn, så det vil forbavse mig meget, om de sidste to "røde" tog ikke befandt sig dér.

Det, som J-HHH omtaler, er togarten "Lyntog", som den fremgår af køreplanen, hvor lyntogene har navne, dvs. ikke materiellet. Til fremførsel af de "faste", dvs. navngivne lyntog benyttedes i 1959 de otte røde Frichs-lyntog, MO- og MK/FK-materiel, sidstnævnte med tilkoblet personvognsmateriel. Desuden kunne der, f.eks. når et "rødt" 3-vognstog fra 1930'erne måtte tages ud af drift pga. nedbrud, indsættes erstatningslyntog oprangeret af MO-AC-MO. Disse tog var også blandt de Lyntog, J-HHH omtaler.

"og 2 er "sorte"."

Nej, betegnelsen "sorte" lyntog gælder kun de tog, der i køreplanerne var benævnt "Assistance-Lyntog", dvs. lyntog. der var fremført af oprindeligt damplokomotiver, senere motorvogne eller diesellokomotiver, og som indsattes som aflastningstog i forbindelse med højtidstrafik frem til 1967. De otte lyntog i J-HHH havde alle navne og disse lyntogslob blev kørt med henholdsvis "rødt" Frichs-materiel fra 1930'erne og maroon MK/FK-, MO- og personvognsmateriel. Ingen af de egentlige Lyntog, dvs. ingen af lyntogene med navne, falder ind under betegnelsen "sorte" lyntog, så de kan ikke indgå i ligningen.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Frichs-lyntog

af gamle ole, 14/11 2014, 17:57 (3423 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg må ha mine skolepenge tilbage:-D
Den ubekendte på basis af "de 8 rød-sorte" fra J-HHH er jo jo så fundet, og det var jo udgangspunktet.
Fint:-P

Hilsen Ole

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/11 2014, 17:45 (3424 dage siden) @ gamle ole

Kære gamle Ole
Nu må det se at få lært at "sorte lyntog" ikke er hverken et kanoniseret udtryk eller politisk korrekt,
det er med andre ord noget slemt slang i stil med "protolyn" eller "staniolekspres".;-)

Vi tager en lille prøve på begreberne det her er et lyntog, det hedder L42 Østjyden

[image]

Det er netop ankommet til Nyborg H en regnvejrsdag i oktober 1971, MY'en afkobles

[image]

og en MH går bagpå og her trykkes L42 mod færgen.

Dette er et lokomotivtrukket lyntog.:-)

Nu bliver det sværere er det her et rødt lyntog??

[image]

Nej det er ikke et lyntog, muligvis rødt:-D , det er eksprestoget "Neptun"!!!!

Hvad er det her så:

[image]

ja det er selvfølgelig et kystbanetog, helt nyt og fint i 1973.

Når det kommer med her er det på grund af en pudsig oplevelse i et kystbanetog en sommerdag 1973.

Jeg sidder i en Bns, afgang fra Københvan H nærmer sig, der bliver fløjtet da en ung dame med barnevogn og to børn kommer styrtende, hjælpende hænder sørger for at hun kommer med, dørene smækker og toget kører.
I det samme udbryder hun: det er da lyntoget til Odense ikke?

Hjælpende hænder træder igen til på Nørreport og laster hende af.
For hende lignede det et lyntog. Rødt og med højtliggende førerhus.

Og så gamle Ole her er et billede fra det vigtige lyntogsKNUDEPUNKT STRUER:

[image]

Lyntogets afgang annonceres, Struer april 1975.

Det er da også lidt pudsigt at lyntoget Gudenåen tog turen via Struer-Langå til og fra Herning for at overnatte i Århus.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af gamle ole, 11/11 2014, 16:39 (3426 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Og der var jo kun fysisk 8 stk, så ligningen ville jo aldrig ku gå op.

Ole

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af gamle ole, 12/11 2014, 18:27 (3425 dage siden) @ gamle ole

og en lille pudsighed: hvad pokker skulle så mange lyntoh ende/passere Struer? Hvad foregik der mon der? Hele 4 ud af 8 mulige kom der!

hilsen Ole

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/11 2014, 09:02 (3424 dage siden) @ gamle ole

Hvor skulle de ellers terminere når det ønskedes at betjene den jydske vestkyst og Langå - Struer??? Kom med et kvalificeret bud.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af gamle ole, 13/11 2014, 10:42 (3424 dage siden) @ Holger Sørensen

Blor en stille undren Vel ikke ligefrem et kommunikationsknudepunkt?
Måske for at ære daværende 3. distriks hovedkvater?:-D


hilsen Ole

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/11 2014, 11:04 (3424 dage siden) @ gamle ole

Du svarede ikke på mit spørgsmål: Hvor ellers?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af gamle ole, 14/11 2014, 18:05 (3423 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja netop, Holger. Gir det mening at 4 ud af 8 "rød-sorte navngivne lyntog" henholdsvis ender der- 3 stk- og 1 passerer til og fra Thisted.
De kunne vel have vælgt et mere "centralt" sted?

Hilsen Ole

Avatar

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2014, 18:36 (3423 dage siden) @ gamle ole

"De kunne vel have vælgt et mere "centralt" sted?"

Ja, det mest centrale sted i det danske jernbanenet er jo Fredericia, hvor al togtrafik mødtes, så naturligvis skulle lyntogene have endt der. Så havde man også kunnet nå nogle flere ture til og fra København, når kolonierne ikke skulle lyntogsbetjenes.

Med venlig hilsen

M:-Prten

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Gert, Aalborg, 14/11 2014, 19:29 (3423 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja det er klart, så havde der været mere plads til Kystbanen og og hvad de hedder alle sammen på kronkolonien - og alt besværet med Storebælt var man fri for med lyntogene alene kørende i hovedlandet. :-D :-)


-duk og langt væk

Gert

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/11 2014, 21:24 (3423 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Holger Sørensen, 14/11 2014, 21:43

Kære kloge gamle Ole!

Kom til sagen med et bud på et mere centralt sted når det ønskedes at betjene den jyske vestkyst og strækningen Langå - Struer, da begge strækninger jo har et antal købsteder m.m. og det ønskedes at knytte Danmark tættere sammen (samfundsudvikling ligesom med de store broer i 1930-erne).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af gamle ole, 14/11 2014, 22:42 (3423 dage siden) @ Holger Sørensen

Det var da en glimrende forklring.
Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere:-(

hilsen Ole

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af esni, Frederikssund, 14/11 2014, 19:54 (3423 dage siden) @ Holger Sørensen

Du svarede ikke på mit spørgsmål: Hvor ellers?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Det er måske nu at det ville være godt hvis de vise og vidende her på dette forum kunne repetere grunden til at man ikke kunne bruge MB eller MS til Sønderborg. (Glem Tønder, ligesom man glemte Tønder da MA togene kom)

Avatar

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2014, 21:15 (3423 dage siden) @ esni

Der kunne ikke anvendes "ægte" lyntogsmateriel i "Sønderjyden", idet nogle broer på strækningen Tinglev-Sønderborg ikke tillod tognes ret høje akseltryk på 19 tons, hvorimod selv de fireakslede MO-vogne kun havde et akseltryk på 16 tons. (Kilde: John Poulsen; "Fra Lyntog til intercity", Bane bøger 2010) Jeg tror desuden, at de folkevalgte i Tønder dengang ikke havde holdningen "Glem Tønder", og da var det jo ret upraktisk, hvis man i Tinglev skulle dele et MS- eller MB-tog i en to- eller trevognsdel til Sønderborg, hvor der var mange rejsende, og en solokørende motorvogn til Tønder, hvor der var relativt få rejsende.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Tondern

af UTJ, 14/11 2014, 21:28 (3423 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der kunne ikke anvendes "ægte" lyntogsmateriel i "Sønderjyden", idet nogle broer på strækningen Tinglev-Sønderborg ikke tillod tognes ret høje akseltryk på 19 tons, hvorimod selv de fireakslede MO-vogne kun havde et akseltryk på 16 tons. (Kilde: John Poulsen; "Fra Lyntog til intercity", Bane bøger 2010) Jeg tror desuden, at de folkevalgte i Tønder dengang ikke havde holdningen "Glem Tønder", og da var det jo ret upraktisk, hvis man i Tinglev skulle dele et MS- eller MB-tog i en to- eller trevognsdel til Sønderborg, hvor der var mange rejsende, og en solokørende motorvogn til Tønder, hvor der var relativt få rejsende.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Men Tønder er jo kun udkant fordi byen er havnet nord for told- og skattegrænsen. Det tager under 3 timer til Hamborg og over 4 timer til København med de moderne tog som 2014 kan byde på.

Jeg gad nu godt se et MS-lyn blive delt i Tinglev, men mon ikke samlingsprocessen ville tage endnu længere tid ;-)

Avatar

Tondern

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/11 2014, 12:46 (3422 dage siden) @ UTJ

"Men Tønder er jo kun udkant fordi byen er havnet nord for told- og skattegrænsen. Det tager under 3 timer til Hamborg og over 4 timer til København med de moderne tog som 2014 kan byde på."

Ja, det gjorde Tønder, til trods for at man dér havde tysksindet borgmester frem til 1941. Til gengæld havnede Flensborg, hvor der havde været dansk flertal i 1867 og reelt også var et dansk flertal i 1920, når de udefra kommende tyske stememr fratrækkes, syd for told- og skattegrænsen, hvilket man så med grænsebutikkerne har søgt at hente ind på i de seneste årtier. ;-)

"Jeg gad nu godt se et MS-lyn blive delt i Tinglev, men mon ikke samlingsprocessen ville tage endnu længere tid"

Jo, formentlig, ligesom delingsprocessen nok var blevet meget upræcis, hvis man havde sat lyntogets to motorvogne til at trække i hver sin retning. Selv om den ene motorvogn var blevet sat i et højere gear end den anden, ville det have været svært at styre delingen på millimeter.

Venlig hilsen

M:-)rten

Tondern

af KimC, 15/11 2014, 13:36 (3422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jo, formentlig, ligesom delingsprocessen nok var blevet meget upræcis, hvis man havde sat lyntogets to motorvogne til at trække i hver sin retning. Selv om den ene motorvogn var blevet sat i et højere gear end den anden, ville det have været svært at styre delingen på millimeter.

Man kunne da have taget et MB lyn, det er lidt nemmere at dele midtpå og simuleret "styrevogn" med brummerledningen.
På HVJ M5 var der (foruden de uundgåelige trækiler bekvemt lige ved hånden i en bøjle under førerbordet) en bagudrettet hvid lygte, og en brummerknap over døren til gangbroen, så den form for baglænskørsel har været praktiseret.

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af gamle ole, 14/11 2014, 22:50 (3423 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja sådan må det have været, og Englændrens "røde periode" ophørte jo også tidligt, men der havde de jo trods alt kørt.


Ole

Avatar

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2014, 23:26 (3423 dage siden) @ gamle ole

"Englændrens "røde periode" ophørte jo også tidligt,"

Ja,den ophørte tidligt, men det var primært fordi, at de "røde" togs kapacitet var for lille til denne vigtige internationale forbindelse, og fordi man kunne indsætte nyt og mere tidssvarende lyntogsmateriel, bl.a. MK/FK.

Med venlig hilsen

M:-)rten

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 15/11 2014, 11:09 (3422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Englændrens "røde periode" ophørte jo også tidligt,"

Ja,den ophørte tidligt, men det var primært fordi, at de "røde" togs kapacitet var for lille til denne vigtige internationale forbindelse, og fordi man kunne indsætte nyt og mere tidssvarende lyntogsmateriel, bl.a. MK/FK.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Hej
og fordi det ville lægge beslag på 2 røde lyntog som så ikke kunne bruges til andet.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/11 2014, 12:33 (3422 dage siden) @ Lars Møller Jensen

"og fordi det ville lægge beslag på 2 røde lyntog som så ikke kunne bruges til andet. "

Ja, der var den krølle på historien, at der var meget stor forskel på "Englænderen"s belægning sommer og vinter, så det var naturligvis hensigtsmæssigt at kunne op- og nedformere et motorvognstog med personvogne + spisevogn, alt efter hvor stort kapcitetsbehovet var. Den fleksibilietet havde man ikke, hvis "Englænderen" skulle køres med "rødt" materiel, der bedre egnede sig for de løb, hvor belægningen var mere jævn over hele året.

Det var en fordel, at der til datidens tog kunne til- og frakobles ekstra vogne, alt efter behov. Den mulighed gav DSB afkald på, da de gik over til udelukkende at køre med togsæt, hvor man kun kan til- og frakoble 3 a 4 vogne ad gangen. Den manglende mulighed for at "finjustere" udbuddet af siddepladser resulterer i flere overfyldte tog, med mindre at DSB altså har (køreduelige) togsæt nok til at kunne finjustere antallet af siddepladser på en for de betalende rejsende tilfredsstillende måde.

Med venlig hilsen

M:-)rten

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog

af Svend, Storkøbenhavn, 15/11 2014, 12:55 (3422 dage siden) @ Lars Møller Jensen

og fordi det ville lægge beslag på 2 røde lyntog som så ikke kunne bruges til andet.

Man skal jo også lige se på byens størrelse (indbyggerantal). Tønder er jo hverken Sønderborg, Åbenrå eller Haderslev. En enkelt(-kørende) MO dækkede rigeligt behovet ;-)

"sorte" contra røde-Frisch-lyntog

af gamle ole, 16/11 2014, 10:49 (3421 dage siden) @ gamle ole

Tak til alle.

Jeg synes det er en fin belysning af alle de berørte aspekter af omtalen af de "8 røde" i J-HHH fra 59.
der er redegjort for de det kun var de 6 der blev brugt og de 2 reserve mm, hvorfor Sønderjyden aldrig blev rød, og Englænderen kun var "rød" i en periode, og hvorfor 4 ud af 8(6) endte,gennemkørte Struer. (3 endte og 1 Thisted).
Tak for det:-P

Hilsen Ole

MB-lyntog som reservestm - 2 fotos

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 16/11 2014, 14:19 (3421 dage siden) @ gamle ole

Hej
så kan vi vel lige afrunde temaet med en af de sidste indsatser for MB-lyntoget.
I pinsetrafikken 1971 stod der 2 mutiplede MB klar til indsats, men der blev ikke brug for dem. Jeg passerede med S-tog:

[image]

og hoppede selvfølgelig straks af og tog dette billede:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

MB-lyntog som reservestm - 2 fotos

af Niels Munch, 16/11 2014, 14:41 (3421 dage siden) @ Lars Møller Jensen

[image]

Lidt drilleri, Lars: Er den til højre ikke en MS (efter ristenes udformning og placering at dømme)? Det kunne måske være en af de 2 MS, der blev til MB; men fik de ikke cylinderpuffer?

Bedste hilsener
Niels

MS-MB-lyntog som reservestm - 2 fotos

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 16/11 2014, 14:48 (3421 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

du har selvfølgelig ret, man aner lanterne til brug i Neptun på det højre og på det andet billede kan man da heldigvis tælle vogne på sættet til venstre.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"sorte" contra røde-Frisch-lyntog

af Holger Sørensen, Hedehusene, 16/11 2014, 15:42 (3421 dage siden) @ gamle ole

En lille Lyntogs-afrunding fra den daglige drift i begyndelsen af 1960-erne - passager gennem Taastrup.
Alle fotos: Holger B.D. Sørensen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


[image]

L 63 (Sønderjyden) 31.08.1962.


[image]

L 67 (Nordvestjyden) 31.08.1962.


[image]

L 65 + L 69 (Nordjyden + Uldjyden) 22.05.1963.

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog i julesærtog

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/11 2014, 12:40 (3415 dage siden) @ gamle ole

Hej

Efter en lang og interessant debat om hvor og hvor mange lyntog er det tid til endnu en undren.
Da jeg som 10-årig hentede "Julesærtog 1962" opdagede jeg et stort antal assistancelyntog og undrede såre over dette fænomen.
Jeg har lige fundet den frem og her kommer 2 sider fra brochuren:

[image]

[image]

Man kan her konstatere at togarten angives som L (Lyntog) eller E (Eksprestog)
Den unge køreplansnørd har selv dengang med tuschpen fremhævet alle assistancelyntog og det med forskellig farve efter togart.

På side 19 er et L-mærket lyntog "Sjællanderen" Århus H-København 24.dec.

Spørgsmålet melder sig, var de L-mærkede så røde lyntog (reserverne ude at køre og noget andet var back-up)?

Indebar begrebet assistancelyntog i virkeligheden at der var krav om pladsbillet og at toget evt førtes over Storebælt ( se fodnoten p 24 )

Der var så lidt alternative lyntogsendepunkter: 22.dec assistancelyntog København-Rødekro Togart E.

Plantog 962 videreføres fra Randers som assistancelyntog til Nyborg Fgh (togart E) 1. januar 1963

og så lige et kuriosum ETJ havde også julesærtog,
Ebeltoft af 10.50 Trustrup 11.30 og af 12.12 ank Ebeltoft 12.47.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog i julesærtog

af gamle ole, 22/11 2014, 16:42 (3415 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja man må jo nok erkende at terminoogien ind i mellem er noget kryptisk;-)

hilsen Ole

"sorte" contra røde-Frichs-lyntog i julesærtog

af Søndenfjords, 22/11 2014, 17:01 (3415 dage siden) @ Lars Møller Jensen

[image]

Det ku' nu have været sjovt at se et rødt lyntog på Samsøfærgen ... ;-)


Indsend billeder

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak