En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Kai Bayer, 11/11 2014, 21:32 (3122 dage siden)

Så blev der lidt fred og ro i huset til at samle jernbanefotos fra 70'erne på den sønderjyske bane fra Padborg og nord på. Jeg boede indtil 1970 i Aabenraa, men flyttede så til Haderslev. I lånte biler og senere min egen lykkedes det at nå rundt til mange jernbanestrækninger i 70'erne. En del har jeg lagt ud på dette forum, men jeg vil gerne dele mange flere med jer.

Enkelte tidsfastsættelser kan jeg ikke finde i mine optegnelser, men turen fra Padborg til Sommersted foregik i sommeren 1970, i sommeren 72 og i foråret 1973.

Vi starter i Padborg.
[image]
[image]
[image]
[image]

Og så har jeg engang i 70 eller 71 fotograferet en F-maskine med særtog i Padborg. Jeg har ikke noget notat i mit register, så jeg gætter på, at jeg tilfældigvis fik taget dette foto i familiære sammenhænge ( Min kæreste boede i Padborg ).
[image]

En sommerdag i 70 fik jeg hende lokket med på en cykeltur til Fårhus station. Tænk, at man kunne være "romantisk" med fremvisning af en jernbanestation!
[image]

Jeg mener, at Bajstrup var nedlagt i 1970, og Tinglev gemmer jeg til en præsentation af banen til Sønderborg.

Bolderslev station kunne jeg nå på cykel fra Aabenraa, og det gjorde jeg en sommerdag i 1972. Desværre sjuskede jeg med fremkaldelsen af negativerne, så mine fotos er ikke så gode.
[image]
[image]
[image]

I Hjordkær havde jeg en tante boende - i øvrigt med udsigt til banelinien, så hun fik af og til et besøg. I juni 1972 gav jeg mig god tid i jernbaneoverskæringen, for der var gang i noget skinnearbejde.
[image]
[image]
[image]
[image]

I begyndelsen af 60'erne, 12-13 år gammel, cyklede jeg jævnligt til Rødekro for at kigge på tog - gerne en hel eftermiddag. Men desværre havde intet fotoapparat dengang, og mærkeligt nok fik jeg heller ikke gjort noget ved sagen, inden det var for sent, og stationen "ødelagt" til det, den er i dag.

Og Hovslund fik jeg kun et foto af fra viadukten syd for stationen.
[image]

Til gengæld fulgte jeg malerne, der var i fuld gang med at kalke den markante stationsbygning i Over Jerstal. Det må have været i foråret 1973.
[image]
[image]
[image]

Selvom jeg i sidste del af min soldatertid som militærpolitibetjent både deltog i afsendelsen og modtagelsen af rekrutter på Flyvestation Skrydstrup nåede jeg aldrig at få taget fotos af "orlovstoget", som vi kaldte det. Skinnerne fra Vojens til Skrydstrup ligger der stadig, men er så forkomne, at der ikke kan køre tog på dem.
Vojens station fik jeg heller ikke fotograferet, og derfor ender denne lille tur foreløbig i Sommersted. Jeg har godt nok skrevet Farris på mine fotos, men jeg tror, at det er Sommersted. Ellers må I hjælpe mig :-)
[image][image]

Næste gang går turen fra Tønder til Sønderborg.
Tak for nu.
[image]

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Poul Andersen, 11/11 2014, 21:39 (3122 dage siden) @ Kai Bayer

Billede nr. 4 - lige før det med F-maskinen - er fra Varde, set mod Guldager.

Mvh.
Poul.

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Kai Bayer, 12/11 2014, 19:17 (3121 dage siden) @ Poul Andersen

Ups :-)

Tak for oplysningen Poul. Desværre er der åbenbart ingen, der har nogen erindring om litra F i Padborg ?

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Niels Munch, 12/11 2014, 20:25 (3121 dage siden) @ Kai Bayer

Tak for oplysningen Poul. Desværre er der åbenbart ingen, der har nogen erindring om litra F i Padborg ?

KLK var i begyndelsen af 1970'erne et par gange i Flensburg med deres tog fremført af F 694.

I øvrigt tak for interessante billeder!

M.v.h.
Niels

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Poul Andersen, 12/11 2014, 20:26 (3121 dage siden) @ Kai Bayer

Ups :-)

Tak for oplysningen Poul. Desværre er der åbenbart ingen, der har nogen erindring om litra F i Padborg ?

KLK kørte i 1973 i.f.m. ophøret af sporvognskørslen i Flensburg, veterantog med F 694 i Flensburg, så mon ikke dit billede fra Padborg stammer fra denne kørsel.

Mvh.
Poul.

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Niels Munch, 12/11 2014, 20:44 (3121 dage siden) @ Poul Andersen

KLK kørte i 1973 i.f.m. ophøret af sporvognskørslen i Flensburg, veterantog med F 694 i Flensburg, så mon ikke dit billede fra Padborg stammer fra denne kørsel.

Det var 3. juni 1973.

I 1974 var klubben igen i Flensburg med F 694 i f.m. det danske årsmøde (dato må evt. kunne findes i samtidige nr. af "Togfløjten").

Kilde: Hæftet "Veterantoget" af Olaf Skov, KLK 1977 (ISBN 87-980484-6-5).

M.v.h.
Niels

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Georg Schmidt, 12/11 2014, 21:22 (3121 dage siden) @ Niels Munch

Fra Flensborg 3/6-73.

[image]
Afgang fra Padborg mod Flensburg var iflg. særtogsanmeldelsen 10.25 den 3/6-73.

Mvh
Georg

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 11/11 2014, 22:55 (3122 dage siden) @ Kai Bayer

Hej
tak for de dejlige billeder der vækker gode minder. Bliv endelig ved med at lægge billeder ud, det er ren nostagi i ordets bedste betydelse.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Jens V, 11/11 2014, 23:39 (3122 dage siden) @ Kai Bayer

... i Sommersted. Jeg har godt nok skrevet Farris på mine fotos, men jeg tror, at det er Sommersted. Ellers må I hjælpe mig :-)
[image]

Lur mig, om ikke de to S-mærker, der anes foran overkørslen, er præcis de samme, som stadig stod der den 27. april i år...? :-)

[image]
Sommersted, 27.04.2014

De er i hvert fald ikke af nyeste årgang!

Avatar

S-mærker på Sommersted station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/11 2014, 08:55 (3121 dage siden) @ Jens V

[image]
Sommersted, 27.04.2014

Hvad er den dybere mening med at opstille mærke 17.18. "Standsningsmærke" som vist på Jens' glimrende billede på lige netop Sommersted station? Sommersted har jo ingen perroner og der sker ingen passagerudveksling og derfor kan togene vel blot standse foran PU-signalet?

På Jens' billede synes der ikke at være den store afstand mellem S-mærkerne og PU-signalerne; men vi snydes måske lidt af zoom?

Men som sagt: Hvorfor ikke blot standse foran PU-signalerne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

S-mærker på Sommersted station

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 12/11 2014, 09:19 (3121 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dette tilfælde, angiver det "grænsen" for langt frem, hvis man stadig skal kunne observere PU-ernes signalgivning. På stationer med perroner køres der yderst sjældent helt ud til PU-ere. Sommersted er vel også ophold for Godstog, hvor det er en klar fordel at lange godstog kører helt frem til S-mærket !

Avatar

S-mærker på Sommersted station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/11 2014, 09:35 (3121 dage siden) @ Steen Nielsen

I dette tilfælde, angiver det "grænsen" for langt frem, hvis man stadig skal kunne observere PU-ernes signalgivning. På stationer med perroner køres der yderst sjældent helt ud til PU-ere. Sommersted er vel også ophold for Godstog, hvor det er en klar fordel at lange godstog kører helt frem til S-mærket !

Kære Steen

Tak for svar.

Det skulle jo så betyde, at på alle stationer uden perroner, er der opstillet S-mærker foran PU-signalerne? Men det er der jo ikke?

Bedste hilsner

Thomas

S-mærker på Sommersted station

af Jens V, 12/11 2014, 10:00 (3121 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dette tilfælde, angiver det "grænsen" for langt frem, hvis man stadig skal kunne observere PU-ernes signalgivning. På stationer med perroner køres der yderst sjældent helt ud til PU-ere. Sommersted er vel også ophold for Godstog, hvor det er en klar fordel at lange godstog kører helt frem til S-mærket !

Tak for svar.

Det skulle jo så betyde, at på alle stationer uden perroner, er der opstillet S-mærker foran PU-signalerne? Men det er der jo ikke?

Svaret holder nu nok heller ikke helt. Normalt er det lokomotivførerens eget ansvar at holde, så synligheden til signalet er i orden. S-mærkerne opstilles normalt kun foran signaler (altså udenfor perronerne), når der er en grund til at standse, inden det er "naturligt", f.eks. p.g.a. tændested til en overkørsel, isolationernes placering m.v..

Perspektivet på mit billede gør det vanskeligt at udlede grunden her - og jeg har ikke lige nu adgang til materiale, der evt. kan forklare det, men jeg vil forsøge at undersøge det senere. Kunne sagtens gætte på et par forhold, men der er ingen grund til at udveksle uvidenhed... :-)

S-mærker på Sommersted station

af KimC, 12/11 2014, 10:21 (3121 dage siden) @ Jens V

Du har jo nærmest selv antydet at de kunne være et levn fra overkørslens tid ;)

S-mærker på Sommersted station

af Poul Andersen, 12/11 2014, 10:45 (3121 dage siden) @ Jens V

I dette tilfælde, angiver det "grænsen" for langt frem, hvis man stadig skal kunne observere PU-ernes signalgivning. På stationer med perroner køres der yderst sjældent helt ud til PU-ere. Sommersted er vel også ophold for Godstog, hvor det er en klar fordel at lange godstog kører helt frem til S-mærket !

Tak for svar.

Det skulle jo så betyde, at på alle stationer uden perroner, er der opstillet S-mærker foran PU-signalerne? Men det er der jo ikke?


Svaret holder nu nok heller ikke helt. Normalt er det lokomotivførerens eget ansvar at holde, så synligheden til signalet er i orden. S-mærkerne opstilles normalt kun foran signaler (altså udenfor perronerne), når der er en grund til at standse, inden det er "naturligt", f.eks. p.g.a. tændested til en overkørsel, isolationernes placering m.v..

Perspektivet på mit billede gør det vanskeligt at udlede grunden her - og jeg har ikke lige nu adgang til materiale, der evt. kan forklare det, men jeg vil forsøge at undersøge det senere. Kunne sagtens gætte på et par forhold, men der er ingen grund til at udveksle uvidenhed... :-)

Samme opstilling med S-mærker kunne for godt to år siden også ses i sydenden i Farris, hvor der har været en overkørsel.
Jeg skrev en S 50 ang. de overflødige S-mærker begge steder, men hørte aldrig noget :-(

Mvh.
Poul.

S-mærker på Sommersted station

af KimC, 12/11 2014, 10:57 (3121 dage siden) @ Poul Andersen

Samme opstilling med S-mærker kunne for godt to år siden også ses i sydenden i Farris, hvor der har været en overkørsel.
Jeg skrev en S 50 ang. de overflødige S-mærker begge steder, men hørte aldrig noget :-(

Mvh.
Poul.

Inden længe ligner Sommersted og Farris stationer alligevel ikke sig selv længere, og S mærkerne forsvinder sammen med sporskifterne og PU'erne, medmindre de ligefrem overlever foran et AM signal!

S-mærker på Sommersted station - og Farris

af Jens V, 12/11 2014, 10:59 (3121 dage siden) @ Poul Andersen

I dette tilfælde, angiver det "grænsen" for langt frem, hvis man stadig skal kunne observere PU-ernes signalgivning. På stationer med perroner køres der yderst sjældent helt ud til PU-ere. Sommersted er vel også ophold for Godstog, hvor det er en klar fordel at lange godstog kører helt frem til S-mærket !

Tak for svar.

Det skulle jo så betyde, at på alle stationer uden perroner, er der opstillet S-mærker foran PU-signalerne? Men det er der jo ikke?


Svaret holder nu nok heller ikke helt. Normalt er det lokomotivførerens eget ansvar at holde, så synligheden til signalet er i orden. S-mærkerne opstilles normalt kun foran signaler (altså udenfor perronerne), når der er en grund til at standse, inden det er "naturligt", f.eks. p.g.a. tændested til en overkørsel, isolationernes placering m.v..

Perspektivet på mit billede gør det vanskeligt at udlede grunden her - og jeg har ikke lige nu adgang til materiale, der evt. kan forklare det, men jeg vil forsøge at undersøge det senere. Kunne sagtens gætte på et par forhold, men der er ingen grund til at udveksle uvidenhed... :-)


Samme opstilling med S-mærker kunne for godt to år siden også ses i sydenden i Farris, hvor der har været en overkørsel.
Jeg skrev en S 50 ang. de overflødige S-mærker begge steder, men hørte aldrig noget :-(

Og noget kunne tyde på, at de stadig står i Farris også. :-)

Jeg har dem ganske vist kun "fra ryggen", men der er vist ikke noget at tage fejl af:

[image]
Farris, 27.04.2014

S-mærker på Sommersted station

af cslundsten, 26/8 2022, 00:54 (278 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dette tilfælde, angiver det "grænsen" for langt frem, hvis man stadig skal kunne observere PU-ernes signalgivning. På stationer med perroner køres der yderst sjældent helt ud til PU-ere. Sommersted er vel også ophold for Godstog, hvor det er en klar fordel at lange godstog kører helt frem til S-mærket !


Kære Steen

Tak for svar.

Det skulle jo så betyde, at på alle stationer uden perroner, er der opstillet S-mærker foran PU-signalerne? Men det er der jo ikke?

Det er godt nok en gammel tråd, men..:

Jeg er for tiden i gang med nye sider til mine beskrivelser af diverse "klassiske" signalopstillinger. I den forbindelse har opstillingen af S-mærker givet anledning til forbløffende mængder af underholdning. Og S-mærkerne foran PU-signaler er én af de ting, der ikke er blevet endeligt opklaret. Der er nok ingen tvivl om, at der har været en del anarki i opstillingen, eller måske det har været uklare regler.

Så vidt det er blevet opklaret, begyndte man at opstille S-mærker bl.a. foran overkørsler der lå i slutningen af indkørselstogveje, men hvor man ville undgå at sikre overkørslen for et indkørende tog (hvad man åbenbart hidtil havde gjort). Det gjaldt bl.a. den klassiske landstation uden U-signal, hvor indkørselstogvejens endepunkt var rangergrænsemærket, og dermed typisk efter overkørslen. Senere (ca. 1982) blev disse S-mærker til "Stop"-mærker.

Samme problemstilling kunne opstå hvor der var opstillet U-signaler som signalbillede, men hvor overkørslen lå indenfor U-signalerne. Det kan have været tilfældet i Tylstrup. Men hvorfor der blev opstillet S-mærker ved PU-signaler placeret FØR overkørslen trænger stadig at blive opklaret. jeg hælder mest til, at reglerne har været uklare, og at man derfor har opstillet S-mærkerne i nogle situationer hvor de ikke var nødvendige.

Fænomenet er observeret i Fiskebæk 1974 (på foto, ikke personligt..!). Mens Væggerløse, hvor PU stod EFTER overkørslen, ikke havde S-mærker?

/Carsten Lundsten

S-mærker på Sommersted station

af Henrik Karlsson, 27/8 2022, 20:05 (276 dage siden) @ cslundsten

Så vidt jeg kan se, fik den oprindelige tråd ikke uddebatteret overkørslen i Sommersted. Så her er et billede med både S-mærke, PU-signal og overkørsel. Året er 1999.

[image]
Bestemmelsen i SIR1944 om S-mærke foran overkørsel er fra 1965. Den gælder tog der skal standse ved perron, men der var vel perroner i Sommersted dengang.

Henrik W Karlsson

En tur fra Padborg til Sommersted i 70'erne

af Bjarke Hvass, 4/5 2017, 07:47 (2217 dage siden) @ Jens V


Lur mig, om ikke de to S-mærker, der anes foran overkørslen, er præcis de samme, som stadig stod der den 27. april i år...? :-)

[image]
Sommersted, 27.04.2014

De er i hvert fald ikke af nyeste årgang!

Lige en status anno 2017.

[image]
[image]

De sidste rester af S-mærkerne fjernes med stor sandsynlighed i efteråret.

Danske privatbaner

Læs historien om:
Midtjyske Jernbaner A/S

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak