Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Holger Sørensen @, Hedehusene, torsdag 14. juni, 2012, 18:19 (3419 dage siden)

København sidst i 60´erne - fem "letbane" linier og seks S-bane stationer .
Inspirationen til ugens billeder kom da jeg læste dette : Sammenhængende kollektiv trafik i hovedstadsområdet ;-)

Mange hilsener fra Holger og Morten :-)

PS : Hvordan har forummet det med et par sporvejsbilleder fra tid til anden ?


Nørrebro d. 10/10-1968
[image]

Nørrebro d. 6/9-1967
[image]

Fuglebakken d. 26/4-1965
[image]

Lyngbyvej d. 22/4-1969
[image]

Godthåbsvej d. 16/10-1969
[image]

Østerport d. 22/4-1969
[image]

Langgade d. 22/4-1969
[image]

Alle fotos HBDS

Avatar

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, torsdag 14. juni, 2012, 18:53 (3419 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger og Morten

Tusind tak for de flotte billeder.
Sporvognsbilleder er efter min ringe mening særdeles velkomne :-)
For nogen er det nostalgi - for mig er det tankevækkende billeder af en transportform, der vel nærmest er moderne som aldrg før.
Så gerne flere af den slags billeder i dette dejlige forum - og på forhånd tak :-)

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af UTJ, torsdag 14. juni, 2012, 19:43 (3419 dage siden) @ Holger Sørensen

PS : Hvordan har forummet det med et par sporvejsbilleder fra tid til anden ?

Ganske enkelt: det har dette forum det godt med :-)

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af cm @, torsdag 14. juni, 2012, 19:58 (3419 dage siden) @ Holger Sørensen

Dejlige billeder - og medens vi nu er ved det: Hvad var egentlig sporvidden på KBH's sporveje - og Århus' med - for den sags skyld?

--
[image]

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Holger Cordtz @, torsdag 14. juni, 2012, 20:02 (3419 dage siden) @ cm

Dejlige billeder - og medens vi nu er ved det: Hvad var egentlig sporvidden på KBH's sporveje - og Århus' med - for den sags skyld?

Hvis jeg ikke tager fejl, så var:
København normal spor (1435 mm)
Århus var meter spor (1000 mm)
Når vi er igang så var Odense normal spor (1435 mm)

Mvh
Holger Cordtz

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af cm @, torsdag 14. juni, 2012, 20:10 (3419 dage siden) @ Holger Cordtz

Tak for meget hurtigt svar. Så i princippet ville en mindre rangér-traktor have kunnet lirke en godsvogn ind gennem det indre København eller Odense - hvis ellers der var sporforbindelse et eller andet sted og sporvognskurverne ikke var for skarpe?

--
[image]

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Steffen Dresler @, torsdag 14. juni, 2012, 20:28 (3419 dage siden) @ cm

Nostalgi og minder. Som dreng med kommunalt betalt KS kort til fire linjer (og dem der kørte på samme strækning), bosiddende i Husum og skole i Fredericia-/Hindegade, rammer du med dine billeder lige ind i to daglige linjer, nemlig 5 og 7. Da Degnemosen lukkede, blev 7´s endestation også Nørrebro station, hvorfor skiftet blev ved remisen til linje 5 vejen hjem. Linje 7 fik så endelig sløjfen i Husum fra midt i 1960´erne, men – skamme, skamme – var den ny buslinje 8 faktisk det nemmeste alternativ. Nok ikke fordi det længere ind i byen var hurtigere, men ”Lille Hanne” skulle den vej! Ak, ja.
Linje 2 var til morfar (de 3 til 4 pligtbesøg om ugen) og linje 8 et alternativ når der var god tid på vejen hjem, skift Degnemosen. Linje 6 blev kun benyttet fra Fredericia-/Hindegade til Kgs. Nytorv (linje 7), hvis man da ikke løb. Og var man heldig, var det ens ”private” vognstyre og konduktør med nr. 617, der havde trykknapbetjente døre. http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Vogne/Lundingvogne/617/KS617.htm . Hold da op, hvor har man næsten taget livet af forskrækkede pensionister, der blev ”lidt klemt” af dørene p.g.a. en for ivrig drengs for tidlige betjening! Dette absolut ikke ønskede møde mellem pensionister (hjem fra Magasin inden kortet udløb) og os skoleKNÆGTE, var nok anledningen til vor tids lørdagsprograms titel, ”Og SÅ har vi balladen”.
Senere blev Godthåbsvej station et hyggested for nogle ”medkombattanter”, da faren til en kollega, var ”stationsforstander”. Så der blev fortæret mange bøffer og drukken megen limonade i den lille have nede ved ”F mod Hellerup” siden.
Hvad man ikke lige måske ved, men på billedet fra Fuglebakkens station ses S-banens bro. Og umiddelbart bag denne (højre side) lå der i sin tid et spor, hvor alle sporvejenes rensevogne tømte deres beholdere ned. Så fundamentet til det der idag hedder Bisbeengbuen er opfyld (slam) fra Københavns skinner!
Tak for billederne og anledningen til en lille nostalgitur.

Fortsat god aften

Steffen

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Jonathan Borch, torsdag 14. juni, 2012, 21:07 (3419 dage siden) @ cm

I København var der forbindelse til de lange skinner ved København L. Sporet blev vidst også benyttet af linje 19x som havde sløjfe der (?). Under afviklingen af Københavns sporveje, blev flere (alle?) ledvognene udskibet i Frihavnen, og transporten dertil foregik ad skinnevej. Jeg mener at have set et billede hvor fem Düsseldorfere bliver trukket af et lokomotiv (jeg kan ikke huske hvilket) på Ringbanen eller mellem Lersøen og Frihavnen. Hvad Odense angår ved jeg ikke rigtig noget om.

Med venlig hilsen
Jonathan

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Erik Olsen ⌂ @, Ishøj, lørdag 16. juni, 2012, 10:31 (3418 dage siden) @ cm

Tak for meget hurtigt svar. Så i princippet ville en mindre rangér-traktor have kunnet lirke en godsvogn ind gennem det indre København eller Odense - hvis ellers der var sporforbindelse et eller andet sted og sporvognskurverne ikke var for skarpe?

Nej. Sporrillen i københavnske sporvejsspor var smallere end på jernbanespor med normalsporvidde, og flangerne på det københavnske sporvejsmateriel var tilsvarende mindre end på normalsporet jernbanemateriel.

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af morten t, torsdag 14. juni, 2012, 20:59 (3419 dage siden) @ Holger Sørensen

:-) jeg klapper da i mine hænder. det er super gode billeder.

Hilsen Morten

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Per Hauberg, torsdag 14. juni, 2012, 21:59 (3419 dage siden) @ Holger Sørensen


PS : Hvordan har forummet det med et par sporvejsbilleder fra tid til anden ?


-Bliv ved, eller vi skriger ! :-)

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af re20000, fredag 15. juni, 2012, 00:06 (3419 dage siden) @ Per Hauberg

Personligt har jeg det også rigtig fint med sporvogne. Er der nogen der har en forklaring på l.2 foran Østerport st. på billede 5? Jeg troede altid den havde kørt BhT - SvP ?

Nold

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Flemming Jakielski @, Rødovre, fredag 15. juni, 2012, 01:46 (3419 dage siden) @ re20000

Personligt har jeg det også rigtig fint med sporvogne. Er der nogen der har en forklaring på l.2 foran Østerport st. på billede 5? Jeg troede altid den havde kørt BhT - SvP ?

Nold

Nej da. Det er Godthåbsvej station ( idag Grøndal), så det er helt på "hjemmebane" fra Brønshøj til Amager.

/ Flemming J

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af re20000, fredag 15. juni, 2012, 22:44 (3418 dage siden) @ Flemming Jakielski


Nej da. Det er Godthåbsvej station ( idag Grøndal), så det er helt på "hjemmebane" fra Brønshøj til Amager.

Ak Ja, nu har jeg pudset brillerne, du har da ret, måske var det bare fordi der stod Østerport nedenunder, det er jo teksten til det næste billede...

Nold

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Claus E. Hansen @, fredag 15. juni, 2012, 10:59 (3419 dage siden) @ Holger Sørensen

Kom endelig med flere sporvognsbilleder :-)

Det er fx rigtig spændende at gå på opdagelse i de gamle bymiljøer, og se den udvikling der sidenhen er sket.

Mvh
Claus

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 15. juni, 2012, 11:56 (3418 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kom endelig med flere sporvognsbilleder :-)

Det er fx rigtig spændende at gå på opdagelse i de gamle bymiljøer, og se den udvikling der sidenhen er sket.

Mvh
Claus

---------------

Hej Claus m. fl.

Hvis der er interesse for sporveje, er diverse fotos omkring den nyrestaurerede Flensburg-vogn, SFV nr. 36, samlet på en ny og forhåbentlig mere "langtidsholdbar" underside på evp.dk:

http://evp.dk/index.php?page=flensburger-strassenbahn

hvor der er adskilligt flere af Georg Schmidt´s fotos fra den sidste tid i Flensburg, men også -indtil videre- enkelte fotos fra restaureringen og hjemkomsten.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=flensburger-strassenbahn

Prøv og se ...på evp :-)

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Bendix Riis, lørdag 23. juni, 2012, 12:10 (3410 dage siden) @ Holger Sørensen

Hvis der er interesse for det, så kan jeg vise nogle billeder fra Aarhus Sporveje.

Her et eksempel fra Store Torv - 1972

[image]

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af UTJ, lørdag 23. juni, 2012, 12:16 (3410 dage siden) @ Bendix Riis

Hvis der er interesse for det, så kan jeg vise nogle billeder fra Aarhus Sporveje.

Det er der - og jeg tror at jeg skriver på manges vegne!
:-)

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Bendix Riis, lørdag 23. juni, 2012, 16:29 (3410 dage siden) @ UTJ

Her et billede af motorvogn nr. 13 i Tordenskjolds Gade på vej mod Marienlund i 1972.

[image]

[image]
[image]


I min tidlige barndom hed endestationen RIIS SKOV.
Jeg bildte de andre knægte i gaden ind, at endestationens navn refererede til mit efternavn, og at det selvfølgelig var en skov der tilhørte min familie.
Stor var min skuffelse da sporvejene på et tidspunkt ændrede endestationens navn til MARIENLUND.
Jeg troede, at det var sporvejsdirektørens hævn over mig, fordi jeg en nytårsaftensdag havde bundet et brugt juletræ efter en sporvogn i Nørregade.
Der var nu andre der havde gjort det samme, hvis man skulle dømme efter dyngen af juletræer ved vendesløjfen ved RIIS SKOV.


Motorvogn nr. 13 blev i øvrigt berømt på en kedelig måde:
Natten mellem den 11. og 12. juni 1954 væltede den på hjørnet af Tordenskjoldsgade og Trøjborgvej (i baggrunden på øverste billede), fordi vognstyreren umiddelbart inden ulykken fik hjertestop. Vognen kurede på siden ind gennem porten til Nordre Kirkegård.
13 er måske et uheldigt tal?

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Bendix Riis, lørdag 23. juni, 2012, 17:37 (3410 dage siden) @ Bendix Riis

Årstallet på mine billeder fra Aarhus Sporveje skal selvfølgelig være 1971.
Sporvognslinierne blev nedlagt i efteråret 1971.

Torsdagsbilleder - Sammenhængende kollektiv trafik

af Bendix Riis, fredag 20. juli, 2012, 16:53 (3383 dage siden) @ Bendix Riis

Nr. 13 blev transporteret til Scandia i Randers for reparation.

Se dette link nederste billede.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen