Ny kedel på P 128?

af Peter Andersen, Hedehusene, 29/9 2012, 14:53 (4226 dage siden)

Ifølge diverse lister skulle de små P-maskiner have fået nye kedler omkring 1900.
Er der nogen, der kan oplyse hvem der fremstillede kedlerne?
Eller har nogen set, hvad der står på kedelpladen på Jernbanemuseets P-maskine?
Grunden til jeg spørger er, at der i "Synsprotokol for dampkedler 1925-27 - Fabriksinspektoratets 15. kreds" er angivet, at Ing. N. Nielsen, Hellerup, ejer et lokomotiv med kedel Hohenzollern 201/1882 (lig P 128). Hvis der på det tidspunkt var ilagt en anden kedel, ville der normalt have været angivet dennes data.
En mulighed er, at Hohenzollern har leveret den ny kedel med nr. 201" eller 0201, som man brugte på nogle tyske fabriker, men så burde der være angivet et andet årstal.
Lokomotivet blev brugt ved anlæg af Nakskov-Rødby banen, men fik nyt hovedsyn 9-12-1926, dvs. efter NRJs åbning. Om det blev brugt efter synet, ved jeg ikke.

Ny kedel på P 128? En svær en!

af Steffen Dresler, 29/9 2012, 19:12 (4226 dage siden) @ Peter Andersen

Kære Peter Andersen.

Jeg har prøvet at se igennem, hvad jeg kan umiddelbart komme til og jeg har "kun" en kopi af Hohenzollerns kedelblad med både kedel og lokomotivnummer 201. Det hjælper jo ikke andet end at stadfeste, at lokomotivets byggenummer var det samme som kedlens.
MEN jeg kan ikke gøre mig fri for den tanke, at de hidtidige informationer om et TOTALT kedelskift for alle lokomotiverne i den nævnte tidsperiode, MULIGVIS ikke er så korrekt som hidtil antaget. Der er jo mange "ubevidtse svipsere" i det skrevne på grund af manglende kildematerialer eller adgang til disse.
Hvis nu litra var på vej ud i tankerne, hvorfor så give dem nye kedler alle sammen? Det er måske svaret på at din skrivelse siger 201? Altså lokomotivet har STADIG den oprindelige kedel. Når man tænker på, hvordan Busse var påpasselig med penge i alle andre henseender, KUNNE det virke som en dårlig invistering, hvis han gik med disse tanker om de alt for små lokomotiver i al almindelighed.
Først meget senere fik kedlerne et DSB nummer, hvilket normalt skete ved kedelskift. Kedelnummeret blev til ved at sætte et "1" foran det driftsnummer, hvorfra kedlen var hentet, eller et "2" foran det driftsnummer kedlen skulle ilægges som nybygget reservekedel.
Jeg errindre ikke noget skrevet i reparationsbøgerne da jeg så dem igennem for LANG tid siden, men skal se efter, når jeg får lejlighed til at se dem igennem i Odense. Men de behøver ikke at sige andet, end at lokomitivet nu har fået ilagt kedel 1128 (eller 2128), men ikke noget om eventuelt fabrikationssted, der ligeså godt kunne være et DSB produkt eller f. eks. Orlogsværftet m. fl.

Forhåbetlig fortsat god aften


Steffen

NB: En lille hjælp KUNNE være, hvis en og anden kunne aflæse et eventuelt kedelnummer på museets "lille P´s" bagkedel, HVIS monteret og påsat.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak