Avatar

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 17. februar, 2015, 10:14 (2111 dage siden)

Jeg har nogenlunde styr på de to sidespor til Aalborg Lufthavn. Det ene udgik fra Vadum station og det andet udgik fra fri bane mellem Vadum og Nørresundby, hvilket vi bl.a. var inde på i denne tråd.

Jeg har også nogenlunde styr på sidesporenes interne forløb på Aalborg Flyveplads, hvilket bl.a. fremgår af dette indlæg.

Jeg blev derfor noget overrasket, da jeg så dette:

[image]

Billedet er et skærmdump fra denne film fra 1948:

http://www.danskkulturarv.dk/dfi/aalborg-2/

og optræder ca. 15 sekunder henne i filmen. Det anføres, at der er tale om en norsk DC 3, der lander i Aalborg Lufthavn. Der er for mig ingen tvivl om, at det, vi ser i forgrunden, er et jernbanespor.

Jeg har uddrag af denne bog i mit arkiv:

[image]

men den synes ikke at give svar på spørgsmålet: Hvad er det for et jernbanespor, vi ser på billedet/filmen?

Er der nogle af industribaneentusiasterne, der har styr på interne jernbanespor på Aalborg Flyveplads?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Søndenfjords, tirsdag 17. februar, 2015, 10:40 (2111 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Der er for mig ingen tvivl om, at det, vi ser i forgrunden, er et jernbanespor.

[image]
Hmmm ...
Hvis det er jernbanespor må det vist være Märklin-skinner ... (Øverste pil)
Og hvis det er jernbanespor, hvem har så taget en bid af skinnen? (Nederste pil)

Avatar

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, tirsdag 17. februar, 2015, 11:29 (2111 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kære Thomas

Jeg har ikke lige kunnet få øje på noget internt spornet på Kortal.dk's luftfotos fra 1954.
På nedenstående skærmdump er der dog noget, der kunne minde lidt om, men mon ikke at det på nedenstående billede drejer sig om ukrudt i fugerne i betonen (?).

[image]

Jeg ved ikke om det er samme sted, men det kunne måske se ud til at være dér ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Gert @, Aalborg, tirsdag 17. februar, 2015, 12:09 (2111 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

jeg er ret sikker på, at det vi kan se er banens afvandingssystem. Der er en hel del afvandingsrender i siden af banesystemet og de var afdækket med betonfliser der buede svagt ned mod midten, hvor der så var aflange huller vandet kunne løbe ned i.

Gert

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Gert @, Aalborg, tirsdag 17. februar, 2015, 13:36 (2111 dage siden) @ Gert

Den bog,Thomas henviser til, er der et afsnit der omhandler den tyske kloakplan herunder et rensningsanlæg for flyvepladsen. Desværre er mit eksemplar udlånt for tiden. Afvandingen af banesystemet burde fremgå i bogen.
Hvor flyet lander har jeg svært ved med sikkerhed at identificere, men det kunne være hangar 67 man ser i baggrunden. I den anden ende af pladsen ud mod vandet, er der ikke så meget bevoksning og ingen hangarer så tæt ved. Det må formodes at det er bane 27 der landes på.

Gert

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Bent Hansen @, onsdag 25. februar, 2015, 16:56 (2103 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Jeg besvarede dette indlæg, men har lige konstateret, at mit svar gik ind i et andet indlæg. Mystisk, hvis man "står" her, når man svarer.

Det korte af det lange er, at jeg lovede at kigge efter på nogle kort, jeg har. Nåske var der en forbindelse, måske var den streg, jeg erindrer i virkeligheden ammunitionsbanen, der i hvert fald krydsede lufthaven.

Som sagt, når jeg får fat i mine mappper igen, kigger jeg efter.

Mvh.

Bent Hansen.

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Bent Hansen @, søndag 08. marts, 2015, 09:21 (2092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Jeg lovede at undersøge denne sag, når jeg kom hjem. Det må være nu.

De to spor til lufthaven, som kilden kalder Ålborg Vest, eksisterede allerede før tysken ankom, altså, da lufthavnen endnu var civil, og da var sporene forbundne, stadig i følge kilde fra nord til syd.

Da så tysken tog over, lå sporeforbindelsen i vejen for den nye storlufthavn, og derfor fjernedes forbindelsen ca. 1942!

Kilden er militær- (fly-) historiker, Anders Johnsen.

Mit materiale fylder en halv A4-mappe, så jeg afstår fra kopiering, men spørgenren er velkommen på arkivet til et studium.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Avatar

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, søndag 08. marts, 2015, 10:24 (2092 dage siden) @ Bent Hansen

De to spor til lufthaven, som kilden kalder Ålborg Vest, eksisterede allerede før tysken ankom

Det er en interessant diskussion. Måske taler kilderne forbi hinanden.

Der var to sidespor til Aalborg Lufthavn (Flugplatz Aalborg West). Et der udgik fra Vadum station på FFJ og et der udgik fra fri bane mellem Nørresundby og Vadum ligeledes på FFJ. At anføre at disse to sidespor skulle være etableret før 2. verdenskrig, må bero på en fejl hos kilden og vil let kunne lade sig efterprøve ved at granske Aalborg Privatbaners arkivalier.

Da det sidstnævnte af de to sidespor lå på fri bane, skal jeg - på et eller andet tidspunkt - have fundet den officielle ibrugtagningsdag, og det vil jeg gøre ved at studere Aalborg Privatbaners arkivalier. Men hvornår det bliver piroriteret ind, aner jeg i skrivende stund ikke.

da var sporene forbundne, stadig i følge kilde fra nord til syd

Jeg ved ikke, om de to spor har haft forbindelse med hinanden internt på selve flyvepladsen. Det materiale, som jeg hidtil har kunnet grave frem på Landsarkivet for Nørrejylland, tyder ikke på, at sporene har været forbundne. Der er heller ikke noget i bogen "Flugplatz Aalborg West - Den tyske udbygning af Aalborg Flyveplads 1940-1945", der tyder på, at sporene har været forbundne.

Der har dog været en lang række spor internt på flyvepladsen og der kan ikke afvises, at der har eksisteret en forbindelse - enten som en direkte normalsporet forbindelse eller som en smalsporet forbindelse med deraf følgende omlæsning.

Meget af det kortmateriale, der er gengivet i nævnte bog er meget "knidret" og det er svært at se, hvad der er hvad.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Øverst til venstre sidesporet, der udgik fra Vadum station. Nederst til højre sidesporet, der udgik fra fri bane mellem Nørresundby og Vadum. Sidstnævnte sidespor, lå som det kan ses, meget tæt på Nørresundby. Sidesporets officielle navn var "Vadum Syd". Kilde: Geodatasyrelsen 1957-1976.

Avatar

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 08. marts, 2015, 13:48 (2092 dage siden) @ Bent Hansen

"De to spor til lufthaven, som kilden kalder Ålborg Vest, eksisterede allerede før tysken ankom,"

Interessant, for sidesporene var ikke optaget i DSB's godstariffer og -instrukser, så man kunne ikke sende gods til og fra dem fra Statsbanerne. Vadum Syd PrS bliver optaget i godstarifferne 21.10.1942 og Vadum Nord i maj 1943. Hvad mener kilden, at sporene så har været brugt til indtil da? Det må i 1942-43 have været lidt af et kup for tyskerne at opdage, at der allerede fandtes nogle gamle ubenyttede sidespor på flyvepladsen, som de kunne bruge til deres transporter via DSB.

Med venlig hilsen

M;-)rten

Intern jernbane Aalborg Flyveplads

af Asger Christiansen, søndag 08. marts, 2015, 19:44 (2092 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Clemmen Brunsgaard med bopæl i Thisted var i en lang årrække redaktør på avisen Thisted Social-Demokrat. Han kunne i sagens natur ikke skrive alt i avisen i årene 1940-1945, så han skrev en udførlig dagbog. Den blev senere udgivet under titlen "Krigsdagbog", og her er et lille citat om en af hans egne iagtagelser:


1. Juli 1940
Jeg var i Gaar sammen med min Kone i Aalborg, hvor der stadig vrimler med tyske Soldater. Flyvepladsen syntes at være udmærket brugelig, idet vi saa omkring en Snes Maskiner komme og gaa. Der anlægges for Tiden en Jernbanelinie fra Vadum St. uden for Nørresundby ned til Flyvepladsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen