Kammerslusen Ribediget

af Jean Mire Maison, 22/2 2015, 11:56 (3344 dage siden)

Kammerslusen Ribediget anlægges.
Og altså ikke en mergelbane i Hestbæk, Vesthimmerland.
Bent Hansen fra Industribaneklubbens Forskningsafdeling gjorde os opmærksom på, af billedet varfejlbestemt. Det er ikke fra Vesthimmerlands Mergelselskab, men fra anlæg af Kammerslusen i Ribediget. Det er tydeligt, at billedet viser et jordarbejde og ikke en mergeludkørsel! Desuden er lokomotivet unikt. Det lød navnet Birger, og blev leveret som ny i 1892 til entreprenør Fr. Johannsen, København.
Fra 1909 til 1931 kom "Birger" med i mange anlægsarbejder for Hoffmann & Sønner.
[image]
Lokalhistorisk Arkiv for Farsø og Omegn

http://arkiv.dk/vis/3069278

hilsen Jean Mire Maison

Kammerslusen Ribediget - "BIRGER" (+ 1 foto)

af Niels Munch, 22/2 2015, 14:15 (3344 dage siden) @ Jean Mire Maison

[image]

Billedet findes bl.a. på en "turist-tavle" ved Kammerslusen i Ribe.

Som nævnt kom "BIRGER" meget omkring ved især baneanlæg, og han kendes også på billeder fra Frihavnen. Senest kendte banearbejde var Midtsjællandsbanen ved Hillerød Station.

Iflg. http://www.arkiv.dk/vis/1247294 skulle "BIRGER" også have kørt mergel ved Agerbæk o. 1940:

[image]

På dette foto ses stadig navnepladen i bronze fremme på kedlen, og skaden bag på førerhustaget er blevet større med årene.

Denne mergelkørsel var hidtil ukendt.

Det drejer sig i øvrigt om Henschel 3636/1892. 900 mm. 23,5 m². 12 atm. 100 hk. Navn: Birger.
1895 Leveret som ny til entreprenør Fr. Johannsen, København. Kom senere til Hoffmann & Sønner.

Udrangeringsår kender jeg ikke.

M.v.h.
Niels

Kammerslusen Ribediget - "BIRGER" (+ 1 foto)

af Peter Andersen, Hedehusene, 22/2 2015, 20:21 (3343 dage siden) @ Niels Munch

Billedet er næppe fra 1940. Efter påklædningen at dømme er det snarere mellem 1910-1920. Umiddelbart ligner det heller ikke et mergelleje.
Hoffmann & Sønner ophørte stort med mergelkørsel omkring 1920. Og dertil kommer, at BIRGER vist var det eneste 900 mm lokomotiv, Hoffmann & Sønner ejede, så det blev mest brugt, hvor man skulle bruge ét (meget stort) lokomotiv, ikke et mergelleje, hvor der som mest var adskillige lokomotiver i drift, når man brugte gravemaskinet
Et mergelleje i Agerbæk eksisterede mellem 1911-1920, men det havde kun et lille Jung-lokomotiv. Der var flere andre i omegnen, men de brugte ikke så store lokomotiver. Hoffmann & Sønner kørte også i Stenderup Mergelleje, men der brugte de 785 mm sporvidde.

Kammerslusen Ribediget - "BIRGER" (+ 1 foto)

af Niels Munch, 22/2 2015, 22:01 (3343 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter,

Jeg tror heller ikke på mergelkørsel, og jeg kender godt Agerbæks lille JUNG-lokomotiv, der vist havde 700 mm sporvidde.

Men at dømme efter BIRGERs ramponerede udseende skal vi nok lidt længere hen i hans karriere. F.eks. kendes et foto fra Handest grusgrav 1926-27, hvor han også ser ret "luvslidt" ud.

Som nævnt i anden tråd er der mange fejlinformationer til arkiv.dk's billeder.

M.v.h.
Niels

DSB ME1508
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak