Fra Grindsted til Drantum i 1976

af Kai Bayer, 28/2 2015, 18:53 (3316 dage siden)

Nu går turen fra Grindsted til Drantum. Jeg tog temmelig mange billeder af dette stykke af den - på det tidspunkt - nedlagte bane. Jeg fik ikke taget fotos af Drantum trb.

Jeg starter lidt uden for Grindsted.
[image]

Og ved det for længst nedlagte trb. Kolstrupgård kom den såkaldte "kartoffelekspres" kørende på vej mod Filskov.

[image]

Ca. en kilometer syd for Filskov lå en viadukt, der var typisk for den sydlige del af den skæve bane. Også her kom kartoffelekspressen tøffende, denne gang på vej mod Grindsted. Jeg skal beklage kvaliteten af fotoet.

[image]

Og sådan så strækningen mod Filskov ud i skinneperspektiv!

[image]

En enkelt tur med toget på den skæve bane blev det til engang sidst i 60'erne. Her holder vi på Filskov st. De fotos blev ikke så gode, for togpersonalet opdagede hurtigt, at jeg stod ud på alle stationer og fotograferede - gerne lidt på afstand af toget. Men de ventede tålmodigt på alle stationer !

[image]

Og så kommer nedenfor en række fotos fra Filskov efter nedlæggelsen.

[image]
[image]
[image]

Blåhøj station lå i en årrække efter nedlæggelsen næsten uden forandringer. Gruset på forpladsen blev holdt fint rent, og skinnerne lå der bare og ventede på det næste tog ! En overgang drømte jeg om at købe stationen og beholde skinnerne.

En række solskinssøndage kørte jeg til Blåhøj og sad på bænken og ventede på tog :-)

[image]
[image]
[image]
[image]

En kort periode kom der faktisk tog til Blåhøj !

[image]

[image]
[image]

Nord for Drantum kunne man finde the end of the Line ! Jeg spurgte S.A. Guldvang, hvad de rvar sket, og som jeg husker det, fortalte han, at man havde "forenklet" indkørslen til Brande station i forbindelse med etablering af nyt signalsystem, og at afgørelsen måske ikke var helt efter bogen. Men det betød i hvert fald et endegyldigt farvel til tanker om godstog mellem Esbjerg og Brande.

Næste weekend går det fra Brande til Funder.

[image]

Fra Grindsted til Drantum i 1976

af UTJ, 28/2 2015, 19:10 (3316 dage siden) @ Kai Bayer

Tak for gode billeder. Resterne af 'den skæve' var et spændende indslag i 1970'erne med diverse optagen dele og dele som henlå, parat til fjernelse.

Fra Grindsted til Drantum i 1976

af henrik nielsen, 28/2 2015, 19:34 (3316 dage siden) @ Kai Bayer

Hej match. Hvilken personvogn er på billedet på Filsted st. og hvilken motorvogn
trækker. Venligst Henrik

Fra Grindsted til Drantum i 1976

af Poul Andersen, 4/3 2015, 19:00 (3312 dage siden) @ henrik nielsen

Hej match. Hvilken personvogn er på billedet på Filsted st. og hvilken motorvogn
trækker. Venligst Henrik

Du har hvis ikke fået svar på dit spørgsmål, så jeg tillader mig at svare på det.

Det er en Bg-vogn man ser gavlen af, og persontogene på "den skæve bane", blev normalt trukket af Mo, mens Mx stod for godstogene.

Mvh.
Poul.

Fra Grindsted til Drantum i 1976

af Preben Skals, 4/3 2015, 21:19 (3312 dage siden) @ Poul Andersen

Aften iltoget søndag fra Esbjerg til Randers (tog 1521) blev i mange år kørt af MX, helt tilbage fra 1963, men det var også det eneste.

mvh Preben

Avatar

Fra Grindsted til Drantum i 1976

af Ove Nygaard, 11/3 2015, 18:40 (3305 dage siden) @ Preben Skals

Aften iltoget søndag fra Esbjerg til Randers (tog 1521) blev i mange år kørt af MX, helt tilbage fra 1963, men det var også det eneste.

mvh Preben

Korrekt, Preben. Jeg kan endvidere berette, at tog 1521 fremført af 2 MO også var et langt tog i "min tid i Brande", og det gav et gevaldigt mylder på perronerne i Brande f. eks. 2. pinsedag 1958, hvor jeg var stationsbestyrer ved toggruppen med 4 tog i tidsrummet kl. 21.56 - 22.12. Tog 1734 Herning - Vejle - Fredericia benyttede spor 1, 1729 Fredericia - Struer spor 4, 1521 Esbjerg - Randers spor 3 og 1526 Randers - Esbjerg spor 2. Og samtidig skulle der passes billesalg, sørges for bevogtning af perronovergange i niveau, af- og tilbagemeldes i 4 retninger og betjenes kommandopost på perron 2. :-)

mvh Ove af Erritsø m. m.

Fra Grindsted til Drantum i 1976

af Georg Schmidt, 28/2 2015, 20:31 (3316 dage siden) @ Kai Bayer

Tak for de dejlige billeder fra stationerne og fra "den skæve".
Jeg var i området den 9/10 1976 for at se de hensatte flere hundrede Gklms-vogne mellem Filskov og Blåhøj. Den sydligste af de 332 vogne stod i km 52,8 ca 3,6 km nord for Filskov og den nordligste vogn stod i ca. km 56,3 inde på Blåhøj station. Der var lavet hul i stammen for en overkørsel og en markvej. Sporet sluttede ca. 1,35 km nord for Drantum i km 64,250.

[image]
Billede fra taget af en Gklms-vogn i retning kurven ind mod Blåhøj fra syd, man ser de mange Gklms-vogne.

[image]
Den nordligste vogn her inde på Blåhøj station 9.10.1976 .

Mvh
Georg

Fra Grindsted til Drantum i 1976 - de mange Gklms

af Henrik Tolderlund, 2/3 2015, 18:33 (3314 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for de dejlige billeder fra stationerne og fra "den skæve".
Jeg var i området den 9/10 1976 for at se de hensatte flere hundrede Gklms-vogne mellem Filskov og Blåhøj. Den sydligste af de 332 vogne stod i km 52,8 ca 3,6 km nord for Filskov og den nordligste vogn stod i ca. km 56,3 inde på Blåhøj station. Der var lavet hul i stammen for en overkørsel og en markvej. Sporet sluttede ca. 1,35 km nord for Drantum i km 64,250.


Hej Georg

Jeg finder det meget fascinerende med dette "kæmpegodstog". Ved du noget om, hvornår man begyndte at køre Gklms-vogne hertil? Og i hvilket tidsrum (cirka) begyndte man at køre dem væk igen - vel til ophugning?
Forekom litraet stadigvæk i godstog på dette tidspunkt?

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

Fra Grindsted til Drantum i 1976 - de mange Gklms

af Georg Schmidt, 3/3 2015, 21:42 (3313 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Gklms-vognene forsvandt fra driften i 1973-76. Jeg tror nu ikke vognene mellem Blåhøj og Filskov stod der særlig længe måske et år eller halvandet. Ophugningen fandt vist sted i Odense (HIH).

[image]
Sydligste vogn ved ca. km 52,8.

[image]
Vogne i kurven ind til Blåhøj.

[image]
Udsyn mod Blåhøj 09.10.1976.

Mvh
Georg

Fra Grindsted til Drantum i 1976 - de mange Gklms

af UTJ, 4/3 2015, 10:08 (3312 dage siden) @ Georg Schmidt

Gklms-vognene forsvandt fra driften i 1973-76. Jeg tror nu ikke vognene mellem Blåhøj og Filskov stod der særlig længe måske et år eller halvandet. Ophugningen fandt vist sted i Odense (HIH).

Bestod rækken kun af Gklms-vogne (tidl HD)? Eller var der iblandet Gmks o.l. dvs tidl IAR/K/L-vogne?

Fra Grindsted til Drantum i 1976 - de mange Gklms

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/3 2015, 15:09 (3312 dage siden) @ UTJ

Bestod rækken kun af Gklms-vogne (tidl HD)? Eller var der iblandet Gmks o.l. dvs tidl IAR/K/L-vogne?

Gmks?

Fra Grindsted til Drantum i 1976 - de mange Gklms

af UTJ, 4/3 2015, 21:10 (3312 dage siden) @ Erik Olsen

Bestod rækken kun af Gklms-vogne (tidl HD)? Eller var der iblandet Gmks o.l. dvs tidl IAR/K/L-vogne?


Gmks?

Gkms........

Fra Grindsted til Drantum i 1976 - de mange Gklms

af Georg Schmidt, 5/3 2015, 00:42 (3312 dage siden) @ UTJ

Samtlige hensatte var Gklms-vogne.

[image]
Det blev vist kun til Odense.:-D

Mvh
Georg

Fra Grindsted til Drantum i 1976

af Holger Sørensen, Hedehusene, 16/3 2015, 10:56 (3300 dage siden) @ Kai Bayer

Vi skal da lige have nogle billeder af Drantum, som suplement til de andre dejlige billeder. Alle billeder af Holger B.D. Sørensen fra den 22.10.1970.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

[image]

[image]

Avatar

Sydenden af Brande station i starten af 1970'erne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/4 2016, 08:55 (2904 dage siden) @ Kai Bayer

[image]
Nord for Drantum kunne man finde the end of the Line ! Jeg spurgte S.A. Guldvang, hvad de rvar sket, og som jeg husker det, fortalte han, at man havde "forenklet" indkørslen til Brande station i forbindelse med etablering af nyt signalsystem, og at afgørelsen måske ikke var helt efter bogen. Men det betød i hvert fald et endegyldigt farvel til tanker om godstog mellem Esbjerg og Brande


Et eller andet "lusket" er der i hvert fald sket i sydenden af Brande station i starten af 1970'erne.

Strækningen Brande-Filskov blev nedlagt i maj 1971. Sagen har forinden nedlæggelsen sandsynligvis vendt Jernbanerådet, der sandsynligvis (jeg har ikke forsket i det) har accepteret nedlæggelsen med en bemærkning om, at man gerne så, at sporet blev liggende indtil videre. Dette har så kollideret med et DSB-ønske om at ændre infrastrukturen i sydenden af Brande station. Om denne ændring inkluderer såvel spor som sikringsanlæg ved jeg ikke. Men jeg kunne i torsdags den 7. april 2016 konstatere, at vejunderføringen for Østre Allé i sydenden af Brande station bærer årstallet "1972". Broen fra 1972 bærer - og har kun plads til - eet spor, nemlig strækningssporet Brande-Vejle. Forgængeren havde plads til tre spor, herunder også strækningssporet Brande-Drantum.

Så mon ikke der er sket det, at man har bygget en ny bro med plads til kun eet spor (projektet må være igangsat meget kort tid efter banens nedlæggelse i maj 1971), og så har håbet på at al tale om genåbning af Brande-Drantum aldrig ville blive til noget. Og det sidste viste sig jo så at holde stik.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Sydenden af Brande station i starten af 1970'erne

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2016, 02:55 (2904 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et eller andet "lusket" er der i hvert fald sket i sydenden af Brande station i starten af 1970'erne.

Strækningen Brande-Filskov blev nedlagt i maj 1971. Sagen har forinden nedlæggelsen sandsynligvis vendt Jernbanerådet, der sandsynligvis (jeg har ikke forsket i det) har accepteret nedlæggelsen med en bemærkning om, at man gerne så, at sporet blev liggende indtil videre.

Driften på hele Brande - Grindsted banen blev indstillet fra 23. maj 1971, men delstrækningen Grindsted - Filskov benyttedes til kartoffeltransporter (og kun disse) frem til 15. oktober 1979, hvorefter trafikken ophørte. Strækningen Filskov - Brande nedlagdes derfor totalt den 23. maj 1971, og jeg har svært ved at forestille mig, at denne nedlæggelse ikke har været lovformelig besluttet af et demokratisk flertal i Folketinget og at Jernbanerådet i den forbindelse ikke skulle være blevet orienteret. Det er noget vås, at Jernbanerådet skulle "acceptere" nedlæggelsen. Råd skal til enhver tid følge de beslutninger, Folketinget beslutter, og hvad Jernbanerådet måtte have haft af "bemærkninger", har DSB ikke haft nogen som helst pligt til at følge. Politisk var DSB derimod næppe sluppet godt fra at foretage nyanlæg på en nedlagt banestrækning (i sydenden af Brande station), så teorien om "lusk" tror jeg godt kan afvises. At DSB så ad hoc vedblev at trafikere den nedlagte delstrækningen Grindsted - Filskov er da smadder ærgerligt, men Jernbanerådet og Folketinget har dog næppe haft noget imod dette. Sporet på den officielt og helt legalt nedlagte bane blev ret beset også liggende "indtil videre", bortset fra indkørslen til Brande. Sporet Brande - Filskov blev taget op i 1977 og sporet Filskov - Grindsted i 1979.

Avatar

Sydenden af Brande station i starten af 1970'erne

af VVGJM2, 16/4 2016, 11:38 (2903 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Af lovteksten fremgår, at ministeren har bemyndigelse til at nedlægge den aktuelle strækning, så jeg har svært ved at se, at der er noget lusk eller udemokratisk i nedlæggelsen af indkørselen til Brande.
[image]

/Nielsen

Avatar

Sydenden af Brande station i starten af 1970'erne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/11 2022, 00:38 (486 dage siden) @ VVGJM2
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 29/11 2022, 01:10

Af lovteksten fremgår, at ministeren har bemyndigelse til at nedlægge den aktuelle strækning, så jeg har svært ved at se, at der er noget lusk eller udemokratisk i nedlæggelsen af indkørselen til Brande.
[image]

/Nielsen

Ting tager tid. Det "lusk", som Guldvang formentlig havde snust sig frem til, og som er refereret i dette indlæg:

Nord for Drantum kunne man finde the end of the Line ! Jeg spurgte S.A. Guldvang, hvad de rvar sket, og som jeg husker det, fortalte han, at man havde "forenklet" indkørslen til Brande station i forbindelse med etablering af nyt signalsystem, og at afgørelsen måske ikke var helt efter bogen

gik formentlig ud på, at DSB havde forenklet sydenden af Brande station uden at have afventet - eller i det hele taget havde forelagt sagen for - Jernbanerådet. Jernbanerådets arkiv er - sidst jeg forskede i afleveringen - ikke afleveret til Rigsarkivet og beror stadig i ministeriet, og er derfor ikke umiddelbart tilgængelig. Det kan derfor ikke i skrivende stund afgøres, om der er kød på benet.

Sammenhængen er følgende.

Loven, der bemyndiger ministeren til at indstille driften på og nedlægge bl.a. Brande-Grindsted, er ganske klar, og jf. lovens § 1, har ministeren frie hænder.

Under lovforslagets tre behandlinger i Folketinget - herunder udvalgsbetænkningen, der udgives mellem 1. og 2. behandlingen - bliver Folketing og minister imidlertid enige om (der fremgår af betænkning og forhandlingerne i Folketinget) at "stække" ministerens handlefrihed, således at Jernbanerådet skal involveres i hver enkelt disposition, inden ministeren kan slå sig løs. Men det fremgår også, at Jernbanerådet skal involveres, når det drejer sig om §2 baner (de kommende godsbaner) samt §3-banen Herning-Skjern.

Så vidt så godt. Ministeren kan således stadig more sig med §1-banerne uden at involvere Jernbanerådet.

Alt dette fremgår ikke af det vedtagne lovforslag, men da det er en del af lovbehandlingen, vil man (ministerium og domstole) skulle taget højde herfor.

Efter at loven er vedtaget og efterfølgende skal implementeres, sker "der et eller andet" i ministeriet/i DSB. Præcist, hvad der sker, ved jeg ikke. Men Erik B. Johnsen, der havde gode forbindelser, kunne i DJK's blad Jernbanen bl.a. skrive følgende i nr. 4, 1971:

[image]

Så nu er det ikke mere kun §2- og §3-banerne Jernbanerådet har hånds- og halsret over. Nu gælder det også §1-banerne.

Og hvad er det så, DSB måske har lavet af fiks-fakserier i sydenden af Brande station, og som Guldvang "interesserede" sig for? Det skal for god ordens skyld anføres, at Guldvang i en lang årrække - inklusive de aktuelle år 1971 og 1972 - var ansat i DSB og derfor havde en loyalitetsforpligtelse over for DSB, og måske derfor valgte han ikke at udbasunere sagen:

Brande havde et gammelt sikringsanlæg og skulle have et nyt. Hvis der i sydenden stadig skulle være spor og signaler mod to strækninger (mod Vejle og mod Grindsted), ville det blive dyrere, end hvis man kunne nøjes med en ren Vejle-løsning. Samtidig skulle en gammel vejunderføring i sydenden erstattes af en ny og den ville blive meget dyrere, hvis den skulle have plads til to spor (den gamle havde plads til tre spor).

DSB valgte en løsning med kun ét spor mod syd (mod Vejle) og dermed et billigere sikringsanlæg. Vejunderføringen fik også kun ét spor (den står der den dag i dag).

DSB sparede en masse penge på den operation. Spørgsmålet er, om DSB forelagde sagen for Jernbanerådet? Jeg ved det ikke. Guldvang "mistænkte" måske DSB for et eller andet - berettiget eller uberettiget. Personligt gætter jeg på, at DSB har forelagt sagen for Jernbanerådet, men at DSB ikke har gjort det på det tidspunkt, hvor de skulle: Med andre ord; DSB har måske igangsat/gennemført arbejdet, inden tilladelse forelå.

Jeg glæder mig til en dag at finde sagen i Jernbanerådets arkiv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sydenden af Brande station i starten af 1970'erne

af Niels Munch, 29/11 2022, 09:27 (485 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg glæder mig til en dag at finde sagen i Jernbanerådets arkiv.

Kære Thomas,

Du kan da sikkert søge aktindsigt ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak