Avatar

Fortegnelse over vogterhuse Jylland/Fyn 19. februar 1884

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/6 2012, 12:15 (4331 dage siden)

Jeg stødte i går på nedenstående "Fortegnelse over Vogterhusene paa de danske Statsbaner i Jylland og Fyn" pr. 19. februar 1884.

Jeg tænkte, at den jo nok kunne være god at have ved hånden, når vi fremover drøfter diverse vogterhuse:-).

Fortegnelsen indeholder diverse håndrettelser, som er foretaget efter 19. februar 1884.

Bemærk noget interessant: På strækningen "Fredericia-Veile" er tilføjet vogterhus "16b", uden at der eksisterer et vogterhus "16a". Det kan måske skyldes, at begge huse er besluttede/under opførelse og at "16b" "kom først i mål"? Måske JB-P kan gøre os klogere? Der er åbenbart ikke en entydig måde at nummerere på. På strækningen Ryomgaard-Grenaa findes f.eks 29 og 29a, på strækningen Aarhus-Langaa 80a og 80 b men intet 80 og Veile-Horsens 45 og 45b men intet 45a.

På strækningerne Aarhus-Langaa og Langaa-Randers eksisterer der - mellem de "almindelige" vogterhuse, nogle huse nummereret med romertal.

Det har åbenbart været "almindeligt", at billetsalgssteder og sågar holdepladser (f.eks. Uglev og Lyngs) er "startet" i et vogterhus.

Afslutningsvist: Ja, vogterhus 5 på Vendsysselbanen er med sammen med 4a og 4b men ikke 4 eller 4c. Så det bliver vi jo ikke meget klogere af;-).

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]
Samling af Ordrer og Bestemmelser m. v. Serie C. Nr. 134. 19de Februar 1884. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Fortegnelse over vogterhuse Jylland/Fyn 19. februar 1884

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2019, 09:26 (1606 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg stødte i går på nedenstående "Fortegnelse over Vogterhusene paa de danske Statsbaner i Jylland og Fyn" pr. 19. februar 1884.

Jeg tænkte, at den jo nok kunne være god at have ved hånden, når vi fremover drøfter diverse vogterhuse:-).

Fortegnelsen indeholder diverse håndrettelser, som er foretaget efter 19. februar 1884.

Bemærk noget interessant: På strækningen "Fredericia-Veile" er tilføjet vogterhus "16b", uden at der eksisterer et vogterhus "16a". Det kan måske skyldes, at begge huse er besluttede/under opførelse og at "16b" "kom først i mål"? Måske JB-P kan gøre os klogere? Der er åbenbart ikke en entydig måde at nummerere på. På strækningen Ryomgaard-Grenaa findes f.eks 29 og 29a, på strækningen Aarhus-Langaa 80a og 80 b men intet 80 og Veile-Horsens 45 og 45b men intet 45a.

På strækningerne Aarhus-Langaa og Langaa-Randers eksisterer der - mellem de "almindelige" vogterhuse, nogle huse nummereret med romertal.

Det har åbenbart været "almindeligt", at billetsalgssteder og sågar holdepladser (f.eks. Uglev og Lyngs) er "startet" i et vogterhus.

Afslutningsvist: Ja, vogterhus 5 på Vendsysselbanen er med sammen med 4a og 4b men ikke 4 eller 4c. Så det bliver vi jo ikke meget klogere af;-).

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]
Samling af Ordrer og Bestemmelser m. v. Serie C. Nr. 134. 19de Februar 1884. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.


Links ajourført (klik på billederne for højere opløsning):

[image]

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak