Sikkerhed ved Nærumbanen

af Allan Testrup, onsdag 06. januar, 2016, 12:20 (1349 dage siden)

Hej.

Er der mon nogen her, der ved, hvordan sikkerhedstjenesten var ved Nærumbanen før det nye automatiske sikringsanlæg (telefonmeldinger og samarbejde med Falck) blev taget i brug. Jeg har kun kendskab til en station (Nærum), hvor der var stationsbestyrer på tjeneste.
Har der i tidens løb også været stationsbestyrer(togfølgestation) på andre holdesteder.
Fra min barndom husker jeg, at der var togkrydsning i Ørholm uden betjening på stationen(holdestedet).
Var Lyngby DSB-station før omlægningen til Jægersborg involveret i Nærumbanen?

I følge de publikumskøreplaner, jeg har, var toggangen ikke større end, at der ikke var flere tog på strækningen mellem Jægersborg/Lyngby DSB på en gang.
Det skete først, da der kom krydsninger i Ørholm hhv Fuglevad i faste minuttal.

Sikkerhed ved Nærumbanen

af hdknudsen, onsdag 06. januar, 2016, 18:04 (1349 dage siden) @ Allan Testrup

Hej

Ifølge Niels Jensens bog Nordsjællandske Jernbaner Clausens Forlag 1975, s. 46 var krydsningsstationen ubetjent, den eneste af sin art i Danmark. Lokoførerne var udstyret med en radio, på det tidspunkt (1975) var Fuglevad krydsningsstation.

Mvh, Henning

http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

Sikkerhed ved Nærumbanen

af ChrBrun ⌂ @, Helsingør, onsdag 06. januar, 2016, 20:01 (1349 dage siden) @ Allan Testrup

Hej.

Er der mon nogen her, der ved, hvordan sikkerhedstjenesten var ved Nærumbanen før det nye automatiske sikringsanlæg (telefonmeldinger og samarbejde med Falck) blev taget i brug. Jeg har kun kendskab til en station (Nærum), hvor der var stationsbestyrer på tjeneste.
Har der i tidens løb også været stationsbestyrer(togfølgestation) på andre holdesteder.
Fra min barndom husker jeg, at der var togkrydsning i Ørholm uden betjening på stationen(holdestedet).
Var Lyngby DSB-station før omlægningen til Jægersborg involveret i Nærumbanen?

I følge de publikumskøreplaner, jeg har, var toggangen ikke større end, at der ikke var flere tog på strækningen mellem Jægersborg/Lyngby DSB på en gang.
Det skete først, da der kom krydsninger i Ørholm hhv Fuglevad i faste minuttal.

Jægersborg station, som normalt kørte i automatdrift, kunne betjenes lokalt fra et betjeningsrum i den lille stationsbygning, hvor der også var venterum. Dette blev bl.a. brugt når Y-togene skulle til- og afkoble styrevognen i remisen før og efter myldretiden.
Christian Brun

Sikkerhed ved Nærumbanen

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, torsdag 07. januar, 2016, 23:04 (1347 dage siden) @ ChrBrun

Hej.

Jægersborg station, som normalt kørte i automatdrift, kunne betjenes lokalt fra et betjeningsrum i den lille stationsbygning, hvor der også var venterum. Dette blev bl.a. brugt når Y-togene skulle til- og afkoble styrevognen i remisen før og efter myldretiden.
Christian Brun

Hej

Man behøvede ikke gå ind i ventesalen, man benyttede denne betjeningsboks udenpå:

[image]

Billedet taget 1973 på Jægersborg LNJ.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Sikkerhed ved Nærumbanen

af re20000, lørdag 09. januar, 2016, 01:27 (1346 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Krydsningerne på Ørholm er også omtalt i Thomassens bog Nærumbanen gennem 75 år fra 1975. Der står at sporskifterne var opskærelige efter et princip fra sporvejene. Efter opskæring smækkede skifterne tilbage til den oprindelige stilling ved hjælp af nogle svære fjedre. Disse måtte dog hurtigt erstattes af en "dørlukkeragtig mekanisme": "...de kraftige fjedre trak tungen til efter hver hjulpassage med sådan kraft, at lygten opførte en vild kehraus, så glas og pærer i løbet af et par dage var spredt til alle sider", som Thomassen så malende beskriver. Det må have været et syn for guder... Det skulle være i maj 1951. "Togpersonalet underrettede Nærum om togankomst fra en telefon på perron 2 i Ørholm" skriver han.

Nold

Sikkerhed ved Nærumbanen

af Niels Munch @, lørdag 09. januar, 2016, 12:17 (1346 dage siden) @ re20000

Jeg erindrer de automatiske krydsninger i Fuglevad med de opskærlige, fjedrende sporskifter, hvis fjederanordninger var flyttet fra sporskifterne i Ørholm i 1955.

Selve proceduren omkring de automatiske togkrydsninger er beskrevet i Ole-Chr. Munk Plum: "100 år langs Mølleåen" (DJK nr. 51, 2000 - ISBN 87-87050-44-7), side 101-102.

Dette system bibeholdtes, indtil banens stationer i 1. halvdel af 1990'erne og sammen med spormoderniseringen fik nye sikringsanlæg af typen E 80 med tilhørende fjernstyringssystem EBICOS 890, jf. også samme bogs side 121.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen